Direktlänk till inlägg 21 februari 2014
TT har skrivit om hur vi tillåter oss att äta dyrare mat för att nå högre kvalitet. Och genast hakar alla nättidningar på. Det både glädjer mig och får mig att fundera på om tidningarna verkligen vet vad de skriver om eller om de bara citerar TT.
Jag gick in på på Äkta vara's hemsida och läste deras senaste nyhet om hur vi människor i Sverige tillåter oss att äta dyrare mat. De sk premiumprodukterna har ökat och lågprisprodukter ligger i princip på samma nivå.
Jag funderade på vad premiumprodukter innebar och googlade. Jag hittade vartenda nättidning tror jag som citerade TT, men inte en enda beskriver tydligt vad premiumprodukter innebär.
Jag fick nöja mig med att köpa det underförstådda att det var ekologiskt, högt näringsvärde och generellt livsmedel med hög kvalitet. När jag senare på kvällen fick en stund över tänkte jag att jag skulle kolla in dessa artiklar igen och se om jag kunde hitta något som kunde ge en bättre definition. Och efter att ha hittat artiklar inom andra branscher som handlar om premiumprodukter hittade jag en förklaring som gjorde det förståeligt.
På www.connoisseurint.se kunde jag hitta följande förklaring:
I ekonomiska termer är premiumprodukter de som konsekvent kan begära och rättfärdiga ett högre pris än för likvärdiga funktioner och liknande kvalitet.
I marknadsföringstermer är premiumprodukter de produkter som kan leverera emotionella fördelar som är svåra att matcha för jämförbara produkter.
Och med den förklaringen kan man ju förstå varför de hälsosammare livsmedlen är klassade som premiumprodukter. Inte ens ett lexikon kunde ge mig en vettig förklaring. Jag nöjer mig sällan med "så här är det". Jag vill veta varför och hur man kommit fram till det. Bara för att förstå.
Enligt de ekomomiska trermerna så faller det ju in i att dessa produkter ÄR dyrare och kan säljas till ett dyrare pris. Detta motiveras och accepteras av oss konsumenter, eftersom att det kostar mer med ekologiska produkter. Det är dyrare att framställa produkter med äkta varor och inte fylla ut med en massa tillstser.
I marknadföringstermer så kan man säga att de emotionella fördelarna är att produkterna har högre näringsinnehåll och inte en massa gifter. För hälsans skull. Effekterna av de goda valen kommer ju först efter ett tag. Men direkt så känns det ju bra eftersom att du kunnat äta med gott samvete, med vetskapen om att du ätit något som är bra för din kropp.
Att en produkt kallas premiumprodukt är inte direkt likställt med att det är ett nyttigt val. Det handlar om att vi konsumenter upplever god kvalitet som motiverar priset. Värt att ha i medvetandet när man ser ett dyrt livsmedel. Det är inte nyttigt bara för att det kostar mer.
Men några av byggstenarna i en primumprodukt är:
Mycket hög kvalitet
En historia bakom varumärket som ger produkten en unik identiet. Den skiljer sig från mängden.
Bristande tillgång. Begränsad tillgång ger ett högre pris
Vi konsumenter vill:
Jag märker ju själv att jag har ett annat köpbeteende. Jag väljer mat med bättre kvalitet i dag än vad jag gjorde för några år sen.
Utvecklingen av våra köpbeteenden är positiv. Då efterfrågan på bättre kvalitet blir högra så kommer även priset troligen att justeras till det bättre även för dessa produkter. Men vi kommer nog alltid får betala för kvalitet.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | ||||||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |||
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | |||
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | |||
24 | 25 | 26 |
27 | 28 | |||||
|
Springa milen på 45 min .......( )
Springa halvmilen på 20 min ..( )
Springa halvmaran ..............( )
Klara 1 chin ......................( )
Klara 35 armhävningar......... (X)
Klara 50 armhävningar......... ( )
Stå på händer (minst 3 sek)....( )
Stå i plankan 7min ..............( )