Alla inlägg den 26 februari 2013

Av Malin de Besche - 26 februari 2013 21:58

Jag har provat flera gruppträningar nu. Det har varit jobbigt, men fungerat bra. Jag har känt mig vältränad. Idag gav jag mig på Friskis & Svettis värsting, HIT. Det står för Hög Intensiv Träning, men jag tror att det är frågan om att man får som ett slag, ett slag i ansiktet.


När jag har kört Cirkelfys, Skivstångsintervall, Box mm, har det varit jobbigt. Jag har kämpat och kännt mig nöjd när passet varit slut. Men när det är dags för avrundning har jag ofta känt att jag skulle kunnat ta i lite till, eller hålla på ett ta till. Jag tar i, jag blir slut, men jag återhämtar mig ganska fort.


Jag har länge tänkt att jag ska prova på Friskis värsting, men helt enkelt inte blivit av då jag glömt att förboka. Den här gången bestämde jag mig för att jag faktiskt skulle komma till skott. Tyckte det verkade spännande. Så här beskriver de sitt pass:

 

Till min glädje var det den där snälla mannen från träningsresan till Portugal som skulle leda passet. Idag var han allt annat än den där snälla mannen. När han beskrev passet inför gruppen och min blick avslöjade att jag insåg att det skulle bli tufft, spännde han blicken i mig och sa med sträng röst att här kör vi hårt. På det när passet tar man i och man gnäller inte. Han talade till hela gruppen, men det kändes som att han talade till mig.

Jag tänkte, Herregu, vad har jag gett mig in i. Jag blev nästan lite rädd.

En tjej som jag gissar är instruktör i andra pass sa att jag skulle vara med i hennes grupp så hon kunde hjälpa mig att putsa på tekniken och förklara. Och det var tur, för det var inte helt lätt trots att instruktören visade alla moment.

ZON 1: Kettlebell sving 8st, grodhopp till andra sidan 8-10st, Marklyft med Kettlebell - ställa sig i plankan (på händer) hoppa fram med fötterna 8st

ZON 2: Rodd med skivstång 8st, Finska stolen med viktboll och rotation 10st, Upphopp med viktboll

ZON 3: Höga knähopp 7st, björngång (händer och fötter) till andra sidan, 5 armhävningar med bröstet ner i golvet.

ZON 4: Squats med skivstång vid bröstet 8st, Burpees 8st, Skivstång från bröst och över huvudet 6st

I varje zon utför man alltså övningarna så många varv man hinner i 4 minuter innan man byter zon.


När ZON-plågan var över fick vi köra 2 och två med ett rep runt midjan, där den ena skulle bromsa medan den andra skulle springa allt vad man har. Har ingen koll på hur många varv vi körde, men det här var första gången jag kände mig starkt i hela passet. Självförtroendet om att man skulle var vältränad var totalt kört i botten.

 

Kommer jag att köra igen? Hell yeh! Galet tufft pass, och den dan jag känner att jag kan köra på helt utan micropauser, då är jag vältränad!

Av Malin de Besche - 26 februari 2013 08:00

Skrev igår om bristen på idrottshallar i Stockholm. Kom sedan på att det var lite komiskt med tanke på vad som hände igår på basketträningen. Som äntligen blev en grymt bra träning som satte sig fint i kroppens alla muskler. Vi har länge haft brist på spelare men igår var det en bra trupp på plats.


Vi har nu under ett par veckor haft brist på spelare på grund av sjukdom och jobb. Detta har gjort att flera träningar har ställts in och fotbollsspelarna har kunnat härja fritt under den här tiden. Redan vid halv nio började det dyka upp killar som väntade på sin tur.


Vi körde mycket benstyrka idag, vilket inte var helt lätt för mig. Min träningsvärk satt fortfarande i sedan i lördags efter cirkelfysen. Det gjorde att mjölksyran tilltog ganska snabbt. Men jag kämpade igenom alla övningarna utan att fuska en enda gång. Squats, utfall och tåhävningar.

Därefter fokuserade vi mycket på skott och en del fotarbete. Träningen avslutades med lite spel.


Nu hade fler fotbollsspelare dykt upp och de började gå in i hallen och stod och trampade. Tillslut sa en kille: Ursäkta, jag vill inte vara otrevlig, men vårt träning börjar kvart i nio"

Vi hävdade att vår träning höll på till klockan nio. Just den här diskussionen höll en trevlig ton och de lät oss köra till klocka nio men det lät inte som att det tänkte göra det nästa gång. Vi måste helt enkelt prata med fritidsbokningen. Det måste ha blivit något fel när de tog över tiden från ett av våra herrlag.

Som sagt det är krig om hallarna och tiderna. (Detta var i för sig inget blodigt krig men...)

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards