Direktlänk till inlägg 24 februari 2015

Ta det lungt för i helvete

Av Malin de Besche - 24 februari 2015 21:46

Hur lugn blir man egentligen av att någon säger åt en att man ska ta det lugnt? Kan man bli lugn på kommando? Min erfarenhet är att olika saker gör olika personer lugna. Men ändå får man uppmaningar av människor att göra på det ena eller det andra sättet. Vad är det som gör dig lugn?


Att ha mycket att göra behöver inte innebära stress i sig. Det är snarare att inte räcka till. Känslan av brist på kontroll. Och visst ökar risken för brist på kontroll om man har mycket att göra. Men få saker är så stressande som när det sätts käppar i hjulen för den planering man har för att just ha kontroll.


Många, i all välmening, säger åt en att ta det lugnt. Man kan få råd om allt ifrån att man ska sätta sig ner i soffan till att man ska hoppa över vissa saker som man har inplanerat.

Oavsett om man tycker om det man gör eller om det är viktigt för en eller inte så behöver man återhämtning. Så tanken är inte helt fel från alla dessa uppmanare. Men det som många missar är att de utgår ifrån sig själva vad som strssar och vad som är lugnande och återhämtning.

Återhämtning handlar om att göra något som känns lustfyllt och kravlöst. Sådant som inte tar en massa energi utan snarare ger energi. Och det är olika från människa till människa. Alla tycker inte om samma saker och vissa kan bli stressade av en sak som ger en annan lugn och återhämtning.

 

Om jag har mycket som ska göras kan jag inte sätta mig i soffan och strunta i det som ska göras. Jag kan då gå från inte stressad till att sitta som på nålar av stress. Skulle jag bara få göra som jag planerat så finner jag ro.

Kollegor kan av ren välmening säga att man inte ska sitta för länge om man sitter kvar efter dagens slut. Men jag kan åka hem med ro om jag får vissa saker gjorda, eller i varje fall får planera in när det ska göras.


Andra kan säga åt mig att jag hoppa över ett träningspass, eller att jag ska kräva av mina lagkamrater att acceptera att jag inte kommer på träning eller match. Men det som dessa personer inte förstår är att de ber mig att avstå från min återhämtning. Det är genom träningen som jag samlar energi. Och det är inte bara det att det är hälsosamt att träna som det är positivt för mig. Jag känner lust i träningen. För mig är det inte ett nödvändigt ont eller dåligt samvete som skapar stress.

För mig är träningen ett sätt att få vara i nuet och för tillfället att släppa tankarna på det som knaprar av min tid. Jag känner glädje i träning och match som gör att jag mår bra. Det är mitt sätt att vila och finna ro. Hårt arbete ger ett lugnt inre.


Om du vill hjälpa någon att stressa ner:

Ge inte kommandon om vad som måste göras.

Ta reda på vad som den personen känner som lustfyllt och kravlöst.

Fråga om det är något du kan hjälpa till med för att minska på antalet måsten.

Ta reda på om det är något som inte är uppgifter som ligger och stressar

Kom med förslag om hur man fångar upp "lösa trådar" där din vän känner sig osäker på hur det ska lösas och hjälp till med struktur. Viktigt är att din vän får känna att hen har kontrollen och får bestämma själv och att du kommer med din syn som förslag.


#InnerPeace #FinnaLugnRO #StressaAv #Återhämtning #Stress #Stresshantering

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin de Besche - 6 juni 2016 10:24

Det är försommar och det är en tid med mycket firande. Den här helgen har jag verkigen varit massor av firande. Då har träningen fått stå tillbaka lite. Så jag har fått lägga in ett par extra vilodagar för att hinna med allt firande.   I torsdags...

Av Malin de Besche - 1 juni 2016 23:08


I morse vaknade jag och mådde inte alls bra. Så pass att jag ställde in tiden hos sjukgymnasten. Jag skulle ha tejpats för att se om det skulle hjälpa mig i min löpning. Men med ganska hög press på jobbet just nu kände jag att jag inte kunde stanna h...

Av Malin de Besche - 28 maj 2016 18:12


Jag är väldigt trött på att känna att jag inte kan ta i fullt ut att ett hårt löppass känns avlägset. Att jag inte kan köra på som jag vill är frustrerande. Igår hade jag ett besök hos sjukgymnasten efter en hel månads upphåll. Jag behövde höra vad h...

Av Malin de Besche - 24 maj 2016 22:51

Ibland är inte omständigheterna så som man tänker eller planerar. Det är lätt i sådana lägen att bara ge upp och strunta i allt. Men det är inte alltid det ända alternativet. Ibland får man anpassa sig och helt enkelt make it work.   I Söndags ha...

Av Malin de Besche - 21 maj 2016 23:41


Att ha legat i influensa har tagit hårt på kroppen och har hållit mig helt från träning och har sakta börja komma igång med promenader och lättare gympass tredje veckan. Idag drog jag igång med löpning och utegym. Nu ska jag snart vara tillbaka.   ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14 15
16
17
18
19 20 21 22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards