Senaste inläggen

Av Malin de Besche - 24 juli 2015 23:12

Som jag ofta nämnt är det full fokus på rehab och att följa träningsschemat som jag fått av sjukgymnasten. För att spara tid och då in så mycket träning som möjligt har jag "bakat ihop" styrka och dens succesiva ökningen av löpning.


Igår gjorde jag ett försök att träna ihop med dottern och köra min nuvarande variant av löpning. Men hon fick ont i knät, så passet som varvades med gång och löpning över gick till att bli en PW istället. Passet ledde det utegym som jag tagit mig till de senaste gångerna. Där körde jag varianter på mina rehabövningar samt lite övriga överkroppsövningar som axelpress och latsdrag.

Så som jag kört senaste tiden med att lägga in styrka mitt i löppasset så har det ju blivit lite vila. Eller ja, vila från löpningen, utöver det lågintesiva i intervallpassen.

Idag kände jag att jag behövde vila lite från styrketräningen. Gårdagens armgång gick trögt och jag kände att greppstyrkan var svag. Min rehablöpning blev ju aldrig av igår så för att få till den körde jag löpning idag efter lite trädgårdsarbete och strandbesök.


Precis som tidigare i veckan körde jag 3 minuter gång och 5 minuter löpning. Men den här gången ingen "vila" i utegymmet". Den här gången körde jag 8 kilometer intervall, där jag varvade gång och löpning, i ett streck.

8,02 kilometer, 47:09 minuter med snitthastigheten 05:53/km

 

Det gick lite långsammare än passen tidigare i veckan, men den här gången hade jag som sagt inte pausen. Fick lite ont i höger ben. Det kändes i höger vad, baksida lår och lite känningar vid knät. Men efter lite stretch i solen var det som bortblåst.


#SnartSkadefri #Skadefri2015 #Rehab #Rehablöpning #löpning #Solskenslöpning

ANNONS
Av Malin de Besche - 22 juli 2015 23:00

Jag är en ganska driftig människa som kan få väldigt mycket gjort på kort tid. Men då måste jag ha en plan. En plan för vad jag ska hinna med och vad jag ska göra. Finns inte det så drar tiden iväg och det känns som jag inte gjort någonting på hela dagen.


Jag sov verkligen ut i morse. Jag klev upp och käkade frukost och tog det helt enkelt väldigt lungt. Ringde lite samtal och plockade lite. Jag hade ingen direkt plan för dagen, men kände att jag behövde få något gjort. Så jag började rensa ogräs på tomten. Hann inte så himla långt innan mgen började skrika efter lunch och även barnen.

När jag käkat lunch ville min dotter att jag skulle hjälpa henne med inbjudningskorten till hennes konfirmation. Det tog längre tid än vad jag kunnat föreställa mig. Plötsligt var det dags för middag.

Det kändes som att jag inte gjort någonting. Så när jag ätit middag så tog jag mig ut på en power Walk. Träning är i varje fall något som jag vet hur man gör effektivt.


Jag gick ner till utegymmet och körde överkropp, vilket var ett tag sen jag la fokus på det. Jag körde som vanligt 2 övningar som jag varvade till jag kört dom 3 gånger vardera.

 

- Latsdrag 15 st och axelpress 15 st.

- Bröstpress 15st och raka marklyft (goodmornings) 15st

- Armgång och jämfotahopp i stegen


Sen gick jag vidare hem. Totalt blev det en PW på 7,4 km som varade i drygt en timme. Snittiden 8:56/km

Skönt att få känna att jag gjorde något så att dagen blev mindre seg trots att passet avslutades sent på kvällen.


#SnartSkadefri #Skadefri2015 #Rehab #PW #Utomhusgym #Styrka #Överkroppspass

ANNONS
Av Malin de Besche - 22 juli 2015 10:55

Igår gick jag upp ganska tidigt för att köra det som står absolut längst ner på min favoritlista, städa. Jag älskar när det är rent och fint, men brinner inte speciellt mycket för själva utförandet. Men jag ville även hinna med det som står högt upp på listan innan mina gäster skulle komma.


Så jag drog på mig träningskläder så att jag skulle vara redo att dra ut så fort jag var klar. Jag blev sugen att dra ut på en gång, men insåg att om jag inte städade först så skulle det inte bli av. Jag kökade lite frukost och sen satte jag fart. När jag kommit till en nivå som jag tyckte var ok så körde jag samma pass som jag gjorde i söndags.

Gå 3 minuter och springa 5 minuter i drygt 3 kilometer till dess att jag kommit fram till utegymmet och ett extra varv runt i morådet för att kunna pausa i brytet mellan löpning och gång i runkeeper. Jag pausar gärna direkt efter löpning så att jag kan börja med att gå efter gympasset. Ett bra sätt att komma igång igen när musklerna är trötta.

 

- Började med armgång som avslutades med 15 benlyft

- Hoppade jämfotahopp i stegen fram och tillbaka 2 gånger

- Höftlyft 15 med 2 ben följt av ett ben i taget, 15 lyft/ben

- Plankan med benindrag 20st (10/ben)

- Liggande benlyft 3x5/ben

-Avslutade med benböj, benlyft och hopp i stegen igen.

 

Sen tog jag hem på samma sätt med 3 minuter gång och 5 min löpning. Det känns fortfarande bra.

Det är bara vissa steg i tvära kurvor åt höger som jag får lite ont i sidan av hälen.

Men så länge jag satte ner foten rätt så kändes det bra.


Ikväll kommer det att bli ett pass med fokus på överkropp, men jag vilar från "löpningen".


#SnartSkadefri #Skadefri2015 #Rehab #Gåspringpass #Utegym #Sommarträning #TränaUtomhus

Av Malin de Besche - 20 juli 2015 22:06

Det är ganska skönt att dela upp semestern lite. Då har man möjlighet att jobba ikapp sådant som man kommit efter med från första vändan semester och det blir inte så himla lång tid som jobbet samlas på hög. Och nu är det dags igen.


Förra vändan semster innebar mest resa och äventyr. Den här vändan kommer jag att mest ägna mig åt att städa i mitt samvete och det där som ligger och skaver lite i bakgrunden på hemmaplan. Men jag ska även hinna få till lite utflykter, äventyd och självklart träning. Förhoppningsvis i härligt väder.

Eftersom att det endast var en enda liten dag som jag skulle jobba den här dagen så tog jag det passet hemma. Nackdelen med att jobba hemma är att man blir en aning seg om man inte har ett ärende eller något som får en utomhus en stund under dagen.

Jag började må lite smått illa. Så när arbetsdagen var slut så övertalade jag dottern att ta en promenad ner till centrum istället för att ta bilen. Jag behövde rörelsen och den friska luften.

Efter lite shopping mådde jag mycket bättre och jag kunde äntligen börja fira semester. Inte så stadigt väder idag så jag hoppade över grillningen. Men jag stekte hemagjorda burgare och kokt färskpotatis.

 

Hamburgan gjorde jag på köttfärs, ägg, salt, peppar, sambal olek och turkisk kryddblandning med spiskummin.

Dressingen gjorde jag på turkisk yoghurt, rödlök, vitlök och lite basilikapesto

Potatisen kokade jag först och stekte sedan, lätt krossad, med vitlök och timjan.


Vilar idag men imorgon är det dags för löpning igen. Semestern har börjat.


#Sommarmat #HemmagjordHamburgare #HemagjordDressing #IställetFörGrillning #SemesternHarBörjat

Av Malin de Besche - 19 juli 2015 22:17

Det här med löpningen som inte har fungerat under så lång tid har tagit på både psyke och kropp. Men jag har haft tålamod och har full fokus på att bli helt återställd. Det har varit några bakslag men idag kan jag säga att jag har gjort framsteg.


Det blev en ganska lugn start idag. Hade en jättetrevlig kväll igår på Slakthusterassen och det var skönt att äntligen få sova ut ordentligt. Lite småstressigt innan min brorssons kalas, men kunde andas ut när vi äntligen var på plats.

Efter lite kaffe, bullar och tårta ville brorsonen spela basket med mig. Det slutade med att jag, min pappa, bror och mina barn spelade basket med honom. Det blev en blandning av rugby och basket eftersom att vi körde på gräsmattan.


När vi kom hem igen var jag taggad att köra nästa nivå av mina gå-springa-pass. Den här gången så ökade jag löpningen med en minut, så passet var 3 minuter gång och 5 minuter springa. Fortfarande inte så hårt pressat, men jag hamnade ändå på sitthastigheten 5:51/km


Jag längtade också efter att köra armgång, så löpningen begav sig till det utegym som jag och Ulrika körde ett pass. Men jag kunde ju inte bara köra armgång, så jag körde lite övningar som går i linje med mina rehabövningar.

 

Jag körde armgång, och i slutet så körde jag benlyften.

Jag körde höftlyft 15st med båda benen. Men eftersom att det är mycket enklare än på pilatesbollen så körde jag ett ben i taget, 15reps/ben.

Jag körde även benlyften enligt rehabövningarna.

Slutligen körde jag jämfota hopp i stegen.

 

Sen var det bara löpningen tillbaka. Gick otroligt bra. Jag börjar äntligen känna att jag kommer att bli helt skadefri.


#SnartSkadefri #Skadefri2015 #Utegym #Rehablöpning #Rehab #Bålstabilitet #Armgång

Av Malin de Besche - 18 juli 2015 18:10

Jag har under veckan känt ett behov av att få vakna av mig själv, utan att en klocka som väcker mig. I morse skulle det bli av. Och det gjorde jag, men galet vad seg jag var. Jag kände mig inte alls utvilad. Drog mig länge innan jag tillslut masade mig upp. Jag hade ju någon som väntade på mig.


När jag äntligen lyckats ta mig upp fått på mig träningskläderna så petade jag i mig lite frukost. Det kunde inte vara en för stor sådan. Jag skulle ju iväg och träna med min vän Ulrika på utegymmet nära där hon bor. Det har lite större utbud än vad mitt närmsta har.

Planen var från början att jag skulle gå/springa bort till henne. Men eftersom att jag hade så svårt att komma upp så fick det bli bilen. Jag hade ju en tid att passa efter också.

Vi tog en liten PW på 2 kilometer som uppvärmning. Sen körde vi enligt det koncept jag brukar när jag är på utegymmet. Men den här gången hade vi lite fler övningar att välja på mot vad jag brukar.

Vi varvade 2 övningar till vi kört de 3 gånger innan vi bytte till 2 nya.

 

Övning 1 & 2: Latsdrag och axelpress

Övning 3 & 4: Squats och marklyft (se bilden ovan). Eftersom att Ulrika har ett knä som spökar fick hon byta ut squats mot step up på stockarna.

Övning 5 & 6: Rygglyft och benlyft i räckhäv (se bilden ovan)

Övning 7 & 8: Jämfotahopp och armgång. Här bytte Ulrika ut armgången mot armhävningar


Det som är bra med det här gymmet är förutom att det har större utbud än mitt närmsta, är att det finns fler nivåer av styrka och lätt att anpassa till sin nivå.

Himla nöjd med armgången som gick riktigt bra. Jag har verkligen blivit starkare. Men lite ont i händerna fick jag.


Det regnade lite på oss, men det var bara skönt när man fått upp värmen. Och att jag varit så seg på morgonen var totalt bortglömt. Skönt med en sådan rivstart då jag skulle sätta mig i bilen med totalt 40 mil då jag skulle hämta dottern en annan tjej från basketlaget i Norrköping efter deras basketläger.

 

Efter några timmars bilkörning blev jag ganska seg igen. Men det är bara att rycka upp sig. Jag ska nu njuta lite av de sällsynta solstrålarna med en annan kompis. Jag vet ju att jag kommer igång bara jag tar mig i kragen.


#PW #SnartSkadefri #Skadefri2015 #Utegym #Utomhusträning #Styrka #TränaTillsammans

Av Malin de Besche - 16 juli 2015 19:21

Igår kväll när jag kom hem från bion kändes det inte så bra i halsen. Det började kittla och sticka i svalget. Det slog mig hur bra det var att jag tagit en vilodag och hoppades att detta var högst tillfälligt som en god natts sömn skulle fixa.

När jag vaknade kändes det rätt ok i halsen men jag va ruskigt trött. Tänkte att den där koppen te med ingefära, honung och kokosolja nog hade gjort susen.
Masade mig upp ur sängen och släpade mig till jobbet.
Planen var att jag skulle ut och springa när jag kom hem. Att det väntades dåligt väder spelade mindre roll. Så pratade jag med en kompis om att köra i utegymmet tillsammans. Tänkte då att jag skulle ju kunna springa sen efter. Men så kom eftermiddagen och den stickande känslan kom tillbaka. Halsen kändes en aning svullen.
Bestämde mig då för att ta en vilodag till. Åkte hem, fixade lite middag och käkade. Pastasås på kycklinglever och havregrädde.
Min kompis som jag skulle ha tränat med ville att jag skulle komma och umgås. Sagt och gjort, jag hoppade på bussen för att träffa henne. Och nu på vägen in så har stickande känslan försvunnit igen. 

Skumt. Men det är väl något skit som lurar i kroppen så det är väl lika bra att ta det lungt idag. Men imorgon då ....!

Av Malin de Besche - 15 juli 2015 23:00

I dag hade jag planerat lite annat än träning efter jobbet. Så för att hinna med så fick jag planera in en vilodag idag. Nu när nattetid närmar sig känner jag att det var väldig tur att det blev en vilodag just den här dagen.


I lördags bad sonen mig att boka biljetter till dagens biopremiär. TED 2 som handlar om en teddybjörn som får liv, gifter sig och står inför utmaningen att försöka skaffa barn. En väldigt speciell humor med många oväntade skratt.

 

Jag skyndade till Kungens kurva efter jobbet så att jag skulle hinna förbi IKEA innan bion. Jag hade glömt att köpa en byrå och dynväskan var slut när jag var där sist. Lastade på mina varor i bilen sen gick vi och käkade i Thaibuffén.


När jag sedan satt i bilen på väg hem kände jag att det var en perfekt dag för lite vila. Inte nog med att jag fått umgås med min stora kille som är ganska sällan nu för tiden. Jag kände att det började killa i halsen och att jag fick snörvla lite grann. Om jag har tur så är det högst tillfälligt och borta till imorgon. Men just nu så känner jag att det var nog bra dag att hoppa träningen idag.


#Bio #Vilodag #Ingenvanlignalle #Biopremiär

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Följ bloggen

Följ orkanensmitt med Blogkeen
Följ orkanensmitt med Bloglovin'

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016
>>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se