Senaste inläggen

Av Malin de Besche - 5 augusti 2015 13:43

Äntligen framme i Spanien. Uppkopplingen är lite svajig så det kommer att vara lite mindre uppdateringar nu.

 

[Bild]

ANNONS
Av Malin de Besche - 4 augusti 2015 11:59

Precis lagom till att sommarn kommer till oss på riktigt åker jag på en rejäl förkylning. Precis när jag ska öka på löpningen så kan jag inte. Istället blir det en lång ofrivillig vila i stekhet sol. Dessutom ska jag vidare till ännu mer hetta än vad Sverige kan leverera.

Det är många saker som jag hindras göra pga förkylningen. Okej det är inte farligt att vistas i solen med förkylning så länge man inte har feber och man måste ha koll på vätskenivån. Men det är jobbigt. Och ännu jobbigare kommer det att bli att flyga. Jobbar därför stenhårt på att göra vad jag kan för att bli frisk. Vad jag nu kan göra mot ett virus. Men ingefära är bra. Det är inflammationsdämpande och är bra mot både huvudvärk och illamående. Så förrgår kväll drack jag te med riven ingefära. Igår naturell yoghurt med riven ingefära och till frukost idag blev det en smoothie med ingefära.

Smoothien gjorde jag på:
1 avocado
1 näve bladspenat
2 cm riven ingefära
1 dl mango passions köpt smoothie

Tyvärr har jag inte fått sova som jag önskat, men kanske hinner slumra lite innan avfärd.

Och den tyngre träningen, den får vänta. Så länge kör jag min stabilitetsträning

ANNONS
Av Malin de Besche - 2 augusti 2015 17:13

Med en jobbig hosta har jag haft chansen att läsa lite ur boken jag köpte för en tid sen. Total stabilitetsträning. I boken finns anpassade träningar för specifika sporter. Och det bästa av allt är att fas 1 som jag nu introducerar kan man göra trots förkylning.


All träning är inte svettig, flåsande och totalt uttömmande. Ibland är det bra att ta till den där lågintensiva träningen, vilket jag har fått lära mig den hårda vägen med långvariga och återkommande skador. Jag älskar känslan av att verkligen ha kört helt slut på mig. Där orken inte längre finns för att sedan återhämta mig och sova gott. Men om jag inte får bukt med mina skador och bygger upp mig från grunden så kommer jag inte heller att kunna komma till den punkt då jag kör mig totalt slutkörd utan att ta skada.

För det är som sjukgymnasten sa. Jag har starka arbetande och explosiva muskler som gör att jag kan köra hårt. Men de små musklerna som sköter stabiliteten är de som är svaga. Och det är dessa som är så viktiga för att hålla mig hel.

I boken "Total stabilitetsträning" finns det träningsscheman anpassade till specifika sporter/idrotter/träning.

 

Jag har valt schemat för löpning eftersom att det är just det jag vill komma igång med och som är ett problem för mig. Basketen har jag ju lagt på hyllan ett tag. Fast mycket var samma för dessa.

Varje fas skall köras i 2 veckor. Sen kan man fortsätta men måste lägga in inslag från fas 2 för att komma vidare.


Fas 1 - Aktivering och kroppsmedvetenhet

Jag skall köra valfria övningar som fokucerar på bål och benen

 

Jag valde ut några nya övningar och några som jag känner igen och har fått att sjukgymnaster tidigare.

Studs på boll: Sitta mitt på sittbenen med armarna sträckta rakt upp utan att svanka allt för mycket och knipa och slappna av sätesmusklerna så att bollen fjädrar.

Greyhound: Tog den enklaste varianten först för att sedan gå över till 2.0 Ligga på rygg med böjda ben så att ryggraden slappnar av och ligger mot golvet. Sedan skall jag alltså klara av att sträcka armarna över huvudet utan att ryggen spänns upp och släpper från golvet. Här har jag både lite rörlighet och teknik att jobba på.

Sittande knälyft: Sitta ytterst på en stol med rak rygg som inte svankar och inte kutar. Lyfta ett ben till höfthöjd medan resten av kroppen hålls helt still. Denna klarade jag faktiskt ganska bra.

Pärlbandsbryggan: Ren höftlyft med kontroll på att det är sätesmusklerna som arbetar. Denna har jag ju gjort mycket så att det gick lätt. Som utveckling så lät jag ett knä falla åt sidan utan att resten av kroppen kom i obalans. Jag körde 10 reps per ben i 2 omgångar.

Musslan: Denna fick jag för ganska länge sen av en sjukgymnast för att aktivera sätesmusklerna. Vänster var jobbigare än höger, vilket är konstigt då det är är höger som hela tiden varit den svagare.


Utöver detta så skall jag köra andningsteknik och övningarna som berör lyssnande fot. Måste kolla lite mer på vad motrotation är för något som jag också ska ha med i fas 1.


#SnartSkadefri #Skadefri2015 #Fas1 #TotalStabilitetsträning #TränaMedFörkylning #StudsPåBoll #Greyhoud #SittandeKnälyft #Pärlbandsbryggan #Musslan #Rehab #SkadefriLöpning

Av Malin de Besche - 1 augusti 2015 22:40

Min ambition är att äta så ren mat som möjligt. Men jag har inte tålamod att stå och läsa och tolka alla ingredienser och E-nummer medan jag står i affären. Sällan tid heller. Alla E-nummer påverkar ju oss i olika utsträckning och medför olika risker.


Det man till och börjar med ska komma ihåg är att E-nummer är just ett E-nummer för att det har blivit godkännt av EU att användas i livsmedel. Det är inte alltid E-numret står på förpackningen utan det verkliga ämnet är utskrivet med namn. Det är inte heller helt lätt att ha koll på vilka ämnen som faktiskt är skadliga.

E-nummer delas in i 6 olika grupper

  • Färgämnen (E100-E180)
  • Konserveringsmedel (E200-E297, E1105)
  • Antioxidationsmedel (E300-E392)
  • Emulgerings-, stabiliserings-, Förtjocknings- och geleringsmedel (E400-E495, E1204, E1404-E1452)
  • Sötningsmedel (E420, E421, E950-E968)
  • Övriga tillsatser

För ett år sen så läste jag om en app som har koll på dessa saker men den fanns bara till Iphone och jag hade inte vid tillfället någon Iphone (vilket jag har nu). Blev påmind om denna när facebook påminde om gamla inlägg. Så jag sökte på "tillsatser" i appstore och kom över en annan app som ett gäng ungdomar skapat i "ungt företagande". Appen heter E-fritt.

Den uppdateras kontinuerligt, men måste påstå att Skåne är det mest upptaderade området. Men när den är fullt uppdaterad så kommer den här appen att vara grymt bra.

I bilden kan man se menyn i appen och vad den innehåller för typ av information.

 

Men det som finns i appen som inte är beroende av att de har mer koll på Skåne är ju E-ämnenslistan som man kan söka i och varor som är fria från tillsatser (eller lågt innehåll).

Smidigt när man vill kolla upp sina varor man köpt. Eftersom att det är godkända för livsmedel så behöver man inte få panik för att man köpt något med "rödmarkerat" E-nummer. Det är inte bra att få i sig i mängder. Så du kan ta dig en titt på det du har hemma, medan du äter tex, och notera om det är något du ska köpa mer av eller inte.

Sen så ska man komma ihåg att den rena maten som man köper där råvarorna inte är ersatta av syntetiska ämnen i form av E-nummer, ofta är lite dyrare. Så man får vara beredd att betala några kronor mer för den rena maten med riktiga råvaror.


Fördelen med att vara förkyld är att man har tid att kolla på sånt här och läsa på. Men nu är jag trött på förkylningen och jag vill verkligen bli frisk till jag ska resa till Spanien igen. Så jag tog fram det jag har för att skynda på tillfrisknandet. Min nässkölj.

 

Jag blanda ett kryddmått salt per deciliter. Brukar ta 1dl kokhett vatten och 1dl kallt vatten så tar det inte så lång tid för det att svalna. Nu jäklar ska jag bli frisk.


#RiktigMat #E-fritt #App-tips #RenMat #E-nummer #Sommarförkylning #Nässköljning

Av Malin de Besche - 31 juli 2015 21:31

Förkylningen har tilltagit och jag börjar bli lite rastlös. Speciellt en sådan här dag då det faktiskt varit lite sol. Jag vill inget hellre än att vara ute i solen, springa och göra ett hårt pass i utegymmet. Men förkylningen hindrar mig så då får jag helt enkelt hitta på annat.


Jag sov ganska många timmar i natt vilket jag verkligen behvöde och är bra för tillfrisknandet från den här förkylningen. När det sedan började krypa i kroppen satte jag igång med en del av projekten hemma. Jag var ganska tagen av förkylningen men hade inte ron att bara vara hemma. Så jag åkte iväg och handlade lite krejer för att kunna slutföra projektet "gymhörna".

 

Jag har fått upp lite grejer på väggarna. Tyvärr upptäckte jag att ena väggen var gips när övriga i hela huset är spånskiva. Så jag behöver lite annan skruv för att få upp resten. Men det får bli en annan dag det. För nu är jag ganska nöjd med hur långt jag kommit.

Jag förankrade regeln i taket så att boxningssäcken sitter säkrare och jag har skruvat lite på dotterns rum. Så nuär jag ganska trött och måste vila bort förkylningen.


#Hemmagym #Gymhörna #EnklaRedskap #Hemmaträning #MedanManÄrFörkyld

Av Malin de Besche - 30 juli 2015 21:36

Jag hade massor av planer på olika träningsformer. Så i vaknar jag med halsont igår morse. Det avtog något under dagen men istället ökade snuvan. Jag har åkt på en sommarförkylning och min andra semesterresa börjar närma sig.


En förkylning kommer sällan lägligt. Men denna gång tyckte jag att det var väldigt orättvist. Jag hade chansen att få prova på SUP - Stand up Paddling. Man står på en surfbräda och paddlar. En träningsform där man använder axlar och bål. Jättebra balansträning. Men min förkylning gjorde att jag missade detta tillfälle.

 

Planen var att köra nästa steg i min rehablöpning innan och sen vara med på detta.

På kvällen gick jag ut och käkade med en kompis. Och nu ligger jag här och har helt enkelt åkt på en rejäl sommarförkylning. Jag hoppas verkligen att det är en kortlivad sådan, för snart är det dags för mig att ge mig iväg på en semestertripp igen. Då vill jag ju inte vara sjuk.


#TyckerSyndOmMigSjälv #Sommarförkylning #SnuvadPåSUP

Av Malin de Besche - 27 juli 2015 23:00

I fredags klarade jag ett pass som var tufft på flera sätt. Det var det längsta jag sprungit sedan jag kom igång med rehab, utan att pausa med ett gympass. Det var inte det snabbaste passet, men det var ett högt tempo i dagens mått. Men det hade sitt pris.


Dagen efter hade jag lite känningar. Det var alldelels tydlligt att jag behövde vila. Så lördagen rörde jag mig inte speciellt mycket. Det blev lite trädgårdsarbete, men inte mycket mer.

Jag ångrade nästan att jag tog det där långa passet. Att jag körde 2 varv i spåret innan jag sprang hem igen. Det var en aning för mycket för att inte köra ett gympass mitt i.

Söndagen kände jag att det fortfarande var läge att ta det lugnt. Jag tog en liten promenad ner till centrum för att köpa present till min mormor. Jag skulle hem till henne på eftermiddagen för att fira hennes 81-årsdag. Det var väl på sätt och vis bra med vilodag så slapp jag pressa in ett träningspass.

Min mormor är pigg, frisk och stark för sin ålder.

 

Men hon behöver träna upp balansen. Så från ett träningsfreak som jag fick hon naturligtvis en balansplatta.


Idag har jag rensat, rensat och åter rensat. Jag har bestämt mig för att äntligen få ordning på riktigt i mitt träningsrum. Så idag fick jag äntligen upp boxningssäcken.

 

Jag var ju tvungen att sätta upp en regel då taket troligen inte skulle hålla för säcken när det blir lite kraft och gungning på den där.

Planen var att ge sig ut på ett löppass efter röjandet. Men när man röjer så flyger tiden iväg. Så jag gav mig ut sent som sjutton. Jag körde ett sent nattpass. Jag kom ut först efter kl 22. Funderade en stund på om jag skulle strunta i det och låta det bli en tredje vilodag. Men tog mig i kragen och gav mig ut.

Sprang helt utan något gympass och det gick bra. Jag sprang 5,66km som jag avverkade på 33 minuter. Lite känningar i benet, men är det borta imorgon så är det helt ok. Det här var det sista 3-5 passet. Nästa gång ska jag minska gå-delen. Så det blir 2minuter gång och 5 minuter löpning.

 

Nu en snabb dusch och sen sova. Massor att hinna med imorgon.


#SnartSkadefri #Skadefri2015 #Rehab

Av Malin de Besche - 26 juli 2015 00:20

Jag har så oerhört svårt för när tid går till spillo. Jag vill att varje dag ska kännas meningsfull. Dagar som denna när jag bara har vilodag är det en utmaning.

Jag sov inte så mycket i natt. Jag gick och la mig sent och tidigt på morgonen så väckte en fruktansvärt osympatisk fluga mig. Jag försökte länge komma igång men det var svårt. Jag hade ett konstant lätt illamående. Så jag la mig på altan och tänkte att om jag slumrade lite där så kunde jag kanske ta igen lite förlorad sömn.

Men det började krypa i kroppen. Kan inte låta det gå en hel dag utan att ha gjort något vettigt trots att det är vilodag. Så jag vek tvätt och började röja i trädgården. Men jag kunde bara köra ett tag. Sömnbristen gjorde sig påmind. Lite frustrerande att jag startade en massa saker och inget blev helt färdigt. Men nu vet jag vad jag behöver fixa för att få allt färdigställt. Det kommer fler dagar som behöver kännas meningsfulla.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Följ bloggen

Följ orkanensmitt med Blogkeen
Följ orkanensmitt med Bloglovin'

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016
>>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se