Alla inlägg under mars 2016

Av Malin de Besche - 5 mars 2016 18:39

Torsdag kväll efter jobbet åkte jag till Uppsala för att hämta upp min systerson, därefter vidare mot Stöten, Sälen. Halkigt underlag gjorde att vi var uppe vid midnatt ungefär. Sen skulle det bära utför under kommande två dagar.


Man blir ganska mör av att vara ut och resa i jobbet. Jag har jobbat på att få till träningstillfällen och hade tom packat kläder för att kunna nyttja gymmet här upp i Sälen. Men min kropp har talat om för mig att det räcker alldeles utmärkt med den träning den får i övrigt här.

Sista biten av bilresan var jag ganska trött och väglaget var rejält halkigt. Men min systersom höll sig vaken med mig hela resan så han höll mig vaken.

Väl framme var det bara att borsta tänderna och krypa ner i sängen. Jag delar rum med min dotter, min bror och hans barn som åkte upp dagen innan. De låg och sov så jag fick smyga in och lägga mig.

På morgonen vaknade jag ganska tidigt och gjorde i ordning frukost. Sen gick jag ner och fixade med hyrskidor och lift kort. Två dagars skidåkning väntade och däremellan skulle jag se till att få tid i gymmet.

Nu har jag fått hjälpa till att skola barn att åka skidor, ta hand om barn som inte riktigt velat göra som planerat vilket har lett till en hel del traskande i pjäxor, långfärdsåkning på slalomskidor och kångkande på utrustning. Bara det har varit rejäla träningspass i sig. Så jag ser det som att min kropp behöver all vila den kan få.

Jag har ju även fått en del skidåkning på egen hand också och med andra vuxna och det innebär ju faktiskt en hel del benträning. Och det är ju så fantastiskt kul även om man egentligen "bara" åker upp och sedan ner igen.

 

Tyngst och mest mjölksyreframkallande är när backarna börjar bli uppkörde, alltså framåt kvällen, då jag fick chansen att åka de lite brantare backarna än barnbacken.

Nu tar jag en kort vila medan de pistar om stora backen. Då kommer det bli lite skön åkning igen, men på nypistat. Ska bli så kul!

 

Av Malin de Besche - 2 mars 2016 22:38

Ibland kan det kännas bra med miljöombyte. Den här veckan får jag verkligen miljöombyte flera gånger om eftersom att jag försöker få in så mycket som möjligt denna sportlovsvecka. Veckan började med resan till Danmark.


Jag har nu avverkat halva veckan som jag spenderat i Danmark med massa jobb, hotellrumsträning och god mat. Med ett tidigare flyg hem så hade jag hoppats att jag skulle hinna köra ett pass i vårtat gym på jobbet innan det var dags att åka in till stan för lite mat och bowling med några kollegor. Men eftersom att planet var lite försenat och tiden redan var tajt så fick jag helt enkelt hoppa träningen idag. Jag skulle ju få ägna mig åt en sport i varje fall.

Först en 2 rätters middag följt av bowling.

Förrätt: Toast med Chevreost

Varmrätt: Ugnsstekt lax med potatismos

 

Maten var bättre än bowlingen. Det var lite trångt om utrymme så man fick inget svängrum direkt för att svinga iväg klotet. Ansatsen var kort. Men det var trevligt sällskap och maten var riktigt bra.


Efter bowlingen åkte jag hem för att packa inför resan till Sälen som påbörjas direkt efter jobbet imorgon. Planen är att hinna med ett träningspass imorgon bitti också i vårt gym på jobbet.

Danmark-Stockholm-hem-jobbet-Skidort, ja jag kan inte klaga på att det är enformigt i varje fall.

Det där med planen för min träning, den skjuter jag på till den här veckans slut istället. Är liksom lite mycket nu.

Av Malin de Besche - 1 mars 2016 21:56

När man är på resande fot så handlar det helt enkelt om att anpassa sig för att få till träningen. Det är inte alltid lätt då det kanske är som i det här fallet inte finns något gym på hotellet. Då får man ta det man har att tillgå, helt enkelt bara ens egna kropp.


Igår kväll så hann jag inte med någon träning innan middagaen och middagen blev ganska sen. Så därför valde jag att köra gårdagens pass i morse istället. Det är något med den danska luften som gör att jag inte kan sova i Danmark verkar det som. Jag vaknade första gången 4 på morgonen och sedan varje halvtimme till dess att jag gav upp att försöka sova och körde igång med mitt pass istället.

Jag blandade mina rehabövningar med lite andra övningar som jag tycker är bra och är bra anpassade till hotellrumsträning.

1. Med gummibandet körde jag 10 drag på varje ben och håll.

2. Övningen som jag normalt gör på pilatesboll. Sträck på benet, för benet ut åt sidan tillbaka in och köra ett indrag med knät och till slut sträcka ut igen. 10st serier

3. Skruven, där jag har fötterna på en stol och sedan kör ena knät mot motsatt armbåge - 20st

4. Skuldrorna mot sängenlyfta ett ben, för det utt åt sidan och tillbaka

5. Plankan med kickar backåt - 10st/ben

6. Armhävningar

 

Sen var jag redo för en dags workshop. Eftersom att jag vaknade så tidigt så var jag väldigt trött framåt eftermiddagen. Men jag passade på att köra mig ett kvällspass innan middagen. Då körde jag ett lite hårdare och svettigare pass. Fortfarande på hotellrummet och fortfaramde mycket fokus på bålen.

1. Från ställningen "bordet" (hnder och fötter mot golvet och naveln upp mot taket) föra ena foten och diagonal hand mötes - 20st

2. Sidoplankan, rotera övre handen under kroppen och upp med handen upp mot taker 10st/ sida

3. Sidoplankan och "Stjärnan". Står i sidoplankan och lyfta övre ben och arm upp i luften.

4. Spindelmannen (från plankan föra knä mot armbåge på samma sida) - 20st

5. Burpees - 10st

6. Bulgariska split - 10 st /ben


Passet körde jag i 20 minuter innan vi gick ut och käkade på en mysig restaurang vid hamnen. Hoppas nu på en god natts sömn så kanske jag hinner med ett pass innan nästa workshopen imorgon bitti. Kommer ha svårt att hinna med något pass imorgon eftermidda/kväll då jag kommer att åka hemåt då. 

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5 6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26 27
28
29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards