Alla inlägg den 31 mars 2016

Av Malin de Besche - 31 mars 2016 21:55

Styrka kan mätas på olika sätt. Man kan vara mentalt och psykologiskt stark men man kan även vara stark på olika sätt rent fysiskt också. För mig så stärker man alla områden med fysisk träning av olika slag och jag tror inte att jag är ensam.


Det var något tungt i morse men jag kämpade mig upp för att hinna med ett träningspass innan arbetsdagen skulle ta sin början. Med en massa stressfaktorer runt omkring mig som att tex bilen behövde lämnas in på verksta'n och fixa lånebil och del annat att ta tag i så behövde jag mig ett träningspass.

När jag kom fram till jobbet så gick jag ner i källarn och körde ett pass med rehabövningar. Jag började med uppvärmning på crosstrainern i 5 minuter och lyckades samla ihop en kilometer. Sen körde jag ett varv med rehabövningar.

#Benböj med gummiband - 20st

Jag går inte ner så djypt utan det viktigaste är bak med höften och sedan fram så att sätesmusklerna får jobba

#Stepup med skivstång - 10st

Stepup på knähög bänk med 20kg skivstång på axlarna. Böt ben att kliva upp med efter hälften

#Spänstträning

Klev upp på knähög bänk, hoppa ner på golvet och upp på en hög med vikter (hälften så hög som bänken) och ner på golvet igen osm avslutades med djup knäböj

#Pilatesbollövningar - 10st/ övning

1. Plankan med benlyft som jag sedan drog ut i sidan för att förflytta tyngdpunkten

2. Brygga med benlyft och sidoförflyttning - Skuldror på boll och kroppen i räta vinklar. Ett ben lyfts och förs ut i sidan för att ändra tyngdpunkten

3. Höftlyft och indrag av bollen

#Sidoplanka dynamisk med benlyft - 10st per sida

Benet på medicinboll i en sidoplanka, dippa höft och i sträckt läge lyfta det övre benet

#Bendrag med vikter på ostadigt underlag - 10st per ben och håll (4 håll)

#Musslan - 10st / sida

Liggandes på sidan med lätt böjda ben. Fötterna hålls ihop medan övre knät lyfts utan att röra höften


Alla dessa övningar är till för att stärka de små stabiliseringsmusklerna. De man inte kommer åt helt och hållet i den hårda träningen. De som ska hålla allt på plats och skydda de inre organen, lederna och senorna. Vi pratar core musklerna och de i rumpan. Det är dessa som tajtar till kroppen. Korsetten som gör dig stadig och hel.


Det var en ganska tuff arbetsdag idag. Men med träningen innan så fick jag energi att orka mer. Sedan efter jobbet så åkte jag iväg till fysträningen för att få utlopp och få stressen ur systemet. Det är den här träningen som bygger muskler som gör att man klarar mer, klarar att använda kroppen.

Dagens pass var fokus på styrka. Sjukt jobbig uppvärmning och sen fortsatte det i samma anda.

Uppvärmningen var en serie övningar där vi körde höga knän burpees, björngång och förflyttning i armhävningsposition.

Stationerna körde vi 2 och 2 som vi varvade under 5 minuter

Station 1:

#Armhävning på medicinboll, rulla, armhävning, rulla tillbaka - 10st

#Maghjul rullas till partner är klar med armhävning och rullning

Station 2:

#Väggövning 4 av varje i 2 varv

Händerna i golvet fötterna mot väggen och magen neråt. Knä mot mage, knä diagonalt ut i sidan, en fot ner i golvet med snabba skiften

#Kast med medicinboll i tjockmatta och höftlyft

När man har bollen liggandes över huuvdet lyfter man upp i ett höftlyft för att med kraft kasta in bollen i tjockmatta. Körs medan partnern kör väggövning

Station 3:

#Planka på pilatesboll med ett ben, snabba skiften. Rulla kropp över pilatesboll och gå upp i pik - 10st / övning

#Mitsar sparkar och knäa. Körs medan partner kör sparkarna i mitsarna

Station 4:

#Marklyft hoppa över och "stråla" hoppa över skivstång 2 gånger till - 5 sådan serier

#Repsläng

Slänga med tjocka rep till partner kört sina 5 serier


Mellan varje station körde vi lite olika styrkeövningar. Vi avslutade med 3 minuter burpees. Mjölksyran var total.

 

När jag kommit hem, duschat och ätit så kände jag mig faktiskt lite mjukare i kroppen igen trots att mjölksyran kört hårt i kroppen på mig idag. Skönt! Snart är det helg! :)


#Rehab #SnartSkadefri #Skadefri2016 #Fysträning #Kampsportsfys #Styrka


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5 6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26 27
28
29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards