Alla inlägg den 30 mars 2016

Av Malin de Besche - 30 mars 2016 22:15

Nu har det gått två veckor sedan jag var hos sjukgymnasten sist. Han ville att vi skulle se hur min kropp svarar om jag inte fått någon behandling på ett tag. Dagens besök började med samtal kring vad som orsakar mina smärtor och vad jag ska göra åt dom framöver för att kunna komma igång med löpningen igen.


Fortfarande kan man se en viss skillnad i styrkan mellan höger och vänster sida, men den är långt mycket mindre än vad den var förut när jag började gå till Stefan som min sjukgymnast heter.

Jag måste fortsätta jobba på att bli lika stark på båda sidorna. Jag måste fortsätta med att sakta få in löpningen för att det är enda sättet att verkligen komma åt de muskler jag använder vid löpning och stärka de på rätt sätt.

Ett problem med idrottare som försöker vara löpare är att man har kondition för att springa fort och länge men muskler och leder är inte starka nog för det nötandet som löpningen är.

Och det är precis så jag alltid känt även innan jag började få ont. Jag känner att musklerna tar slut före konditionen.

Bästa sättet att stärka muskler, senor och leder för löpningen är att samla kilometer. Att man någon gång i veckan ser till att vara ute länge. Man kan ha en runda på 1,5 timmar men man varvar löpning med gång. Det handlar om att vara ute länge utan att ge kroppen den stora påfrestningen som det skulle varit om man springer hela tiden.

Jag känner att kroppen är inte helt redo för de längre löpturerna än så jag kommer att lägga in lite gång i de längre passen i mitt löparprogram. Här gäller det att skynda långsamt.

Han sa det också att om jag forsätter att känna smärta när jag springer är det ok om smärtan ligger på nivå 3 på en 0-10 skala och att jag samtidigt avancerar löpningen i längd eller intensitet. För om jag ligger på samma nivå när jag ökar pressen så innebär det att jag utvecklas och blir bättre.


Han tyckte också att jag framöver skulle fundera på en en löparcoach om jag känner att jag har råd med det. En löparcoach som kan förfina min teknik vid löpningen. Generella råd kan man komma långt på men varje kropp är unik och kan svara olika på tekniken. Vi får väl se hur det blir med det framöver. Börjar med att bli lika stark på båda sidor. Avslutade besöket med lite nålar. Han satte 3 stycken i ryggen och 2 av dom kändes rejält. Jag vet inte om det var därför men det spännde ordentligt i rumpan sen.


Till kvällen sen så fortsatte jag med löparprogrammet. Idag stod 2x12 minuter löpning med 1:30 gång mellan på programmet. Jag började med gång 6:30 innan första löparintervallen som uppvärmning. Sedan höll jag ett ganska högt tempo. Men eftersom att jag gick ganska långt så blev det ett snitt på 05:58 tempo.

Stängde av Runkeeper efter andra löparintervallen och insåg att jag hade sprungit lite vilse. Så det blev till att slå på GPS:n så jag skulle hitta hem varpå det blev lite nervarvning också.

Själva löpningen gick bra men jag var stel och spänd i sätesmuskeln och nu såhär i efterhand spänner det i hela benet. Jag hoppas att det går över med lite god natts sömn.


#Löpning #Löparprogram #Rehab #Sjukgymnast #HaningeFysioCenter #StärkaKroppen #SnartSkadefri #Skadefri2016

ANNONS

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Följ bloggen

Följ orkanensmitt med Blogkeen
Följ orkanensmitt med Bloglovin'

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5 6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26 27
28
29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se