Alla inlägg den 14 mars 2016

Av Malin de Besche - 14 mars 2016 20:59

En stor anledning till att jag får ont är att min högra skinka inte jobbar som den ska. Mina rehabövningar bygger mycket på att stärka just dessa muskler då denna brist är orsaken till min smärta. Och i söndags drog jag ut på ett belatningstest. En testrunda med löpning helt enkelt.

Då det gick upp för mig hur pass försvagad min högra skinka är så började jag fokusera på att använda den. Så också när jag gav mig ut på en testlöparrunda. Min sjukgymnast vill att jag ska provocera fram smärtan och därför så planerade jag in 20 minuters löpning.

Först promenerade jag en bit för att bli lite uppvärmd. Sen sprang jag 3,57km under 20 minuter, dvs ett ganska lugnt tempo pp 5:46 min/km.

 

Rundan gick rätt bra, men jag kände en del smärta i skinkan och upp i ryggen. Men redan idag känns det bättre. Under hela rundan så tänkte jag på att använda skinkan för att börja få in att rätt muskler används.


I morse tog det lite längre tid till jobbet än vanligt så jag stannade kvar efter jobbet och körde ett pass istället. Jag körde mina rehabövningar men la även till en övning för att aktivera just de rätta musklerna.

Som vanligt värmde jag upp på crosstrainern och jag vet inte om det är för att det är på eftermiddagen eller vad det kan vara men jag hade krut i kroppen och hade inga som helst problem att passera 1 km på 5 minuter.

 

Sen körde jag igång med mina övningar. Varje övning så hade jag rumpan i tanken för att verkligen aktivera rätt muskler.

1. Första övningen var den nya där jag ska göra knäböj med motstånd kring höfterna. Så jag trädde på ett gummiband på crosstrainern och ställde mig i ögglan och gjorde mina knäböj. - 20st

 

2. Skruven. Jag vrider kroppen så knä kan möta motsatt armbåge - 20st

 

3. Hopp från bänk, ner på golvet, upp på vikter och ner på golvet, avslutas med en burpee - 10st

 

4. Mina övningar på pilatesbollen - 10st/övning

Det var här jag gjorde veckans utveckling. Den här gången körde jag ett ben i taget på höftlyftet båda omgångarna utan någon hjälp av det andra benet.

 

5. Sidohöftlyft med benlyft - 10st/ben

 

6. Bendrag åt alla håll alla håll med vikter på ostadigt underlag. 10st/ben/håll

 


Det kändes bra idag och det känns som att det är den här är vägen att gå. Jag körde 45 minuter med full fokus på rumpan. Imorgon ska jag släppa tanken och bara köra på stenhårt på Stockholms fysträning. Då släpper jag fokus på rumpan och bara kör.


#SnartSKadefri #Skadefri2016 #Rehab #Träning #GymPåJobbet #TränaPåJobbet #Stationsträning

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5 6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26 27
28
29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards