Alla inlägg den 7 mars 2016

Av Malin de Besche - 7 mars 2016 22:32

Att åka utför har varit lite av en utmaning men det har inte varit något i jämförelse med bilresan. Det är det absolut sämsta för kroppen, att sitta still i flera timmar. Idag har jag fått behandling och det är först nu jag kunnat sätta planen.


Efter en arbetsdag så satte jag mig i bilen för 6 timmars körning i torsdags. Därefter gick jag direkt och la mig för att sova. Morgonen därpå fixade jag med hyra av skidor och liftkort och sen blev det skidåkning hela dagen. De första åken kändes en aning i ryggen. Jag kände mig stel.

Men sedan mjuknade jag upp och det kändes bara bra i hela kroppen. Efter två dagars åkning i backarna var det dags att sätta sig i bilen igen. Det var ingen höjdare för rygg och baksida lår.

Idag genomgick jag en smärtsam behandling hos sjukgymnasten med nålar. Den här gången var det helt ok i ryggen, men nålen han satte i sidan av sätesmuskeln var en riktig pina. Jag kved varje gång han skruvade på den nålen.


Jag fick förkara lite hur det har kännst sedan den senaste behandlingen och sedan frågade han om jag hade gjort något för att provocera fram smärtan jag får när jag springer. Det har jag ju inte då, utan jag har hållit mig till träning som inte gett någon smärta. Jag känner ju konstant mig en aning ansträngd i musklerna men får inte ont.

Så till nästa gång ska jag ha sprungit minst en gång för att se hur provocerd rygg och ben blir.


Så till planen då:

Om kroppen svarar ok på min stundande löpning så ska jag påbörja ett löparprogram som innebär 3 pass i veckan

2 dagar i veckan skall jag köra min fysträning

Minst 4 dagar i veckan skall jag köra min rehabövningar


Mål:

Om 2 månader kunna springa 45 min lugnt tempo

Om 4 månader kunna springa en mil

Varje månad kunna avancera 1 av mina övningar


Det är en tuff planering med tanke på hur tempot var idag under min power walk. Jag höll ett snitt på 9:14/km under 5 km.

 

Det är ungefär 45 sekunder långsammare än de senaste passen. Det kan kanske bero på nålen i sätesmuskeln som ilade ordentligt. Eller kanske är det de långa bilresorna. Hur som helst så kommer den stundande löpningen att vara avgörande för om min plan håller eller om jag får omarbeta den.


#SnartSkadefri #Skadefri2016 #Rehab #Träningsplanering #Träningsmål #Akupunktur

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5 6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26 27
28
29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards