Direktlänk till inlägg 9 februari 2016

Vilan är slut

Av Malin de Besche - 9 februari 2016 23:17

Det har varit en lång vila och det var dags att bryta den nu. Det får inte ta för lång tid mellan gångerna som jag kör mina rehabövningar om jag ska uppnå resultat. Men det är också dagen då jag ger kroppen en rejäl utmaning.


Jag är ganska nöjd med mina rehabövningar jag har just nu. De är lagom svåra så att de blir en utmaning att klara och de är övningar som får det att kännas som att man tränar och inte rehabar. De är också bra övningar som jag lätt kan rigga och utföra i gymmet på jobbet. Fast ibland får jag använda min kreativa förmåga för att lyckas med det.

Det var lite svårt att komma upp i morse men när jag väl lyckades fick jag hoppa frukosten för att hinna iväg till jobbet. Jag tryckte i mig en banan, packade väskan och åkte iväg.

Väl där i gymmet så körde jag som vanligt mina 5 minuter på crosstrainern som uppvärmning innan jag körde mitt rehabpass.

 

Tyvärr så var vår massör sjuk så det blev ingen massage efter passet, vilket jag känner hade varit väldigt skönt. Men jag skulle verkligen behövt massagen efter kvällens träning istället, när jag kört fyspasset med Stockholmsfysträning.

Det gav ryggen en rejäl omgång som sjukgymnasten kommer att få ta hand om imorgon istället.


Uppvärmningen var våra olika hopp och fotrörelser i agilitystegen. Efter den så körde vi cirkelträning med grymma övningar.

1. Bounce and sit

   Händerna på en boxsäck på golvet, hoppa upp med fötterna på en bounce ball, hoppa ner på golvet och gå ner

   i djup knäböj. Händerna hela tiden på säcken.

2. Rulla in och ut med maghjul

3. Bicep curls ioch axelpress med liten skivstång.

   Sittandes i en djup knäböj, köra bicep curls 5 gånger. På 5:e gången reser man sig samtidigt som man kör en

   axelpress.

4. Medcinbollskast in i tjockmatta

   Liggandes på golvet med medcinboll överhuvudet, sätta sig upp och ett kast över huvdet in i tjockmatta.

5. Box och kickar in i mitsar

   Olika slag och sparkar på kommando in i mitsar och "Stråla" mellan

6. Fällkniven med medicinboll, rulla och rygglyft

7. Stäck och pik på medicinboll

8. Slänga med stora rep

9. Magövning sittandes lätt bakåtlutad

   Benen förs över, innanför och utanför ett par hinder fram och tillbaka


Varv 1 60minuter, varv 2 30 sekunder varv 3 40 sekunder (tror jag, det var visst hemligt)

Mellan varven körde vi hoppabock och krypa under. Nästa "paus" körde vi 2 övningar som vi körde 10 åt gången och körde under 4 minuter.

Händerna i golvet, sparka bakåt med båda benen samtidigt för att sedan kicka under åt båda hållen

En hand i golvet och "Stråla", byt hand.

 

I bild finns säcken och skivstången som användes i passet.

Sjukt jobbigt pass, men skönt. Ryggen fick sig en omgång som jag tror kommer att må bra av nålbehandlingen imorgon.


#Rehabövningar #Rehab #SnartSkadefri #Skadefri2016 #MotSkadefriKropp #Fys #Stockholmsfys #Kampsportsfys #Rygg #Bålstabilitet #TufftPass #VilanÄrSlut

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin de Besche - 6 juni 2016 10:24

Det är försommar och det är en tid med mycket firande. Den här helgen har jag verkigen varit massor av firande. Då har träningen fått stå tillbaka lite. Så jag har fått lägga in ett par extra vilodagar för att hinna med allt firande.   I torsdags...

Av Malin de Besche - 1 juni 2016 23:08


I morse vaknade jag och mådde inte alls bra. Så pass att jag ställde in tiden hos sjukgymnasten. Jag skulle ha tejpats för att se om det skulle hjälpa mig i min löpning. Men med ganska hög press på jobbet just nu kände jag att jag inte kunde stanna h...

Av Malin de Besche - 28 maj 2016 18:12


Jag är väldigt trött på att känna att jag inte kan ta i fullt ut att ett hårt löppass känns avlägset. Att jag inte kan köra på som jag vill är frustrerande. Igår hade jag ett besök hos sjukgymnasten efter en hel månads upphåll. Jag behövde höra vad h...

Av Malin de Besche - 24 maj 2016 22:51

Ibland är inte omständigheterna så som man tänker eller planerar. Det är lätt i sådana lägen att bara ge upp och strunta i allt. Men det är inte alltid det ända alternativet. Ibland får man anpassa sig och helt enkelt make it work.   I Söndags ha...

Av Malin de Besche - 21 maj 2016 23:41


Att ha legat i influensa har tagit hårt på kroppen och har hållit mig helt från träning och har sakta börja komma igång med promenader och lättare gympass tredje veckan. Idag drog jag igång med löpning och utegym. Nu ska jag snart vara tillbaka.   ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards