Alla inlägg den 3 februari 2016

Av Malin de Besche - 3 februari 2016 21:18

Jag har haft mina rehabövningar ett bra tag nu. Det går lättare att utföra dom och jag har blivit starkare. Men jag har stått still ett bra tag nu i resan mot en skadefri kropp. Det är då det är dags att öka svårighetsgraden fick jag förklarat för mig.


Förra gången hos sjukgymnasten så gav han sig på min ryggmuskel. Han stretchade, vände och vred på mig. Dem här gången ville han avancrea mina övningar. Jag har blivit starkare och jag utför mina övningar mycket mer kontrollerat än när jag fick dom. Och för att utvecklas behöver övningarna bli svåra igen.

Egentligen fick jag ungefär samma övningar men en liten variant på dom. Min sjukgymnast sa att alla övningar går alltid att göra lite svårare.

 

1. Plankan på pilatesboll som jag gjort tidigare men med tillägget att benet skall ut i sidan innan man tar ner benet och byter

2. Höftlyft på pilatesboll, men denna gång även göra själva indraget med ett ben också.

3. Liggandes på pilatesboll. Denna övning skall göras långsammare än vad jag gjort tidigare och byta ben vid varje repetition. När det känns för enkelt ska jag lägga till att föra benet ut i sidan.

4. Denna är en ny övning. Jag ska ligga på sidan med någon förhöjning under benen. Sedan ska jag höja höften så högt jag kan och därefter höja det översta benet så högt jag kan. Svårighetsgraden bestäms ju längre ned mot fötterna jag har denna förhöjning. (Närmst knäna är lättast)

5. Spark och kick med vikter på ojämnt underlag. Denna skall jag göra men även lägga till att dra åt sidorna.

6. Hoppa från en höjd ner på golvet och upp på en lägre höjd och ner på golvet igen.


Dessa övningar tänkte jag att jag ska göra på jobbet imorgon bitti. Han sa att det var bra att jag tränade en hel del ensam då man i grupp oftast motiveras att köra hårdare än vad man kanske bör om man kör rehab. Att jag kör i grupp 1-2 gånger i veckan är helt ok men att jag bör hålla på mina "ensamma stunder" så att jag koncentrerar mig mer på att utföra övningarna mer korrekt än hårt.

Jag gillar att jag fått en övning som ger lite kondition också, för jag vill verkligen inte tapppa den. Det är den som är min styrka.

Han konstaterade även att jag inte har en långdistanskropp. Min kropp är byggd för högintensivt med korta pauser som gör att jag kan köra högintensivt igen. Det långa nötandet som längre löpning innebär är inget jag ska satsa på. Och när jag tänker efter så stämmer nog det kanska bra. När jag kört mina lopp innan skador så har ju mina muskler tagit slut före konditionen.

Och nu får vi se vad den ökade svårighetsgraden gör med min kropp. Nästa gång är det dags för nålar.


#Rehab #MotSkadefriKropp #SnartSkadefri #Skadefri2016 #Träning #Styrka #StärkaKroppen

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards