Alla inlägg den 23 september 2015

Av Malin de Besche - 23 september 2015 20:59

Jag hade det på känn redan igår kväll när jag var hos en vän. Och idag kom det som ett besked på posten. Det är något som aldrig är välkommet, men i ett läge som nu så vill man verkligen inte få besök av den här typen.


Idag är en sådan där dag man bara ska köra egen träning i Paoloutmaningen. Lite småsnorig, men inte tillräckligt förkyld för att inte ta en löparrunda ikväll, tänkte jag i morse. Eftersom att jag inte skulle trötta ut musklerna med någon cirkelträning så tänkte jag att det var ett bra läge för veckans utmaning.

Den här veckan är det Jägarvila, eller 90 grader. Man "sitter" mot en vägg så benen hamnar i 90 grader. Till skillnad mot varianten jag är van vid så skulle man hålla armarna rakt ut framför sig. Det gjorde att den här övningen blev även en utmaning för axlarna. Mitt mål på min nivå så skulle jag klara 220 sekunder, dvs 3min 40 sekunder. Jag satt i 5 minuter och 34 sekunder. Mycket bra för min poängsamling. Och planen var ju att springa sen till kvällen.

 

Men sen framåt eftermiddagen kom det jag bävade för. Förkyilningen bröt ut på allvar. Det var till och med så att jag kände att jag behövde gå hem tidigare. Jag hade svårt att koncentrera mig.

När jag kom hem satte jag fisken på tining i varmluftsugnen och så lag jag mig i soffan och tog en liten powernap.

Jag lagade mat och när jag ätit så tog jag mig ut på en promenad. Lågintensiv träning kändes lagom. Kanske kan det driva ut de virus som bestämt sig för att besöka min kropp.

Nu sitter jag med en kopp chaite, honung och massa riven ingefära och en rinnande näsa. Hoppas verkligen att det blir en kort förkylning.

 


#Förkylning #Veckoutmaning #15medPaolo #TeMedIngefära #Förkylningsutdrivning #powerwalk

Av Malin de Besche - 23 september 2015 08:00

För en tid sen så läste jag om hur man förutsådde att vi kommer att börja äta insekter i västvärlden och här i Sverige. För att vi ska spara på jordens resurser då vi hela tiden ökar i befolkning. Maten kommer att ta slut och då måste vi vidga våra vyer.


När jag hittade den här artikeln så kunde jag läsa att man gissade att de som först kommer att börja äta insekter istället för kyckling, köttfärs och andra proteiner, är trendsättare inom kost och träning. Sedan kommer den "vanliga" människan att följa efter. För 2 år sen tyckte FN att vi bör ersätta det kött vi överkonsumerar med larver, maskar och andra insekter.

På TV4-nyheterna var det ett reportage om just detta. De berättade om Hakuna Mat från Göteborg i inslaget som är ett företag som producerar "matvaror" baserat på dessa små kryp.

Men EUs livsmedelslagar tillåter inte försäljning av insekter som föda. Därför har Hakuna mat fått stänga ner sin webbshop och förvarar dessa "varor" i ett källarförråd.

 

men många är överens om att det är framtidens mat. Både näringsmässigt och miljömässigt. Miljarder människor i världen äter redan idag insekter i den dagliga kosten.

Man kan redan idag få detta serverat på vissa innekrogar i Europa pga någons sorts juridisk gråzon. I Sverige har en handfull företag startat upp och EU håller just nu på med en riskutvärdering av att klassa detta som ett livsmedel.

 

Klubbas det igenom så ska vi bara överbrygga "äckelfaktorn" hos våra konsumenter. En av delägarna på Hakuna mat menar på att det går ganska fort bara man provar. Vi får väl se om det blir något som hamnar på min tallrik framöver. Men jag är fortfarande skeptisk till att det kommer att ta någon större plats i min kost. Prova, absolut, men mer än så vet jag inte.


#ÄtaInsekter #NyMat #ErsättaKött #NyProteinkälla


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards