Alla inlägg den 17 september 2015

Av Malin de Besche - 17 september 2015 22:05

Att bara ha bestämt sig gör mycket för hur mycket man orkar och som får en att bara köra trots att det tar emot. Efter en natt med lite sömn så var det inte alls lockande att kliva upp tidigare i morse. Men jag är glad att jag lyckades utmana min trötta kropp.


Man vet ju att om man bara tar sig över den där tröskeln som är så hög när man är trött, så kommer man att klara det. Man kan gära nästan vad som helst fast man är trött. Jag är glad att jag pressade mig trots att det tog emot i morse. Jag kan nog inte säga att det inte skulle bli av annars, men det är långt mycket mer skönt att väcka kroppen på morgonen än att ge kroppen den energikick man får sent på kvällen när man egentligen vill varva ner.


Innan dagens 15 minuter så körde jag veckans utmaning. Min utmaning som jag fått är att köra så många "Cossfit situps" man klarar i rad. För att få sina utmaningspoäng så ska man klara så många som man blivit tilldelad. Och klarar man fler får man bonuspoäng.

Crossfit situps

Man ligger på rygg, har böjda ben, och gör en situp hela vägen upp. Händerna skall nudda hälarna.

För att klara min utmaning skulle jag klara 60st. Jag klarade 98, dvs 38 st gav bonuspoäng

Jag hade nog kunnat pressa fram ett par till. Men jag kände tidspress eftersom att min arbetstid närmade sig.


Därefter körde jag igång med mina 15 minuter. Den här gången skulle jag varva 5 övningar.

Övning 1: Upphopp med spark i baken - 10st

Man skulle hoppa höga jämfotahopp och i hoppet slå hälarna mot rumpan

Övning 2: Doppa tå - 10st/ben (Bild)

Ståendes på en stol (eller som jag på en bänk) och "doppa" tårna i golvet. Knäkontroll på det böjda benet. 10st sen byta.

Övning 3: Kålmasken - 10st (Bild)

Kroppen är formad som ett upp-och-nervänt V. Sedan böjer man armarna så att ansiktet kommer nära marken och sedan drar man kroppen framåt uppåt.

Den här var riktigt jobbig när man gick ner lågt.

 

Övning 4: Utfallssteg på varje ben växelvis - 10st

Man gör ett vanligt utfallssteg framåt. Sen pressar man sig tillbaka och sedna kliver bakåt och går ner som i ett utfallststeg. När man gjort 10st sådana så byter man ben.

Övning 5: Omvända armhävningar - 10st

Samma som sist så använde jag TRX-band istället för ett stadigt köksbord. Denna övning kallas även liggande rodd.


Avslutningsvis körde jag lite stretch. Även om jag lyckats samla väldigt många poäng i och med utmaningen så funderade jag på om jag skulle ge mig ut på en löparrunda. Såg hur tiden på kvällen tickade på eftersom att jag även skulle hjälpa en kompis med lite bärande.

Funderade då på om jag skulle köra lite enklare yoga. Men kom slutligen fram till att det fick räcka så. det är dags för engen träning imorgon. Då jäklar så blir det poängsamling med högintensiv träning.

Men idag nöjer jag mig med mina 457 poäng.


#SnartSkadefri #Skadefri2015 #15MedPaolo #Utmaning #Fys #15minuterOmDagen #VeckansUtmaning

Av Malin de Besche - 17 september 2015 20:00

Med mat från havet två middagar i rad, kan man lätt tro att jag har fisktema den här veckan. Men det råkade bara bli så när jag planerade. Och båda rätterna fick mycket väl godkänt av barnen. Det märker man på att de tar om.


Jag glömde bort igår att jag hade påbörjat min Ajvar. Jag hade grillat paprika och aubergine och lagt dom i en påse för att det skulle bli enklare att "skala" dom. Så jag fick slänga in dom i kylen och gjorde den färdigt innan jag kunde fixa med dagens middag. Recept på min egna ajvar.


Idag gjorde jag Ajvargratinerad torsk.

 

600g torsk

Olivolja för pensling

5 tsk färskpressad citron

1 msk fänkålsfrön

1 tsk salt

1,2 dl ajvar

Tosken penslas med olivolja och därefter fördelas citronsaften över fisken. Fänkål och salt mortlas och sedan fördelas över fisken. Avslutningsvis brer man på Ajvar, ställer in i ugnen på 200gr i 10 minuter

Till detta serverade jag kokt potatis och stekt grönkål med ädelsost och valnötter. (Grönkålens steks mjuk därefter fräser man med 50g ädelost och lite valnötter en stund).


Det här var mums och sonen tog en extra portion. Det är tecken på att det är riktigt gott.


#FinaFisken #GodMat #Middag #Recept

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards