Alla inlägg den 14 september 2015

Av Malin de Besche - 14 september 2015 22:23

I dag är första dagen för Paolo-utmaningen som vi är anmälda till via jobbet. 15 med Paolo. Och jag tänkte att det var lika bra att köra på med en rivstart. Taggad till tusen att komma igång igen så drog jag tidigare till jobbet.


Jag gick upp lite tidigare i morse och samlade bara ihop grejer, klädde på mig och käkade lite frukost. Sen drog jag iväg till jobbet. Det var lika mycket köer som det brukar tyvärr men det var ju ett kortare pass som jag skulle genomföra så va rätt ok med tid i varje fall.

Jag började med 5 minuters uppvärmning på crosstrainern och sen körde jag igång med dagens cirkelpass som skulle ge mig 100 poäng i utmaningen.

Tanken är att man kör sina övningar i en cirkelträning till dess att man kört i 15 minuter. Jag hade 3 övningar att varva idag.


Övning 1: Burpees 10st

Man står med fötterna något bredare än höftbredd. Hoppar upp och sträck sig mot taket. Landar på fötterna med böjda knän. Faller framåt från den djupa landningspositionen och landa i armhävningsposition. Gör en armhävning och tryck sedan ifrån så att du kommer tillbaka upp i startläget.


Övning 2: Knäböj 15st/ben

Knäböjen ska göras i ganska snabb takt och man ska gå ner till 90 graders vinkel


Övning 3: Omvända armhävningar 5st

Detta kallas även liggande rodd. Man placerar sig på rygg med bröstet under en stadig bordsskiva. Fattar tag i skivan med händerna. Man drar sig mot skivan med hjälp av armarna samtidigt som man spänner magmusklerna så att ryggen är rak. När bröstet är någon centimeter från skivan så sänker man sig igen.

I gymmet körde jag med våra TRX-band

 

När jag kört detta i 15 minuter fortsatte jag med stretchen som gav ytterligare 25 poäng.

Sen var det bara att duscha och snygga till sig och köra dagens arbetsdag vid skrivbordet.


Jag fick lite känningar i ryggen. Jag tror att det kan vara mina burpees som jag inte rikgit utförde rätt när jag blev trött. Och har man en känslig rygg som jag har så kan det ge lite effekt. Det var väl inte jättebra att sitta så mycket som jag gör i mitt arbete efter ett sådant träningspass.


Så när jag kom hem så körde jag mina rehabövningar som ska ge mig bättre bålstabilitet. När jag kört övningarna i nästan en kvart såklädde jag på mig ytterligare för att ge mig ut på en Power Walk.

Jag hade en riktigt bra fart och snittade 8:40/km. Totalt gick jag i nästan en trekvart. Och när jag kom hem körde jag lite yogaövningar som stretch.

Mina stabilitetsövningar och promenad brukar ge positiv effekt på ryggen. Men jag kände fortfarande av den när jag var färdig. Så vi får väl se hur det känns imorgon. Dagens övningar gav ett poängresultat på totalt 195 poäng.

Imorgon är det 15 nya minuter som gäller och vad jag kan se i topplistan så måste jag hitta på något mer att göra imorgon igen.


#15medpaolo #Utmaning #15minuteromdagen #Träning #Fys #SnartSkadefri #Skadefri2015 #poängjakt


ANNONS

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Följ bloggen

Följ orkanensmitt med Blogkeen
Följ orkanensmitt med Bloglovin'

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se