Alla inlägg den 2 juni 2015

Av Malin de Besche - 2 juni 2015 22:54

För oss svenskar har kaffet en ganska central roll. Kaffet har viktiga sociala och psykologiska aspekter då man dricker kaffe vid mysiga stunder, paus från arbete och som avslutning på middagen. Men det kan bli för mycket. Den ena koppen avlöser den andra. Det blir lätt ett kedjedrickande.


Kaffe har sina fördelar, då det är uppiggande, får fart på magen och sägs även vara prestationshöjande. Det innehåller även den del naturliga antioxidater och minskar risken för Migrän. Men det kan bli för mycket.

Kaffet är vätskedrivande och det är lätt att blir uttorkad

Mycket kaffe kan ge en del magproblem

Kaffe stressar kroppen, vilket kan leda till sömnlöshet och stresskänslighet.

Dricker man dessutom inte ekologiskt kaffe kan man få i sig en massa gifter som busken har besprutats med.

Det finns ämnen i kaffe som även hemmar näringsupptaget, bla järn

 

Jag har i perioder dragit ner rejält på kaffet, tom slutat helt. Det kommer jag nog inte göra, men jag måste dra ner på kaffekonsumtionen. Jag har senaste året låtet den ena kaffekoppen avlösa den andra och jag känner att det är för mycket. Så idag påbörjade jag att tänka på hur mycket kaffe jag dricker. Dessutom ska jag börja dricka mer vatten så att jag inte riskerar uttorkning.


#Kaffe #FörMycketKaffe #KaffeStressar #Hälsa


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards