Alla inlägg den 5 maj 2015

Av Malin de Besche - 5 maj 2015 23:43

Att köra rehab samtidigt som man ska träna för att bygga upp inför en utmaning som Tough Viking är en utmaning i sig. Man ska köra hårt samtidigt som man ska ta det lungt och inte gå ut för hårt. Man måste ha rätt inställning vid rätt tillfälle. Inte som jag är van, att alltid gå in med 100%


En klok människa kanske skulle säga att hoppa över Tough Viking. Men jag brinner lite för mycket för utmaningar för att vara klok. Jag kommer att ta mig igenom loppet, frågan är bara hur mycket jag kommer att klara av att satsa. Det gick ju bra i augusti förra året då det var 7 km längre. Dessutom hade jag nog mer ont då. Då var ryggen det största problemet.


Men för att rehaba kämpar jag på med mina övningar och springa-gå-träning och för att bättra på min fysik så kör jag på hårt med styrkan så mycket det bara går.


Efter middagen drog jag på mig löparkläderna och gav mig ut i den kyliga luften. Det var dags för den något lugnare träningen, gå-springa-övningen. Den här veckan ökar jag på med löpningen med en minut, dvs gå 4 minuter och springa 3. Det gjorde jag till jag kom till utegymmet. Jag pausade telefonen på run keeper och la in den högre växeln. Dags att träna hårt. Varvade som vanligt 2 övningar till jag kört de 3 gånger innan jag bytter ut till 2 nya.


Övning 1 & 2 - Latsdrag & Axelpress

15x3 av vardera. Latsdragen var helt ok men axelpressen var tokjobbig, speciellt omgång 2 och 3


Övning 3 & 4 -Liggande rodd & och bröstpress

15X3 av vardera. Här var det lättast med bröstpressen, säkert då den aktiverar samma muskler som armhävningar och det har jag ju gjort en del. Men den liggande rodden kändes en del.

  


Övning 5 & 6 - Rygglyft & Hängande crunches

15x3 av vardera. Rygglyften fick jag ge lite mer utmaning genom att hålla händerna rakt ut från axlarna. När jag körde Hängande crunches så märkte jag att mitt grepp hade förbättrasts sedan sist. Jag klarade av att hänga alla reps utan paus när jag drog upp benen mot magen.

 

Övning 7

Jag avsluta med att köra 15x3 knäböj och gick runt på gymområdet som paus.

 


Sen sprang jag tillbaka men tog vägen förbi den skola som jag sett har en sk monkeybar. Men "pinnarna" var i olika nivåer så det var svårt att ta sig igenom.


Väl hemma var det dags att rehaba igen. Jag körde mina övningar på Pilatesbollen samt övningen med gummiband. Avslutningsvis körde jag Yoga, föatt stretcha igenom hela kroppen. Även här kunde lägga märke till förbättring.

När jag kom till båten så kunde jag gå vidare med sträckte ben, vilket jag inte klarat förut.


Skönt att se att jag faktiskt blir starkare vilket kommer att underlätta på lördag.


#Rehab #Skadefri2015 #SnartSkadefri2015 #ToughViking #InförToughViking #Träning #Utegym #Löpning #Utmaning

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7 8 9 10
11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards