Alla inlägg den 12 april 2015

Av Malin de Besche - 12 april 2015 21:18

Vissa dagar kan jag bli helt passiv. Tiden bara går och plötsligt har halva dagen gått, utan att man gjort ett vettigt handtag. Sådana dagar gör mig stressad. Det kryper i hela kroppen på mig och jag kommer till en punkt när jag bara måste göra något för att inte må dåligt helt enkelt.


Jag har faktiskt ingen aning om vad jag gjorde hela förmiddagen. Jag vaknade ändå ganska tidigt, men hade inget planerat så jag strosade lite, plockade lite och kollade lite på tv. Plötsligt hade halva dagen gått. Kändes som jag nyss hade ätit frukost men det var dags för lunch. Solen strålade utanför och jag började fundera på hur jag skulle ta till vara på dagen. Löpning fungerar ju inte och någon har snott sadeln till cykeln.

Bestämde mig för att åka iväg för att köpa en ny sadel. Sagt och gjort, men jag var inte alls nöjd med att ha gått i affärer. 

Då bestämde jag mig bara för att köra ett träningspass i solen. Jag började med sjukgumnastikövningarna med pilatesbollen innan jag gick ut.

 

Jag började med att gå i rask takt i fem minuter. Därefter sprang jag varannan minut och gick varannan minut till dess att jag kom bort till utomhusgymmet. Där körde jag ett kort men rejält överkroppspass.

Jag varvade 2 övningar till jag kört övningarna 3 gånger, sen bytte jag till 2 nya.


Övning 1 & 2 Latsdrag och axelpress

15 st


10st

 

Övning 3 &4 Liggande rodd och Bröstpress

10st

15st

 

Övning 5 & 6 Räckhävning och dips

10st


10st


Sen körde jag samma löpning till jag kom hem, varannan minut gång varannan jogg. Riktigt trött i armarna när jag sprang. Jag var så nöjd med mitt pass. Det gick jättebra och jag kände mig stark hela passet.

 

Fantastiskt bra för mig att solen höll i sig så sent på eftermiddagen. Jag hann inte ens med att göra middag innan jag skulle i väg på styrelsemöte för basketklubben. Så jag tryckte i mig lite frukt efter duschen och förberedde middagen som jag skulle få äta efter mötet. Jag måste sätta mig och fundera igenom mina dagar så att det inte behöver bli så sent. Och kanske kan man få med sig någon också.


#SnartSakdefri #Skadefri2015 #Styrka #Utomhusgym #Styrketräning

Av Malin de Besche - 12 april 2015 09:30

När jag var hos sjukgymnasten sist så sa han att jag måste stärka löparmusklerna. Övningarna som jag fick ska stärka just dessa. Han sa att det tar tid och att man måste ha tålamod. Det tar 10 veckor för att man ska kunna se på en muskel att den blivit starkare.


Jag jobbar på med min sjukgymnastik för att stärka mina löparmuskler så att jag ska kunna springa utan att få ont. Vid det här laget är jag inne på vecka 2 i min muskeluppbygnad. Jag kommer alltså att få köra Tough Viking innan man ens skulle kunna se på mina musklera att de blivit starkare.

 

Men jag har inte de där ryggproblemen som jag hade i augusti när jag körde det långa loppet. Nu är det något kortare men fler hinder. Antar att det kommer att kräva mer styrka än kondition då.


Så de få veckorna som är kvar måste jag jobba på träning så jag kan "bära mig själv". Tiden är knapp och då måste man baka in träningen i andra måsten. Igår var det strålande solsken och jag passade på att såga ner mitt körsbärsträd. Eftersom att det var ganska stort var jag tvungen att såga bit för bit. Men den största grenen kunde jag inte bara såga ner då den skulle landa hos grannen och jag var inte alls säker på hur grenen skulle landa. Ville inte riskera något då de har en kanin i en utebur.

Så jag slet fram spännbandså jag kunde dra ner grenen och på så sätt såga ner även den i bit för bit. Här tränade jag greppstyrka. Jag är fortfrande lite öm i händerna. Det krävdes ganska många försök att slita och dra i de här spännbanden. När alla grenar var nersågade så vad det dags att såga ner stammen.

Här fick axlar och biceps jobba. Men jag lyckades få ner trädet och jag hade klarat av ett överkroppspass och skött lite rensning av tomten på samma gång. Allt som krävdes var en fogsvans. Vem behöver motorsåg?

 


Mitt träningsredskap

 


#SnartSkadefri #Skadefri2015 #Såga #TräningPåKöpet #Smygträning #StärkaKroppen #Överkroppsträning

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9 10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards