Alla inlägg den 2 april 2015

Av Malin de Besche - 2 april 2015 22:11

Nu har jag påbörjat ytterligare en väg för att blir skadefri. Jag var idag på mitt andra besök hos Fysiocenter och idag var det dags för ett nytt Rehabprogram. Ett program jag kommer att följa slaviskt så jag blir av med det här tråkiga.


Fick en ganska hård dom sist även om det var lite halvt på skämt och med glimten i ögat. Men jag känner ändå att jag tror på det här. Hans uttryck om att jag aldrig varit så här gammal är ju sant och kommer alltid att vara det. Syftet var att förmedla att det blir mer och mer viktigt ju mer tiden går, att stärka upp kroppen och vara funktionell i kroppen. Det sjukgymnasten Stefan säger till mig låter logiskt och eftersom att jag inte har kommit i mål tidigare så tror jag att det här kan vara vägen att gå.


Efter att ha visat mig lite övningar så sa han att det inte var så konstigt att får ont när jag springer då jag inte är så stark i löparmusklerna som jag borde vara efter så många mils löpning.


Första övningen var egentligen samma övning som jag kört i gymmet, med några få korrigeringar med hållning och rörelse.

 

Det han ville att jag skulle göra var att backa en bit så att jag inte har något att hålla i. Ståbenet ska vara lätt böjt och kroppen rak, får inte falla framåt. Jag ska även vända på mig så att belastningen kommer när jag drar foten framåt.

Utförande:

Höger + vänster, framåt + bakåt. 5 gånger /riktning.

Ryggkontroll


Sen tog han fram kompisen Pilatesboll. Det var här han tyckte att det var tydligt att jag hade för svaga löparmuskler.

Höftlyft med fötterna på pilatesboll och armarna över bröstet så att benen och magen får jobba för att korrigera det vingliga.

 

Utförande:

Utgå från ryggläge med fötterna vilande på bollen

Lyft höften så att det blir rak linje mellan fotknäl, knä och höft

Ha armarna i kros över bröstet och dra in bollen under dig utan att "tappa rumpan".

10x3


Nästa övning var svår som sjutton. Det är troligen här som vi kommer att märka mest skillnad när jag har blivit starkare. Här fick jag ta stöd av armbågarna mot bollen till en början, men målet är att kunna ha armarna i kors över bröstet även här.

 

Utförande:

Ligg med övre ryggen på bollen och ha fötterna i golvet och 90 grader i knälederna.

Det ska vara en raklinje genom hela kroppenovanför knäna.

Lyft ett ben i taget 3-5 lyft/ ben, kör 1-3 varv


Sen fick jag en något enklare övning. Så fort jag hittade balansen så var det ganska lätt, men jag ska kunna det helt obehindrat. Övningen går ut på att stärka ryggen.

 

Utförande:

Ligg på magen, lyft ett ben och båda armarna.

5 gånger / ben 2-3 varv


Sista övningen skall göras med gummiband. Viktigt är att bandet är spänt hela tiden och att det är benet på trappsteget som jobbar upp kroppen.

 

Utförande:

Trampa upp med foten på trappsteget utan att putta ifrån med andra foten.

Dra samtidigt ut det bakre benet ut i sidan under uppgåendet.

5-10 gånger/ben


Jag frågade hur ofta jag skulle göra det här, omdet skulle göras varje dag. Han tyckte att det kunde gå någon dag mellan eftersom att det belastar mina svaga delar för lågintensiv träning.

Men jag vill ju svettas också. Så jag frågade hur jag ska göra med träning när jag vill köra lite hårdare och faktiskt känna att ja tränar.

Jag fick göra vad jag ville så länge det inte gör ont eller känns i de här delarna.

Det bästa med att jag kom hit är att jag känner att han faktiskt vill köra en uppföljning. Han vill se mina framsteg och inte bara lämnar mig till mitt eget samvete och säger att jag ska återkomma om det inte blir bättre. Jag har blivit hans projekt att bli skadefri. :)


Så nu gäller det att köra på. #SnartSkadefri #Skadefri2015 #Rehabövnignar #Rehab #Höftlyft #Höftextensions #StärkaRygg #Stärka baksidalår #Knästräckare #Gummiband #Pilatesboll

ANNONS

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Följ bloggen

Följ orkanensmitt med Blogkeen
Följ orkanensmitt med Bloglovin'

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9 10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se