Alla inlägg den 23 mars 2015

Av Malin de Besche - 23 mars 2015 22:25

Jag fortsätter att kämpa med min stela rygg. Jag gör mina ryggövningar och höftlyft. Dessutom får jag massage på jobbet ganska regelbundet, men ryggen är fortsatt stel. Förvisso något bättre men det går långsamt. Nu har jag skaffat mig ett stift gett mer effekt än vad jag kunde tänkt mig från början.


När jag var riktigt stel så frågade jag vår massör var jag fick tag i sådana där stift som hon smetat på mig som gett brännande hetta, men som gör så gott. Hon fixade fram en sådan till mig som jag betalade henen för. Sen glömde jag bort den.

I morse kom en kollega och sa att han fått nackspärr. Kom då och tänka på mitt stift och erbjöd honom lite. Passade också på att dra på mig själv lite så långt jag kunde nå. Jag drog på nere i ryggslutet, längs "ryggfilén" och runt skulderbladet på höger sida.

Försökte förklara för min kollega hur det skulle kännas för att han skulle veta vad han hade att vänta och att han inte skulle dra på sig för mycket. Det räcker nämligen med ett drag, max 2, men att effekten inte kommer på en gång. Men när den kommer så gör den det med besked. Effektfull liten rackare.

 

  1. Först börjar det klia och man får jobba hårt på att inte falla för den instinktiva känslan för att börja riva på området man dragit med stiftet.
  2. Efter runt 10 minuter börjar man känna lite värme. Lite så där mysigt varmt
  3. Värmen stegrar bara mer och mer med tiden och efter en timme känner man en rejäl hetta som håller i sig ett bra tag.
  4. Efter några timmar avtal värmen sakta men kommer igång mer om man utför någon form av aktivitet eller yttre värme. Alltså inte så bra att ta på sommarn om man ska lägga sig i solen.

Min kollega kom till mig och kunde bekräfta att min beskrivning stämde på pricken.


Det är basketmåndag, men idag hade jag bara tjejerna. Damträningen efter var inställd. Men jag och dottern stannade kvar en liten stund och körde lite egen träning. Då fick jag upp värmen lite och då aktivierades min Linnex och det blev lite varmt igen, trots att det är runt 11 timmar sen jag drog på det.


Jag vet inte om det har med det att göra men jag kom mycket längre bak i mina bakåtböjningar som jag passade på att göra i hallen. Hur som helst är jag mycket nöjd med stiftet jag köpte.


Imorgon ska jag jobba vidare med min rehabträning och min långsamma trevan mot löparspåret. Det är med träningen som jag ska komma tillbaka starkare än någonsin.


Det har man förstått på en sotarfirma i Sundsvall förstått. Efter flera allvariga tillbud la man in obligatorisk träning på schemat för de anställda. Ryggproblem minskade och sjukfrånvaron minskade från 10 dagar / anställd och år till 6 dagar. Nu med ökad arm och benstyrka har de anställda lättare att ta sig upp och ner från taken på ett säkert sätt. Att lägga in träning för nyanställda är lättare än att beordra det av en långvarigt anställd med en tydlig befattningsbeskrivning. Men på den här sotarfirman skulle man betrakta vägran att träna som arbetsvägran då den sker på arbetstid.

 

Vilken investering!


#TräningPåJobbet #Linnex "Linement #Hjälpmedel


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards