Alla inlägg den 6 mars 2015

Av Malin de Besche - 6 mars 2015 21:11

Min kropp känns som ett mysterium. Jag har gått hos 2 sjukgymnaster och nu till ett helt gäng som utbildar sig. Jag har aldrig gått till någon så tätt som nu, 3 dagar i rad har jag stressat iväg efter jobbet för att dessa studenter ska få lösa mitt mysterium.


Det känns som jag konstant jobbar mot klockan. Fick ett par uppgifter på jobbet som jag var tvungen att lösa innan jag skulle åka till sjukgymnastgänget. Det gjorde att jag kom iväg något senare än planerat. Men det som är lite lyxigt med att vara levande kursmaterial är att det inte är någon större problem att täjna lite på tiden. De har ju ingen annan som ska komma in efter mig. Men lite pinsamt att komma sent till så många som väntar på en.


Jag hade inte hunnit göra min övningar en enda gång på jobbet idag. Men de kollade ändå av min rörlighet och ställde en massa frågor om smärtans grad och uppkomst.


Vi kunde konstatera att jag blivit något rörligare och att jag troligen har flera åkommor som jag måste jobba med.

Jag är stel i ryggen och behöver öka rörligheten. Det kan orsaka värk ner i benet, den sk ischiasnerven. Kan uppkomma av dålig hållning. Jag har generellt en ganska bra hållning, men det finns tillfällen då jag inte har den där svanken som man ska ha för att inte få ont. I bilen så sjunker man ihop i bilen. I soffan när jag lägger upp fötterna på bordet. En vanlig ställning när jag bloggar.

Spänd övre rygg kommer troligen från nacken och orskas nog av att jag alltid bär mina väskor på höger axel, basketväska, datorväska och handväska.

Benproblemet vid löpning är muskelfästet vid rumpan. Det är lederna som tar stryk när jag springer. Jag fick göra lite övnignar för att framkalla smärtan.


Så hemläxan till dess att jag fått en tid och en sjukgymnast för ytterligare uppföljning, då utan publik, ska jag:

Fortsätta med mina bakåtböjningar, böja mig framåt och bakåt stående och lite varianter på det.

Hålla en god hållning med hjälp av minirullen jag fick.

Och för benet ska jag framkalla smärtan så att den når som max nivå 5 på en skala mellan 1 och 10. För detta ska jag lägga foten på något högt, typ soffkanten, och göra höftlyft med belastning endast på det ben som är på soffan. Detta ska jag göra i set om 3x10 runt 3-4 gånger om dagen.

 

Nu ska jag köra detta intensivt ett tag och hoppas på att det ska lösa mina problem. Kan det vara så att man äntligen kommit på lösningen på mitt mysterium?


#Skadefri2015 #SnartSkadefri #Rehab #Övningar #Höftlygt #Bakåtböjningar #LösaMysterium

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards