Alla inlägg den 5 mars 2015

Av Malin de Besche - 5 mars 2015 22:32

Idag har jag gjort min hemläxa efter bästa förmåga. Jag har tagit den där pausen man egentligen ska göra jämt och stått en del vid skrivbordet. Gjort det man ska helt enkelt. Och till eftermiddagen var det dags för återbesöket. Full fokus på skadefri kropp.


Det var stopp i tågtrafiken imorse så det genererade mycket bilköer då folk valde bilen stället. Det blev extra tid i bilen och med minirullen i ryggen som jag fick igår så blev det ett rejält tryck på ryggen. Sen till jobbet gjorde att jag hade en hel del att jobba ikapp. Det gjorde att jag först glömde bort tiden för min hemläxa, att gå ifrån varje timme för att göra mina ryggövningar. Men tjejen i receptionen frågade om tips för sin rygg. Då kom jag igång med övningarna för att jag skulle visa henne hur jag gör.

Det var startskottet för att jag skulle komma igång. Sen kom jag faktiskt ifrån lite oftare för att göra övningarna. Jag gick ner i gymmet plockade fram en matta och började böja.

Ryggen kändes lite mer öm ju fler omgångar jag gjorde så det var tvunget att stå en stund. Bara det är ju bra att jag står och jobbar en del. En annan sak som är positivit i sig är att jag faktiskt tog de där micropauserna som man bör göra när man har skrivbordsjobb.


Till eftermiddagen var det galet mycket bilar trots att jag åkte tidigt. Men det är klart, är det många som tar bilen till jobbet så blir det ju många hem också. Att sitta i bilen så länge som jag fick göra var inte skönt.

Men jag kom fram till Fysiocenter och gick in i "klassrummet" och fick en summering av vad jag sagt dagen innan. De ställde mer frågor och jag fick göra ännu fler bakåtböjningar.

Mina armar började verkligen bli trötta. Jag har ju träningsvärk dels från träningen från gymmet och alla bakåtböjningar. I övrigt kändes det bättre i kroppen. Jag blev allt mer rörlig.

Sen körde hon lite "mobilisering" då jag blivit så trött i armarna.


Hon visade mig även en övning man kunde göra om man var trött i armarna. I princip handlar det om att göra båkåtböjninganra mot väggen. Man står med händerna mot väggen och sen låter kroppen "falla" in mot väggen.  När jag googlade på bakåtböjningar fick jag många olika varianter på bakåtböjningar. Tror inte att jag skulle våga mig på alla de här.

 

Efter allt manglande kändes det riktigt bra. Åkte sen iväg till baskethallen för att hålla i träning. Passade på att handla lite efter. Väl hemma och efter att jag fått i mig en väldigt sen middag började jag känna av värken igen. Ryggen känns svag och det strålar ut lite i benet.

Men det är kanske så det känns när kroppen manglats som den gjort. Ska tillbaka imorgon igen. Så får vi se vad eleverna har för analys av mig. Hoppas hoppas att detta är rätt väg. Om inte annat har jag fått mig ett rejält styrkepass för mina armar.


#Bakåtböjningar #Fysioterapeut #Utbildning #SnartSkadefri #Skadefri2015 #Ryggbesvär #Rehab #Ryggbehandling

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards