Alla inlägg den 22 februari 2015

Av Malin de Besche - 22 februari 2015 21:07

Mina muskler är stela. Min rygg känns inte alls på topp och igår efter matchen så kände jag verkligen hur jag tagit några steg bakåt istället för framåt mot min skadefria kropp.Otroligt deprimerande och jag kände att jag behövde göra något åt saken.


Enligt min planering så ska jag springa 3 gånger i veckan. 3 något lättare pass bara för att sakta men säkert komma in i löpningen igen. Men tydligen har det gått lite för fort fram i varje fall då jag nu har ont. Jag har otroligt spända muskler. Bestämde mig därför för att låta kroppen vila idag, trots att det skulle leda till att jag bara genomfört 2 pass den här veckan. Men nu gäller det  att få ordning på kroppen framför att hålla disciplinen.


Passade på att städa hemma, vilket brukar vara något jag prioriterar ned. Ganska skönt att äntliten ta tag i lita hushållsarbete. Eller snarare få det gjort.

Sen tog jag en promenad ner till centrum när jag skulle hämta ut ett paket bara för att få röra lite på mig. I centrum mötte jag ett par vänner som jag satt och fikade med.

 

Efter promenaden hem sen så la jag in ett pass med stetching och en omgång med min foam roller. Och då könde jag verkligen av att jag var stel. Och då inte bara på de ställen jag visste från början.

Utöver baksida lår som jag varit spännd i sen ett år tillbaka, hade även framsida blivit så hård att jag nästan började gråta när jag drog det över rollern.

 

Vaderna är väl lite konstant stela. Det hör liksom till för en löparare. Men att jag hade så stela muskler i smalbenen och i sidan hade jag ingen aning om förrän nu. Utsida lår vågade jag inte ens ge mig på idag. Det får jag göra när jag mjuknat upp lite. Får köra lite "snällmassage" först.

Ett bra tidsfördriv medan man kollar TV. För att bara sitta still i soffan är förödande för mig just nu när jag ska få ordning på rygg och ben.

Drog öven ett par rull över ryggen. Högersidan är stel som en fiolsträng. Det här är inte skön massage men välbehövlig.


#Stelamuskler #Foamroller #Självmassage #Lårmuskler #Massagesmärta #MotSkadefriKropp #SmärtsamMassage

Av Malin de Besche - 22 februari 2015 10:40

Jag har läst om dessa frön första gången när jag läste boken "Born to run". Därefter har jag kunnat läsa om dom i bloggar och träningstidningar. Men även hört folk omkring mig prata om just den här puddingen i olika varianter.


I boken "Born to run" så hyllades chiafröna för dess effekter. De innehåller massor av omega3, mineraler och kalcium. Och första gången jag använde dom gjorde jag precis som i boken. Blandade med vatten, lime och lite honung.

Fröna blev som grodyngel, lite geléiga, men ganska gott i varje fall.

 

Sen har jag läst i många bloggar om Chiapudding, men det har liksom inte blivit av. Problemet är ju att man måste förbereda dagen innan. Väldigt enkelt, men kräver ändå lite planering.

Så igår kväll plandade jag chiafrön(2,5msk), mandelmjölk(2dl) och vaniljpulver(1tsk).

 

Så i morse var det dags för provsmakningen. Som i alla bloggar och recept jag läst så toppade jag med bär men la även till lite valnötter.

 

Själva puddingen i sig var ganska smaklös. Jag skulle nog vilja ha en uns salt med. Men med bären blev det ganska gott. Jag kommer nog att ge det en chans till men variera den lite.


#Chiapudding #Chiafrön #Recept #Hälsopudding

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14 15
16
17
18
19 20 21 22
23 24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards