Alla inlägg den 21 januari 2015

Av Malin de Besche - 21 januari 2015 22:22

Jag jobbar hårt på att bli frisk nu. Jag har verkligen vare sig tålamod eller tid att vara sjuk. Varje kväll avslutar jag med en kopp te och numer har jag lagt ner bitar av ingefära. Ingefära har många hälsoeffekter och jag hoppas att det ska få mig att tillfriskna snabbare.


Förkylning är ju ett virus och vi vet ännu inte hur vi tar död på ett virus. Men man kan minska på symptomen. Ingefäran innehåller även en massa antioxidanter och verkar inflamationshemmande.

Ingefäran minskar på illamående och är välgörande för magen.

Så några bitar ingefära i teet är mitt vapen mot den här förkylningen. Och jag känner att jag är på bättringsvägen. Ska nog ha i lite ingefära i min juide imorgon också. :)

 

Av Malin de Besche - 21 januari 2015 14:12

Idag är det så många olika råd och rön, dieter och massa olika forskningar som det slängs med till höger och vänster. Men glömmer bort att vi har ett livsmedelsverk som faktiskt är uppdaterat och har en hel del hjälp för oss att äta lite sundare.


Nyckelhålsmärkningen har fått lite kritik och nervärderats bland annat av människor som har fastnat för olika dieter. Och av tidningar som vill skapa rubriker. Men om man tänker på vad nyckelhålet står för så inser man att det är en enkel hjälp för att göra bättre val. För att det ska vara enklare även för de som inte är så insatta i näringslära. Märkningen betyder inte att du kan äta hur mycket som helst av det livsmedlet.  

Reglerna för nyckelhålsmärkningen handlar om nivåer av salt, socker, kostfibrer, fullkorn och typ av fett. Livsmedelsverket vill hjälpa oss att göra bättre val av de livsmedel som vi handlar. Det handlar inte om att man ska välja knäckebröd istället för flingor eller morot istället för korv osv. Alla livsmedel innehåller olika typer av näring och skall varieras. Så Nyckelhålsmärkningen jämför liknande livsmedel. Bröd jämförs med bröd, flingor med flingor så att du kan göra ett bättre val om du nu vill köpa just bröd eller flingor. Så nyckelhålsmärkningen säger inte om du ska köpa den typen av livsmedel eller inte.

Med det i åtanke att se det som en enklare guide och inte en fullkomlig kostlära, så kanske märkningen kan få lite upprättelse. Du måste fortfarande skaffa dig kunskap om vad du bör äta mer eller mindre av. Och nu jobbar livsmedelsverket på att uppdatera kostcirkeln efter ny forskning och kunskap. Det ska vara klart nu under våren.


Läs mer om nyckelhålet här


#Nyckelhålsmärkning #Livsmedelverket #Näringslära #BättreVal #Kostvanor

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards