Alla inlägg under september 2014

Av Malin de Besche - 6 september 2014 13:49

Idag känns det så mycket bättre. Förkylningen är på bättringsvägen jag har lyckats komma på lösningar på lite olika problem som jag nu vet hur jag ska hantera. Och jag har fått en riktigt bra start på den här dagen. Jag har gjort det bästa av situationen som faktiskt är riktigt bra.


I morse använde jag min nyinköpta råsaftcentrifug för att göra en ruskigt nyttig och god juice. I den blandade jag ner två rödbetor, en morot, en liten bit ingefära.

 

När jag rivit ner detta så tänkte jag att lite sötma från ett äpple blir nog gott också. Och så rätt jag hade.

 

Eftersom att spishällen har gått sönder så fick jag fundera på hur sjutton jag skulle tillaga mina ägg. Koka går ju inte, inte äggröra heller, men ugnsomelett fick det bli. Två vispade ägg, en skvätt mjölj, lite salt och salladskrydda.

 

Blev fantastiskt gott. Kommer jag nog göra fler gånger, även när jag har en hel spis.


Min förkylning har gett med sig väldigt mycket, men det är fortfarande inte på topp. Så jag tog mig en liten power walk medan jag lyssnade på grym musik, pratade lite i telefon och funderade på hur jag skulle ta till vara på den här dagen. Och när jag kom hem var jag taggad till tusen och ta mig an dagens utmaningar.


#Förkylning #Råsaftcentrifug #FärskpressadJuice #Frukost

ANNONS
Av Malin de Besche - 5 september 2014 20:35

Det har nästan gått en vecka och jag tittar på bilder från förra lördagen. Jag minns dagen med glädje och längtar redan till nästa år. Jag hoppas att jag då får vara skadefri och göra det här till en ännu större upplevelse. Att jag kan ta ut mig på riktigt.


Är fortfarande förkyld så jag kollar igenom lite minnesbilder istället för att träna idag.

                             

En liten film när vi springer genom obehagliga, smärtsamma underbara elhindret mot mål.


#ToughViking #Mittlivslopp #Kraftprov #Ruskigtkul #Utmaning #Tävling #Hinderbana
 

ANNONS
Av Malin de Besche - 4 september 2014 21:11

Den här förkylningen var större än vad jag hoppats på. Jag hade koppats på att jag skulle kunna åka iväg till jobbet idag och bara vila från träningen. Men som sagt jag var mer tagen av förkylningen än vad jag önskat men jag har mina plikter så då är det bara att kämpa på.


Jag tog lite extra sovmorgon idag innan jag tog fram datorn och utförde några måsten. Men blev helt sänkt efter bara ett kort tag. Tog därför en liten tupplur för att samla lite krafter. När jag vaknade gick jag upp och provade min nya råsaftcentrifug. Jag blandade i 3 äpplen, 2 apelsiner och 2 bananer. Men bananerna gick inte ner saften utan hamnade bland allt fruktkött och kärnorna.

 

Jag rekomenderar att man mosar bananerna bredvid istället och lägger i om man vill ha lite banansmak. Det blev ruskigt gott och massor av vitaminer. :)

  

Inte långt efter så åkte jag till tjejernsas träning och höll i ett fyspass med dom. Det var lite av en kamp men det gick bra. När jag väl var igång så var det tunga i huvudet borta. Det var skönt att få låtsas vara frisk för ett tag.


Det fick jobba mycket med ben och bål.

Utfallssteg, vanliga och med vrid.


Sedan tog jag papptallrikar till hjälp för att utföra lite olika styrkeövningar. Tallrikarna är till för att få lite "bättre glid" .

 De fick stå i plankställning och ha händerna på tallrikarna, sedan fick de göra cirkelrörleser med en hand i taget. Först inåtrörelse för att sedan göra cirklar utåt.


Nästa övning var att ha tallrikarna under fötterna och göra sk "mountain climbs"


Därefter fick de stå i plankställning och föra en fot i taget utåt åt sidan och in igen.


Sista tallriksövningen så skulle de dra upp båda knäna mot kroppen och tillbaka ut i plankställning.


Varje övning skulle utföras i 1 minut.


Därefter ställde vi 2 gymnastikbänkar på varann och så fick de köre step up på dessa under 2 minuter och börja med en fot ena minuten och den andra den andra minuten.


Avslutningsvis körde vi lite stafett med layups och skottövningar.

Sen fick jag åka hem och vara sjuk igen. Hoppas den här natten gör mig frisk nu när jag har så myckt vitaminer i kroppen. :)  


#Råsaftcentrifug #Färskpressat #Basket #Fys #Träning

Av Malin de Besche - 3 september 2014 22:38

Den smög sig på helt utan förvarning, som en explotion kom nysattackerna och näsan började rinna. Jag hade en förkylning som bröt ut med besked. Jag har haft många runt omkring mig som varit förkylda och jag trodde att jag skulle klara. Nu måste jag jobba på att bli frisk så snabbt som möjligt.


När jag vaknade i morse var jag trött, men kände mig inte alls sjuk. Under dagen fick jag snyta mig ett par gånger. Sen kom explotionen och det bara rann ur näsan på mig. Inte sjuk utan bara sjukt jobbigt med alla nysningar och allt snytande.

Jag hoppade därför över den egna träningen idag. Men som ensam tränare för tjejerna åkte jag och höll i deras träning i varje fall. Jag har precis fått in 2 nya tjejer och vill ogärna ställa in då.

När man är uppe i varv så är det som att allt snorande pausar och man känner sig nästan helt frisk. Men så fort det lugnade ner sig så kände jag den där tyngden i huvudet och runt näsan.


Medan min dotter duschade hängde jag med på ett hörn när damerna gick igenom de system och spel vi kommer att köra under säsongen. Och eftersom att jag inte tränade passade jag på att åka och handla istället.

De sålde ut den här snyggingen som jag kan göra många nyttiga juicer i.

 

En råsaftcentrifug som gör det lättare att få till juice av annat än apelsin. Nu kommer jag tex kunna göra egen rödbetsjuice, morotsjuice, äppeljuice och massa annat som är bra för immunförsvaret så kanske jag kan förkorta den här förkylningen en aning. Hoppas bara att den är enkel nog att jag kommer att kunna räkna ut hur man använder den innan förkylningen har löpt ut i varje fall.


Men nu ska jag sova, som också är väldigt bra för att få ur förkylningen ur kroppen. Lungn och djup andning. Om kommer upp enkelt imorgon bitti kanske jag hinner göra mig lite flytande försvar redan innan jobbet.


#Råsaftcentrifug #FärskpressadJuice #Förkylning #immunförsvar

Av Malin de Besche - 2 september 2014 18:51

Jag får ofta kommentarer som, "Jag fattar inte att du hinner med", "hur hinner du med allt", "att du orkar.." mm. Men när man är mitt uppe i saker så hinner man med mer än vad man först kan tro. Men det är inte allt för sällan som jag önskade att jag hade 28 timmar på ett dygn.


På jobbet har vi fått ett tillfälle att gå en "Effektivitetskurs". Ett sätt att lägga upp sitt arbete för att jobba effektivt och därmed känna att man har fått mer tid på ett dygn.

Manne som håller i kursen startade ett företag efter att han klivit ut från väggen och in i livet igen. För några år sen så jobbade han över mycket. Det blev många långa kvällar och även helger som gick helt och hållet till jobbet. Och han tänkte hela tiden att snart skulle det lätta. Det skulle bara vara de här veckorna, eller månaderna, sen skulle allt lugna ner sig och bli lättare igen. Då skulle han kunna börja jobba som vanligt och ha en normal fritid.

Men den tiden inföll aldrig och tillslut blev det ohållbart.

För att göra en lång historia kort så insåg så småningom att han kunde jobba hur mycket som helst och aldrig komma ikapp. Han insåg att han måste vara mer effektiv, se till att han hade information om allt som skulle utföras på ett ställe och inte en massa olika "att-göra-listor". För det var när han hade både kalendern, att-göra-listan, postitlappar, maile, telefonen och alla andra "inkanaler" som bestämde hans dag, som allt föll ihop. Han kunde inte få till någon bra priotering och det var mycket som föll i glömska och blev tillslut något som han var tvungen att göra någonting åt i panik, en sista-minuten-lösning.


Efter att ha gått kurser och läst en massa i ämnet och kännt att han "kommit på det" som han ville få ut det här budskapet, att det inte leder någon vart att jobba slut på sig, vare sig det är privat eller jobbet.

Känns som om han ville frälsa världen.

När jag sa att jag gärna skulle ha 28 timmar på ett dygn så sa han att jag skulle få det, efter den här kursen.

Det blir det väl kanske inte riktigt, men jag tror helt klart på konceptet. För jag känner igen mig massor i det han berättar och det är mycket som blir ens dåliga samvete.

Mycket tid går ju bara av att man faktiskt inte riktigt vet hur man ska göra. Eller att man blir tvungen att bryta det man håller på med för att ta hand om en "panikare" som man borde gjort för länge sen men glömt bort. Och nu går det inte att skjuta på det längre.


Mitt liv går ofta i 180 och jag tror nog att allt det jag hinner med, som många tycker är så otroligt, det är nog det som jag helt enkelt inte hinner glömma. Men det är mycket som också landar i facket "dåligt samvete" och "borde ha gjort".

Så nu håller jag på att bygga upp mitt nya system så att jag inte missar något, hinner göra allt utan att hela tiden spela på minuter och sekunder.


Jag har:

  • Kategorierat mina uppgifter i prio 1, prio 2 och följ upp.
  • Alla uppgifter skall ha ett slutdatum
  • Alla uppgifter delas också in i vanliga uppgifter, projekt, famtid/idéer/kanske och privat

  • Uppgifterna skapas genom att jag helt enkelt skriver in dom, stora som små
  • Alla mail som innebär en arbetsuppgift läggs in som en uppgift och rensas från inkorgen. Flera mail kan vara kopplade till en uppgift

På det här sättet så har jag bara "Att-göra-listan" som indikerar ett mail. Får jag en arbetsuppgift utifrån ett samtal, mail, besök så finns det i listan och ingen annan stans.

Min överfulla inkorg är plöstligt inte full längre och jag har inga som helst problem att skicka och ta emot mail längre.


Jag har fortfarand i nybörjarstadiet så jag har en bit kvar till 28 timmar på ett dygn, men jag är på god väg. :)

Av Malin de Besche - 1 september 2014 23:12

Den här helgen har jag kört hårt med min kropp på flera sätt. Och såhär första dagen på veckan känns det av. Eftersom att jag kunde jobba hemma idag fick jag lite extra sovmorgon innan jag skulle ge min kropp en omgång till.


I morse när jag vaknade och såg mig i spegeln insåg jag att kroppen fick en hel del stryk under Tough Viking som jag inte alls kände av då. Många märken som pryder min kropp.

 

Inte så farligt med träningsvärken. En del i bröstmusklerna och triceps men det är helt överkomligt.


Anledningen till att jag jobbade hemma idag var för att jag hade en tid hos sjukgymnasten. Eva hade avrått mig från att delta i Tough Viking eftersom att det var en tävling och att man oftast pressar sig vid tävling. Men jag var helt inställd på att köra lungt så jag tänkte att det var lungt. Visste inte om jag skulle få banning nu men blåmärkena gör ju att man inte kan dölja det. Frågan skulle ju komma vart de kommer ifrån.

Något stelare i rygg och ben än när jag gick ifrån henne i fredags kämpade jag med att gå normalt utan att halta.


Men det blev ingen banning. Hon frågade bara glatt vilka hinder jag fick ta mig igenom. Sedan la hon mig på en speciell bänk där hon kunde spänna fast mina ben och sedan röra mina ben så att hela ryggen stretchades ut åt alla håll och kanter. Avslutningsvis fick jag ligga på mage medan hon körde in fyra nålar i ryggen på mig.

 

Där fick jag ligga ett tag. Jag blev så avslappnad att jag nästan somnade.


Basketträningen var lite tuffare för kroppen idag än förra veckan. Jag kände av både rygg och ben. Ibland kunde jag känna att min kropp svek mig och jag kunde inte göra allt jag ville. Men på det hela taget gick det ganska bra i varje fall. Jag såg till att stretcha ryggen efter träningen så att den inte skulle krampa efter dagens övningar hos sjukgymnasten och basketträningen.


Det återstår att se hur min kropp mår imorgon.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Följ bloggen

Följ orkanensmitt med Blogkeen
Följ orkanensmitt med Bloglovin'

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se