Alla inlägg under september 2014

Av Malin de Besche - 13 september 2014 16:57

Det är helt klart mycket godare att göra allt från grunden. Nackdelen är att det tar ju slut så mycket fortare när det är så mycket godare. Färskpressad juice av olika slag och äppelmos blev det idag. Så nu är all frukt jag fick av lillebror omhändertagen.


Det ligger nog lika mycket i att det är godare med färskt som att man är stolt över vad man lyckats åstadkomma som gör det så fantastiskt med det man gjort själv.

Jag gjorde äppeljuice och äppelmos i förra veckan. Juicen försvann på ett par timmar och en liter äppelmos tog slut på en vecka. Barnen har aldrig tryckt i sig så mycket äpplemos tidigare. Jag fick vara glad att jag fick smaka lite grann och att barnen fått i sig mellis av bästa kvalitet.


Idag pressade jag morotsjuice, rotfruktsjuice och äppeljuce. Jag gjorde ytterligare en sats av äppelmos.

 

Morotsjuice: Bara morötter

Äppeljuice: Bara massa äpplen

Rotfrukstjuice: Rödbetor, morötter och palsternacka

Äppelmos: Bara äpplen och lite vatten som kokat ihop (inget syltsocker eller annat sötningsmedel)


Jag har ofta fått höra att man ska anväda syltsocker för att det fungerar som konserveringsmedel. Men jag har kunnat ha äppelmos som smakat bra även efter 2 veckor. Det gäller bara att ha en tätslutande burk och dra på locket medan det fortfarande är varmt och låt det aldrig burken bli rumstempurerad efter  att den har kylts ner.


#Äppelmos #Egenpressadjuice #Råsaftcentrifug #SaftaSylta #Hemmagjort#BättreÄnKöpt

Av Malin de Besche - 12 september 2014 22:40

Det var lite glädjande när jag i morse fick beskedet att spärrar mellan vissa kotor hade släpt. Men jag har många kvar. Längtan efter hård träning är stor så jag gör allt jag kan för att få bort alla låsningar och se till att all smärta ska försvinna.


I morse tog jag mig till sjukgymnasten för ytterligare en behandling. Hon kände på mina kotor samtidigt som hon rörde mina höfter och min rygg på olika sätt. Hon kunde konstatera att kotor hade släppt sin låsning. Men jag har låsningar kvar vid 4 kotan tror jag det var samt en liten buktning.

Hon stretchade mina kotor på olika håll och kanter och avslutade med lite akupunktur. Jag kämpade med att slappna av, men jag kom på mig själv flera gånger med att ligga och spänna mig. Tror att jag till slut lyckades.

När jag fått ligga där en stund och hon plockat bort nålarna ur rygg och rumpa så frågade jag lite om träning.

Jag sa att jag planerat att träna styrketräning efter jobbet och jag ville veta om det var några övningar som jag skulle undvika, eller om det var några övningar som tom var bra.

Hon tyckte att jag skulle jobba med stabilitet men utan att belasta kotorna. Jag trodde att jag hade ganska bra bålstabilitet men hon stoppade mig när jag ställde mig på alla fyra för att sedan lyfta arm och ben diagonalt.

Därför fick jag en övning där jag skulle helt enkelt stå på alla fyra, spänna kroppen på rätt sätt och hålla i 5-10 sekunder i 5 set.

Hon sa att jag skulle undvika att belasta höftböjaren och därmed kotorna. Jag skulle därför inte göra situps med stora röleser. Det var heller inte bra med benfällaren då det blir som en hävstång och ger högre belastning på just de kotor jag har problem med.

Däremot var det bra med små små rörelser i en situp och excentrisk situps som innebär att man från högsta läget trycker ifrån med händerna mot låren och håller emot med magen. Rygglyft är också bra som liksom är motrörelsen till den där böjningen som blir vid situps.

Hennes råd kortfattat:


Gör gärna_____________________________Gör ej__________________________________

Plankan.......................................... Benfällaren ...................................

"Situps" med små korta rörta rörelser...... Situps med stora rörelser...................

Excentriska situps ............................. Alla fyra med diagonalt lyft av armar och ben

Stå på alla fyra och spänna magen, skuldror,

och dra in hakan så det blir rak linje 5x5 sek


Efter jobbet gick jag ner i gymmet på jobbet. Där körde jag lite träning innehållande sjukgymnastens råd. Jag körde totalt i en timme. Jag började med 10 minuters cykling som uppvärmning.

Sen körde jag 3 varv av:

  1. Låg rodd
  2. Rygglyft
  3. Benspark i maskin
  4. Baksida lårcurls i maskin
  5. Latsdrag bakom nacken
  6. Varianterna av situps
  7. Alla fyra och spänna
  8. Squats
  9. Axelpress med 4kg hantlar i vardera hand
  10. Plankan

Jag avslutade med stretch och bakåtböjning (som jag fått av tidiare sjukgymnast). Mycket ryggstretch. Nu ska jag fan bli återställd och stark. Fokus på det!

Sen hem och bara äta lite mat och ta det lugnt.

 


#Reahab #styrketräning #Akupunktur #Bakåtböjningar #Sjukgymnast

Av Malin de Besche - 11 september 2014 21:35

Galet svårt att förstå att tiden gått så fort. Idag fyller min son 18 år. Han kliver helt enkelt över det magiska strecket mellan barn och vuxen. Det var vi tvugna att fira såklart. Även om det inte är så stor skillnad mot igår, så är det ändå lite speciellt.


Dirket efter jobbet mötte jag upp mina barn på Medborgarplatsen för att sedan promenera till Koh Phangan. En restaurang med en miljö som är som att kliva rätt in i Thailand. Fantastiskt mysig restaurang med små bungalows, skyfall, bäckar och färgglatt målad inredning.

Har du varit i Thailand känner du igen dig, om inte så är det en upplevelse och en försmak av detta fantastiska land.

Det blev varmrätt och efterrätt.


Varmrätt - Pla Sa Raj

Soyamarinerad laxfilé fräst med citrongräs, chilli, svamp & ingefära. Serveras med äggnudlar & hot basil (hot)  


Efterrätt - Kanom Cake

Syrlig Passionsfrukts Cheese Cake med glass och grädde

 


Dagens träning får jag nog se promenaden på söders gator med tung väska. :)


#KohPhangan #Thailändsk #Varmrätt #Efterrätt #CheeseCake #Fira #Restaurang #Söder

Av Malin de Besche - 10 september 2014 23:59

Under sommaren har jag haft utrymme att göra lite annat än de inrutade dagaran med de fasta träningspassen. Men nu är vi tillbaka i vardagen och livet börjar sakta komma tillbaka till det "gamla vanliga". Men livet har lite nya inslag även om det fortfarande är inrutat.


Jag vaknade som vanligt i morse och gjorde mig iordning för jobbet. Nu börjar de nya arbetssättet att sätta sig något och jag känner att jag "har lite mer koll" på saker. Så jag hoppas att det snart resulterar i ett effektivt arbetssätt som gör att jag hinner mycket mer.

Efter jobbet åkte jag till min dotters nya skola. Hon har börjat i Engelska skolan och det var dags för föräldramöte.  Det gjorde att jag inte alls hade tid för någon middag. Jag åkte bara och hämtade upp min dotter, svängde förbi Mc Donalds och köpte en wrap för att få något i magen, och sen vidare till baskethallen.


Först tjejernas träning. De fick börja med basketsmartuppvärmning som vanligt, eller i varje fall den variant jag har. Därefter följde det första snabbpasset ur Mattias Sunneborns häfte. Passet kallas Startpasset.

1. Indianhopp

Indianhopp över en basketplanslängd vila i 30 sekunder och hoppa tillbaka

 

2. De stod vid en linje och hoppade sidohopp fram och tillbaka över linjen i 30 sekunder innan de fick byta ben. Sen vila i 30 sekunder och så fick de köra ett varv till.

 

3. Stegringslopp

De fick springa allt de hade runt basketplanen ett varv, vila i 90 sekunder och sen ge sig iväg igen. Totalt 3 varv.

 

4. Vardstuds

Tåhävningar på ett ben, i snabba studs. 2x20/ben, vila 30 sekunder mellan.

 

Den här sista övningen tyckte de var jobbig. Det var tungt med tåhävningar.


Uppvärmningen för att undvika knäskador och snabbpasst för att bli snabbare och mer explosiva.


Sedan la jag mycket fokus på fotarbete och rörelse. Hur man ska landa, rotera, rikta sig mot korgen mm.

Jag har börjat med att göra ett avslut på träningen nu ett par minuter innan träningens slut för att de sedan ska få köra en skottövning de klarar själva så att jag får lite tid på mig att gå över till damträningen.


Vår träning handlade i regel bara om vårt spel och träna på system. Jag ser verkligen fram emot fredagen när jag ska gå till sjukgymnasten. Det känns  nästan värre nu är tidigare.Både rygg och sätesmuskeln plågade mig så fort det blev lite springa.


Kom hem sent som jag alltid gör efter basketträningarna. Vardagen är här.

Av Malin de Besche - 9 september 2014 21:28

Det är fruktansvärt frustrerande med mitt ben som inte verkar vilja bli bättre. Det är nästan så det känns något värre igen. Men jag vill ju inte lägga ner träningen och det har inte blivit bättre när förkylning och annat har satt mig på vila. Dessutom så känns det ju bättre när jag rör mig än när jag är stilla.


Varje gång jag börjar gå efter att ha suttit ner så känns det värre. Som när man börjar gå efter buss eller tågresan, resa sig från arbetsplatsen eller från matbordet.

Men när jag däremot har tränat så känns det mindre, men benet/rumpan gör sig påmind hela tiden.

Idag tog jag och Jessika en Power Walk när hon slutade, jag tog en paus.

Jessika satte igång Runkeeper och sen satte vi av. Det var lite trögt i början och det kändes som att jag hade något innanför huden mellan musklerna i rumpan som tog plats. Hade jag kunnat plocka bort det (vad det nu skulle ha varit) så hade jag gjort det.

Men ju varmare jag blev desto mindre blev den här klumpen som låg mellan musklerna och det gjorde mindre ont. Men jag kände av hela vägen. 

Vi var väldigt tacksamma för alla appar man numer har i telefonen, för vi är 2 tjejer med ett lokalsinne som en guldfisk. Då är det ganska tryggt att veta att man kan plocka fram en karta ur fickan och man behöver inte ens kunna läsa karta, bara skriva in vart man ska och klicka starta så berättar telefonen vart man ska gå.

Men det gick bra, vi behövde inte plocka fram den hjälpen utan vi tog oss tillbaka efter ca 4,5km och nästan 40 minuter.

När jag suttit och jobbat en stund till så kändes det lite bättre än vad det gjort under dagen, men bara lite...

Jag längtar efter ett hårt "köra-skiten-ut-mig-pass" men vågar inte det nu när benet är som det är. Då får man anpassa träningen lite.


På tåget hem satt jag och läste ur häftet "Träna Snabbhet och Explosivitet". Ett häfte skrivet av friidrottaren Mattias Sunneborn.   


Jag hittade en del övningar som jag absolut kommer att kunna ta till på tjejernas basketträning och så småningom min löpträning när benet är bra.

Upplägget i boken är uppvärmning och en serie övningar som han kallar snabbpass och långpass. Snabbpassen är tänkta att lägga in i början av annan typ av träning och långpassen är tänkt som ett eget träningspass.

Måste säga att de flesta passen var enkla pass som inte kräver någon utrustning eller väldigt lite utrustning. Och det mesta har man oftast tillgång till i en vanlig gympahall, som tex gymnastikbänkar.

Just snabbhet och explosivitet är grymt bra träning för just basketspelare, så jag kommer nog lägga in ett sådant 10-minuters pass (=snabbpass) i varje basketträning.


Eftersom att jag körde en Power walk blev det att jag jobbade lite längre och kom hem sent. Så jag gjorde iordning middagen direkt och sen var det dags att varva ner och "göra kväll".

  

Lammfärsbiffar med fetaost och grönsaker i basilikapesto

500g Lammfärs

1 knapp tsk salt

1krm svartpeppar

100g Fetaost

2 ägg

Bara att blanda och forma till biffar och steka i ugnen


6 små potatisar, skivade

1 aubergine, fint tärnad

3 morötter, skivade

1 gul lök, hackad

Stor näve spenat

1 msk basilikapesto

Först råstekte jag potatisen och la den åt sidan. Sedan stekte jag aubergine och lök och sedan lag jag ner morötterna. När jag allt tagit färg hade jag ner spenat och när den svettats hade jag ner pesto och den stekta potatisen. MUMS

Av Malin de Besche - 8 september 2014 22:51

Jag är så glad att detta verkar ha varit en ganska kort förkylning. Jag kände mig frisk när jag vaknade i morse och eftersom att jag hade lite att fixa med så jobbade jag hemma och då kan man också passa på att dra igång saker som sköter sig själv.


Jag började morgonen med lite färskcentrifugerad äppeljuice. Jag gjorde lite extra för att kunna tappa upp på flaska och ställa in i kylen. Det går ju så galet fort. Jag måste köpa på mig lite glasflaskor tror jag nu när jag har så mycket äpplen att ta hand om.

 

En annan sak som också klarar sig helt själv är äppelmos. Det är så galet enkelt att det egentligen är konstigt att folk köper färdig äppelmos med socker och konserveringsmedel. Med dessa söta äpplen behövs inget extra socker.

 

Man skär bara lite skalade äpplen i bitar tillsätter lite vatten och låter det koka till mos. Jag upptäckte att jag hade haft i lite för mycket vatten när det kokat färdigt, den blev lite för lös. Då skar jag bara ner lite mer äpple till dess att det kokade ihop till en bra konsistens.


Till kvällen drog jag till baskethallen. Många borta nu pga sjukdom, men jag har även fått in lite nytt blod så jag passade på att dra lite basics som passteknik. Det är aldrig dumt att även låta de som spelat ett tag att öva teknik. För när de är i pressade lägen så glöms lätt tekniken bort.


Under min egna träning så känner jag av benet hela tiden. Men det går. På fredag ska jag till sjukgymnasten igen, så jag försöker lägga märke till exakt hur och var det gör ont eller spänner.

Jag har ju fått vila lite under ett par dagar nu eftersom att jag varit förkyld. Nu när förkylningen är över så är det dags att belasta musklerna igen.

Av Malin de Besche - 8 september 2014 07:30

Här om dagen kunde man läsa om hur människor slänger massor av frukt och sedan går och köper densamma importerad frukt. Vilket slöseri! Jag har endast ett körsbärsträd numer ganska lite frukt på. Men jag har släkt och vänner med massor och då ställer man såklart upp.


Igår tog jag en sväng förbi lillebror som har bor i ett hus byggt på en gammal äppelodling. Därför har han flera äppelträd på sin tomt som är rätt gamla och som är överfulla med äpplen och som han och hans familj inte skulle hinna ta till vara på. Lite skämtsamt sa han att alla ungar sitter inne och spelar TV-spel numer så det är inte någora ungar ute och pallar längre.


Jag fick en stor pappkasse med massor av äpplen som jag idag ska göra äppeljuice, mos och kanske blir det tom en paj.

Men helt klart kommer det att bli äppeljuice till frukost. Plommonen blir bara lite utfyllnad i frukskålen.

 

Av Malin de Besche - 7 september 2014 22:42

Den här helgen har gått fort. Men jag är på det hela taget nöjd med helgen. Jag har hunnit med mycket och jag har lyckats få in rätt mycket socialt umgänge. Ändå har jag tagit sk Power Walks som annars skulle varit träningstid, så det har inte med det att göra att jag inte kunnat lägga in något hårt träningspass.


Igår kväll blev det sent, så sent så att det blivit tidig morgon idag. Jag gick ändå upp i hyfsat god tid för att ta tillvara på den här dagen. Och vilken dag sen. Strålande solsken!

Jag började morgonen med min #Råsaftcetrifug där jag blandade apelsin och melon (grodskinnsmelon, låter lite äckligt men är kanongod).

 

Sedan tog jag en skön Power Walk hem till min kompis som jag ställt bilen hos dagen innan och tog en fika innan jag skulle åka iväg på en massa ärenden. Som att hämta ut ett spännande paket som jag bara läääängtat efter.

Jag är med i #Idrottensbokklubb där jag varje månad får erbjudande om #SISUIdrottsböcker

Den här gången var det 3 häften som jag verkligen har sett fram emot. Dessa kommer jag att ha nytta av både inom basketen och inom löpningen.

 

Jag älskar att läsa på om olika tekniker och allmänt om träning och hälsa. Så dessa blir perfekt att fylla på min kunskapsbank med.


#SISU #SISUIdrottsböcker #Bokklubb #IdrottHälsa #Återhämtning #Löpteknik #Snabbhet #Explosivitet

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards