Direktlänk till inlägg 30 september 2014

En rejäl omgång

Av Malin de Besche - 30 september 2014 21:21

   Frustrationen över att läkningen tar alldeles för lång tid har gjort att jag idag har gett min rygg och mitt ben en rejäl omgång på flera sätt. Mer koncentrerad behandling var min tanke och av  rent sammansträffande blev det på fler sätt än var jag tänkt från början.


Jag hade funderat på det ett tag. Men när en kompis skrev på Facebook att hon varit hos en Naprapat som hon ansåg vara hennes mest välinvesterade pengar så tänkte jag att nu jäklar måste jag göra något åt detta. Jag har kommit upp i frikort, men ingen Naprapat verkar gå på sjukförsäkringen och försäkringskassan. Men jag gjorde slag i saken i varje fall och vände mig till Naprapat doktorerna.

Redan idag fick jag komma till My som jag drog min skadehistoria för. Det är lite jobbigt faktiskt att jag behöva dra allt ihop om och om igen. Men tänkte att det kan nog vara värt det. Naprapaterna ger ju en mer direkt och tuffare behandling. Hon kunde känna min låsning och när hon var klar så sa hon att låsningen släppt. Sedan körde hon in armbågen i rumpan på mig på olika sätt och i baksida lår. Jag har några muskelfästen där som är lite irriterade.

Jag fick ny tid på fredag igen. Jag kommer nu att gå hos My Naprapaten och hos Eva Sjukgymnasten så att jag får ordning på det här en gång för alla.


Jag hade sådan tur att det var just idag som jag hade lyckats få en massagetid också. För efter Naprapaten kändes det som jag hade fått lite träningsvärk. Hon gav mig ryggmassage och tog öven med sätesmusklerna.

Det kändes som att jag blivit en ny människa även om det fortfarande inte är helt bra.


När arbetsdagen var slut gick jag ner i gymmet för att träna. I träningen la jag även in de övningar som jag fått av sjukgymnasten och Naprapaten.


Jag började med lite uppvärmning på Crosstrainern. Normalt inte min favorit men jag kan köra den helt utan känningar så det är bättre än att springa. Sen körde jag väldigt mycket bål och ben. Eftersom att det är jobbigt att både spela musik i mobilen och ta tid så körde jag på antal i stället, i 2 varv.

1) 20 armhävningar (varv 1 bred fattning, varv 2 smal fattning)

2) Höftlyft med mitsar pressade mellan knäna 30st

  

3) Minisitups med medicinboll mot taket på raka armar. Bollen riktade mot samma punkt i taket hela tiden 30 st

  

4) Rygglyft på golvet, 30st

5) Enbensböj 20st/ben

 

6) Squats med medcinboll på raka armar över huvudet. Här kunde jag inte gå ner så långt när jag hade sträckta armar då armarna skulle hålla sig vid öronen hela tiden. Det stramar i ryggen när man gör det. 30st

7) Aktiv stretching av baksida lår. En övning jag fick av Naprapaten. 30st/ben

Det böjda benet håller emot och pressar stången tillbaka medan det andra benent böjer och sträcker.

 

8) Bålträningsövning av sjukgymnasten. Stå på alla fyra och sträcka på arm och ben diagonalt. 2per ben/arm

9) Bålträningsövning av sjukgymnasten. Pressa ner svanken med böjda ben och sänka knät mot golvet så länge jag orkar hålla svanken nere. 2 per ben.

10) Plankan varv 1 - 55sekunder, varv 2 - 1:50min


Avslutade det hela med lite stretching. En bra dag för mig och min rygg tror jag. :)



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin de Besche - 6 juni 2016 10:24

Det är försommar och det är en tid med mycket firande. Den här helgen har jag verkigen varit massor av firande. Då har träningen fått stå tillbaka lite. Så jag har fått lägga in ett par extra vilodagar för att hinna med allt firande.   I torsdags...

Av Malin de Besche - 1 juni 2016 23:08


I morse vaknade jag och mådde inte alls bra. Så pass att jag ställde in tiden hos sjukgymnasten. Jag skulle ha tejpats för att se om det skulle hjälpa mig i min löpning. Men med ganska hög press på jobbet just nu kände jag att jag inte kunde stanna h...

Av Malin de Besche - 28 maj 2016 18:12


Jag är väldigt trött på att känna att jag inte kan ta i fullt ut att ett hårt löppass känns avlägset. Att jag inte kan köra på som jag vill är frustrerande. Igår hade jag ett besök hos sjukgymnasten efter en hel månads upphåll. Jag behövde höra vad h...

Av Malin de Besche - 24 maj 2016 22:51

Ibland är inte omständigheterna så som man tänker eller planerar. Det är lätt i sådana lägen att bara ge upp och strunta i allt. Men det är inte alltid det ända alternativet. Ibland får man anpassa sig och helt enkelt make it work.   I Söndags ha...

Av Malin de Besche - 21 maj 2016 23:41


Att ha legat i influensa har tagit hårt på kroppen och har hållit mig helt från träning och har sakta börja komma igång med promenader och lättare gympass tredje veckan. Idag drog jag igång med löpning och utegym. Nu ska jag snart vara tillbaka.   ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards