Alla inlägg den 27 september 2014

Av Malin de Besche - 27 september 2014 22:14

Regionslägren är väldigt bra för såväl spelare som för coacher som sitter vid sidan av och kollar på. Konstigt att inte fler sitter vid sidan av och kollar på. Samla inspiration och få idéer.Dessutom får man lite koll på hur övriga spelare i regionen ligger till i sin utveckling.


Tyvärr tror jag att allt för många unga tjejer och killar har lite prestationsångest inför regionslägren, att det är därför som det är så många som inte anmäler sig. Men man ska se region som en utbildning. När man kör U14 så är det endast utbildning och inte något urval. Det är då man ska passa på oavsett vilken nivå man är på. Även första lägret i U15 är en grymt bra utbildning och man får vara glad för varje utbildning man får tillfälle att uppleva.

Det finns ingen som dömer ut dig utan det enda som krävs är att man är engagerad och gör sitt bästa. Och det kan alla göra. Man har inget att förlora.

På samma sätt kan jag tycka att coacherna bör se på saken. Man har inget att förlora. Även om man redan har en massa kunskap så ska man alltid värdesätta inspriration och möjligheten att utvecklas.


Träningspassen är uppbygda så att de börjar med grunder och sedan utvecklar och bygger på. Övningarna delas in i olika "synvinklar".

Jag

Jag och bollen

Vi och bollen

Vi, de och bollen


Dagens första träning började med passar. Stillastående passar där de skulle tänka på hur de rör sig, basketställning och fotarbete. Nyckelord: Följ igenom passning. Passa hårt. Upp med blicken. Ta ett steg för att få

kraft. Mottagare ska visa måltavla.


Därefter följde grundrörelser vis spel. Hur man fyller på och när man rör sig från boll och när man rör sig mot boll. Sedan la de på försvarare som följde med. Till sist så fick de spela och anfallarna fick "läsa av" när de skulle använda vilken teknik de skulle använda.

 

Det här sättet har körde de även med förra säsongen oc ajg har faktiskt tagit det till mig i min planering av tjejernas träning, att bygga på och utveckla övnningen. Jag tror på det här sättet att lägga upp träningen då jag tror att det är lättare att avancera då.


Jag åkte hem, käkade och fixade lite hemma i väntan på dagens andra pass. Jag känner igen mycket från tidigare övningar och förra lägret, så jag passade på att träningsplanera lite medan jag satt där och kollade in tjejerna.


Lägrets tredje pass handlade om försvar och försvarsteknik. Men även anfall med screens, curs, pops och fades.

Här var jag glad att jag jag tog mig tid att kolla på träningen då det var så mycket mer än det som stod i träningsplaneringen och jag fick en hel del idéer på hur jag kunde lägga upp träningen för mina tjejer. Några saker köper jag rakt av och några kommer jag att köra lite varianter på som passat min grupp.

Även här fick de slutligen lära sig hur de ska "läsa" av när de ska utföra den ena eller den andra rörelsen.


Snart dags för sängen så jag är utvilad imorgon, lägrets sista dag och basketträning.


#Basketträning #Basket #Regionsläger #RegionslägerU15 #Träning #Inspiration #Träningsupplägg

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards