Alla inlägg den 21 september 2014

Av Malin de Besche - 21 september 2014 21:41

Jag har haft en alldeles fantastisk helg, trots att jag inte ägnat en enda minut till träning, mer än lite rehabövningar. Men god mat och härligt umgånge och avslutades med en fantastisk upplevelse. Vilken show det var!


Min mamma fyller år imorgon, och vi tjuvstartade med att fira det med att gå på en kritikerrosad föreställning på China teatern. Flashdance

Mamma hade inte sett filem tidigare så för henne var storyn helt ny. Själv har jag väl sett filmen ett gäng gånger. Föreställningen var grymt bra och som älskare av filmen kände man igen sig.

Jag är så fascinerad av duktiga dansare och den kroppskontroll de har. Att kunna göra precis vad man vill med kroppen för att man är så stark och smidig och av den anledningen har total kroppskontroll.

Det är något jag önskar att jag en dag skulle få.


Huvudrollsinnehvaren Hanna Lindblad som spelade Alex hade imponerande muskler. Så fort hon började röra sig kunde man se konturerna på hennes fantastiska muskler. Och när hon slingrade sig och slände sig över järnrörsställningen tänkte man att sådär kan endast någon med väldigt starkt kropp göra.

 

I rollistan hittade man många grymma musikalstjärnor:

Alex                                      Hanna Lindblad
Louise / Miss Wilde                Katrin Sundberg
Hanna                                   Siw Malmkvist
Harry                                    Per Eggers
Nick                                      Rennie Mirro
Jimmy                                   Linus Wahlgren
CC                                         Karl Dyall
Gloria                                    Anna Hansson


Grattis mamma

 

Jag kollade på dansarna och blev påminnd om hur stel jag är i ryggen att jag inte alls kan röra mig lika obehindrat. Men jag jobbar på det. Jag ska få ordning på ryggen och bli lika stark och rörlig.


När föreställningen var slut så var det som att himlen öppnade sig. Det tokregnade. Så vi tog oss till Fridays som låg nära för att ta oss en drink medan vi väntade ut regnet.


Väl hemma igen gjorde jag mig lite middag. En sallad med laxfilé och stekt halloumi. 

 

En härlig känsla i kroppen när man sett en sådan magiskt bra föreställning med så grymma dansare och skådespelare. Den tar jag med mig in i nästa vecka för en grym start.

Av Malin de Besche - 21 september 2014 11:24

Den här helgen har bara handlat om att ta det lungt, samla energi. Jag har avstått från en hel del träning och till och med match. Jag har fått inse att jag måste ta det lungt för ryggens skull. Såklart måste jag få till rörelse och viss typ av träning men mer i rehab form.


Det har ju gått ganska bra att köra basket träning här i veckan men i fredags kände jag att jag hade blivit stelare och det gjorde ganska ont i onsdags även om det var överkomligt. Därför bestämde jag mig för att hoppa fredagsträningen och lördagsmatchen. Normalt skulle jag ha gjort allt för att vara med på matchen och bortse från smärta. Men nu har detta blivit så långdraget att jag måste stå tillbaka och se till att bli bra en gång för alla.

Träning är ju ok, då man kan maska lite och ta det lite lugnare om det inte känns bra. När det är match så är man så fokuserad och adrenalinet gör att man inte alltid känner att det gör ont, så får man känna av det efteråt istället.


Så den här helgen har jag som sagt tagit det lungt och umgåtts med vänner och mina barn. I mitt fullbokade liv är det rätt få dagar som jag hinner med det. Idag ska jag gå på Flashdance med min mamma hon får i födelsedagspresent av mig, teater och en fika.


Sjukgymnasten är inbokad på tisdag så då får vi se om allt chillande har gett resultat. Självklart ska jag få till lite rehabträning också. Jag ska ju köra min bålträning som inte ser ut att vara så ansträngande, men som känns en del om man gör det på rätt sätt.

 

Egentligen borde jag haft en tajtare tröja för att tydligare visa hur man gör. Men på bilden ovan så visar jag i avslappnat läge och i spännt läge.

När jag spänner ska jag dra in naveln mot ryggen, pressa upp skulderbladen så att de inte pressar mot musklerna under och dra in hakan så att det blir en rak linje över nacke och rygg.

Detta ska jag hålla i 5-10 sekunder och köra i 5 set.


Den övningen ska jag bygga på sen när sjukgymnasten säger att jag är redo för det.


Nu ska jag njuta av denna fantastiska brittsommardag.


#Rehab #Ryggproblem #Vila #Brittsommar

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards