Alla inlägg den 15 september 2014

Av Malin de Besche - 15 september 2014 21:40

Ibland blir det mycket i livet som händer. Jag gillar ett fartfyllt liv där inget står still och det händer saker hela tiden. Men när allt det som händer sätter press och trycket blir för hårt då gäller det att lyssna på signalerna innan det går för långt.


Mitt liv innehåller mycket schemalagda aktiviteter och det ger ganska lite utrymme till att vara dynamisk med tiden och hitta på annat eller klämma in något mer i livet. Men jag gillar det och det taggar mig att hålla tempo.

Faran är bara när det blir för mycket press för att man tappat kontrollen eller om det som händer har en psykisk negativ påverkan att man hamnar i stresstillstånd.

Fart och fläkt eller jäkt är triggande och peppande

Stress är nedbrytande om man inte får utlopp för det.

Stressen är till för att göra oss alerta för fight eller fly. Ett stresshomon bildas för att hjälpa oss med just det. Kör man hård träning får man utlopp för den här stressen och efteråt så mår man bra.


Nu när jag har extra mycket på jobbet, mycket på fritiden, i föreningslivet och en familjesituation som kräver en hel del av mig så är behovet stort att kunna få utlopp genom träningen. Men med skadan så kan jag inte köra det tempo och den träningsnivå som jag faktiskt är i behov av just nu.

Vetskapen av detta är stressande det med. Och nu har jag fått lite varningssignaler. Min mage har sagt ifrån. Så nu är det dags att strukturera upp saker och ting och lägga in lite återhämtningstid.

Bäst att göra det med en gång och inte låta de gå för långt. Jag har fått en varningssignal och jag ska lyssna på den.

Jag kör ju inte mot rött vid ett trafiljus, varför skulle jag köra på när min kropp ger mig en stoppsignal.

 

En förutsättning är då att man har vänner som ger en den där extraenergin man behöver.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards