Alla inlägg den 9 augusti 2014

Av Malin de Besche - 9 augusti 2014 22:51

Att registrera sin träning på jogg.se har sina fördelar. Man får koll på hur mycket man lägger ner på på olika träningsformer i både tid och mängd. I år har det blivit ännu mer varierat än tidigare eftersom att jag varit tvungen att hitta andra träningsformer. Som idag när jag utförde mitt 150:e träningspass.


Igår kväll tog jag mig en sk Power Walk på dryga 5km. Jag kände träningsvärk i rumpa och lår för varje steg jag tog, men jag ignorerade. Med hög musik i öronen så är det möjligt. Mot slutet så kändes det som att jag kanske gått lite för långt. I morse efter en skön sovmorgon vaknade jag alldeles stel i hela kroppen, speciellt i rumpa och lår. Får nästan ångest av att vara inne när det är strålande sol ute. Så jag utförde mitt yogapass i solskenet.

Det var inte helt lätt när man kände att musklerna var så tajta att det var svårt att röra sig. Men jag mjuknade upp ju längre in i passet jag kom.


När jag sedan fått i mig lite lunch packade jag en badväska för att åka iväg och simma och passa på att sola lite också. Jag kände mig fortfarande stel och varje steg påminde om att jag hade träningsvärk. Men det var ganska skönt att känna träningsvärk och inte bara värk.


Jag bytte om och dök i. Det var så varmt att kroppen inte fick den chock jag förberett mig på. Det enda jag hade bestämt mig för var att jag skulle simma minst 1000m, eller 1040 som det blir om man simmar den sträcka jag simmar fram och tillbaka till man passerat 1000.

Det var lite tungt varje gång jag simmade ut för det blåste duktigt. Men jag simmade målmedvetet mot 1000-strecket. Jag var trött i framför allt armarna och axlarna och funderade på om jag verkligen skulle orka simma längre än 1040m. Men när jag äntligen kommit förbi det målet så tog jag en vända i taget. Varje gång jag kom tillbaka till bryggan hade jag utökat stäckan med 80m. Det låter kanske löjligt men det lockade att ha simmat 15 vändor och jämnt 100-tal i meter. Det gjorde att jag hela tiden kände att det var ok att simma en vända till.

Totalt simmade jag 1200m och det hade faktiskt inte tagit mer än 39minuter. Det betyder ju att jag hållet ett bra tempo.


Sedan gick jag upp, la mig på filten för att läsa en tidning jag köpt för att se om den skulle kunna ersätta WH som jag nu känner inte riktar sig till mig längre. Har inte hunnit så långt än men den verkar vara mer av det jag söker än det som WH nu blivit.

 

Det jag sedan reflekterade över var att jag inte kunde känna av någon träningsvärk och ingen annan värk heller. Hoppas hoppas att mitt slit och fokus äntligen har gett resultat. Det kommer visa sig imorgon när jag ska försöka mig på ett till löppass.


När jag senare på kvällen la in simningen så kan jag se att passet var mitt 150:e pass i år. Jag har totalt lagt ner 133 timmar på träning. Det har även kommit in lite fler tårtbitar i träningsfördelningen. Men fortfarande är det övrig träning som jag utför mest. Och där i ligger min basket. Löpningen är något mindre än tidigare, nu knappt 15%, men det beror ju på skadorna.

 

Simningen har tillkommit och styrketräning har ökar något.



Jag ligger en del efter på utmaningen "Jorden runt på 80 dagar", men hoppas på att komma ikapp nu när kroppen känns bättre.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards