Alla inlägg den 24 juli 2014

Av Malin de Besche - 24 juli 2014 22:12

Det är knappt att man kan tro att man är i Sverige när man tittar på termometern som stiger över 30 grader. Att träna i sådan hetta kan vara en plåga. Det är tur att det är tur att det finns träningsformer som gör att man överlever hettan.

 


Efter ett par dagars fusk med Yogan var det dags idag igen. Men idag var det kämpigt med låga plankan och uppåtgående hunden/cobran.

   

Träningsvärken som satt sig i mina Triceps och mellan skulderbladen gjorde sig extra påmind och jag fick kämpa för att klara av att utföra övningarna. Det var en aning trögt att stretcha ut sätesmuskeln också i positionen "Duvan"

 

Men jag tog mig igenom. Jag utförde passet på baksidan i skuggan, men var sjöblöt efter passet. Drack en massa vatten innan jag hoppade in i duschen. Gick sedan för att handla lite sallad till lunchen. Jag hade inte hunnit långt när jag kände mig lika svettig som direkt efter yogapasset.


Efter lunchen fixade jag lite hemma innan det var dags för dagens andra träningspass. Vad kan passa bättre än simning när det är såhär varmt? Man slipper bli överhettad och det är lättare att ta i.

Det var grymt bra träning för min stackars ömma kropp. Jag var noga med att ta ut rörelserna för att få rejält flöde i hela kroppen. Bra när man har träningsvärk. Jag simmade med en kompis som sedan klev upp till filten när jag fortsatte köra till jag kommit upp i 800m. Sen blev det lite härligt strandhäng med fika. Kaffe och vattenmelon blev de för mig. Det man ska komma ihåg är att man svettas i vattnet, även om det inte känns så och man förlorar en hel del vätska. Vattnet i min sportflaska hade klassats om till tevatten pga den enorma hettan, men det går bra det med. Huvudsaken är att man får i sig vätskan.


Många som tränar i värmen får vätskebrist, solsting och värmeslag. Man måste vara noga med att inte bli överhettad och se till att få i sig extra mycket västska. Inte bara under träningen, utan timmarna innan och efter passet. Komplettera gärna med Resorb eller liknande. Detta är viktigare än att dricka under passet.

 



#Semester #Yoga #Simma #Värmebölja #Tränaihögvärme #Överhettning #800m #Strandhäng


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19
20
21
22
23 24
25
26 27
28 29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards