Alla inlägg den 13 juli 2014

Av Malin de Besche - 13 juli 2014 21:49

Mental styrketräning handlar den bok om som jag nu börjat läsa. Hela tanken med boken är att man ska lära sig att tänka om efter situationen. Att man ska sätta nya mål riktlinjer utifrån det som händer runt omkring och inte göra sig till ett offer och konstatera att det inte blivit som man tänkt sig.


Den mentala styrketräningen handlar om att kunna ta sig vidare trots motgång. Olof Röhlander som skrivit "Det blir alltid som man tänkt sig" menar att man kan träna sin mentala förmåga dagligen i de mest vardagliga situationer. Det kan vara allt ifrån att finna kraft att ta sig för städning, hantera någon idiot i trafiken, jobba vidare trots obefogad/befogad kritik eller ett hinder som uppstår så att du inte kan göra det du tänkt.

Meningen är att man ska tänka sig något nytt som är anpassat till situationen som helt enkelt gör att det "blir som du tänkt dig".


Jag började morgonen med lite frukost, det jag nu kunde hitta hemma eftersom att mat mystiskt försvunnit här hemma. Vid ledighet verjar aptiten öka och det det blir plötsligt fler munnar som maten försvinner in i (barnens kompisar). Lyckades hitta lite smulor att stoppa i mig innna jag bredde ut Yogamattan på altanen. Ökade till Medium på nivån av program idag. Har en bit kvar i rörlighet på vissa av öningarna, men jag behövde lite förnyelse. Jag vill fortsätta med det här eftersom att det gör min kropp gott och då får det inte blir "tradigt". Då får min min mentala styrka onödigt stor utmaning.

   

Eftersom att det inte var strandväder idag planerade jag för en liten shoppingtur. Jag fick ju ett presentkort i ett köpcentrum av mina baskettjejer när vi hade vår säsongsavslutning. Det ville jag passa på att utnyttja. Planen var att vara lite miljövänlig och åka kommunalt. Men insåg när jag skulle tajma in min goa vän som jag firade igår så insåg jag att tiden var för knapp. Vi skulle inte få så mycket tid till shopping från det reseplaneraren sagt att vi skulle vara framme. Så jag bestämde mig för att ta bilen och plocka upp henne istället. Då skulle ju min dotter få möjlighet att åka till det bad hon ville (hon tyckte visst att det var strandväder) med mitt busskort.


När vi väl var framme kunde jag, konstigt nog, inte hitta någonting som tilltalade mig som jag vill köpa. I ett helt köpcentrum. Jag fick se det som att jag bara fick en väldigt trevlig dag med min goa vän istället.

 

När jag kom hem fick jag se att mina barn inte hade lyckats finna kraften till att plocka undan efter sig. Så den kraften fick jag hitta och har nu insett att mina barn behöver också en hel del styrketreträning.


Så min mentala träning idag:

  1. Inte min vanliga frukost, utan fick skrapa ihop det som fanns.
  2. Ta bilen istället för bussen
  3. Se shoppingturen som en trevlig stund och rekognoscering för kommande inköp.
  4. Finna kraften att få undan allt stök och komma till insikt att fler i det här hushållet behöver mental styrketräning.

Hur mycket har du lyft i mental styrka idag?


#MentalTräning #PositivtTänkande #Detbliralltidsommantänktsig

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19
20
21
22
23 24
25
26 27
28 29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards