Alla inlägg den 29 juni 2014

Av Malin de Besche - 29 juni 2014 21:15

Jag har ofta hört massörer och andra som kan lite om kroppen och dess muskler prata om triggerpunkter. Men har aldrig riktigt förstått vad det är, mer än att de vill trycka på dom och att det gör fruktansvärt ont men gör gott.


Sökte därför lite för att få lite info.En muskel består av muskelfibrer som reglerar muskelns elasticitet. När muskeln utsätts för trauma eller felanvändning uppstår så kallade triggerpunkter. Triggerpunkter kan definieras som en liten knöl eller ett lättretligt område i ett spänt band av muskelfibrer.

Den orsakar en stark sammandragning i muskeln vilket gör att muskeln förkortas. Därigenom bildas nya triggerpunkter vid muskelfästena och även omliggande vävnad blir påverkad så att triggerpunkter kan bildas i fler muskler. Triggerpunkterna gör musklerna stela och försvagade och hindrar näringsämnen från att fritt transporteras genom kroppen samt försvårar blodcirkulationen.

  • Den är tydligt kännbar, antingen som en ärta, ett nålhuvud eller en bit halvkokt spaghetti
  • Den utmärker sig genom att vara ytterst öm när man trycker på den
  • Den kan vara akut eller ligga latent i många år
  • Den orsakar en referenssmärta till områden som ligger en bit ifrån själva knutan (t.ex. kan ont i fingrarna bero på tiggerpunkter i underarmen)

När en triggerpunkt blir aktiverad, utlöser den ett smärtmönster – ibland långt ifrån själva triggerpunkten. Varje smärtmönster är specifikt för varje enskild triggerpunkt. Det kan finnas hundratals triggerpunkter spridda över hela kroppen. Det märkliga är att varje smärtmönster har visat sig vara detsamma för så gott som alla människor.


Min värk i benet kan bero på djupa knäböjningar kunde jag läsa och att jag ska undvika dessa och massera muskeln både före och efter träning, samt stretcha regelbundet.


För att behandla sig själv rekomenderas foamroller och se till att rulla längs hela sidan med korta kraftiga drag över punkterna till de ger med sig. Sagt och gjort, det var vad jag gjorde idag.

 

Det gör så galet ont att rulla såhär och jag pallar inte att göra det för länge. Det gör för ont helt enkelt. Så jag måste göra det i omgångar. Ja, lite klen är jag, i varje fall när det kommer till smärta.


Och på tisdag kommer jag att få min efterlängtade massage. Det behövs så jag kan komma igång med löpningen igen. Kan vara så att jag måste överge basketträningen imorgon. Vi får se.


Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards