Direktlänk till inlägg 19 juni 2014

Ökat intresse

Av Malin de Besche - 19 juni 2014 23:00

Man kan lätt få intrycket att vi i Sverige vill öka intresset för damidrotten. Damfotbollen tex får allt mer mediautrymme. Men det går långsamt. Sen är frågan något större än lilla Sverige. Man måste gå globalt och jag har klart för mig vem jag tycker bär ansvaret.

 

Nu är det Fotbolls VM. Tror inte att någon tar miste att jag menar Fotbolls VM för herrar. För skulle det ha varit för damer hade jag varit tvungen att förtydliga det. I Sverige spelar våra herrar i Allsvenskan och damerna i Damallsvenskan. Troligt att det är ganska många, kanske till och med de flesta som inte ens är med på vad jag är ute efter. I USA spelar basketspelarna i NBA och damerna i WNBA.

Man spelar tennis och damtennis, fotboll och damfotboll, hockey och damhockey osv. Det är som att herrsporten är den "riktiga sporten" och damidrotten bara är en avknoppning. Vilket man ifs kan säga att det var. Herrarna var liksom först. Men det är väl ändå en förlegad syn?

Här har förbunden och tävlingskommitéerna ett ansvar tycker jag. Vi har ju uppdelat dam- och herridrott vilket jag tycker är helt rätt, men namnen får inte få det att låta som att damernas idrottande är mindre värd eller mindre viktig. 

 

Det finns idrotter där detta inte alls förekommer. Friidrotten och simning är en förebilder. Där heter det inte damhöjdhopp, damkula, damtresteg osv. Det heter inte heller damsimning eller herr- respektive damsimhopp heller för den delen. Utan det kommer ett tillägg om att det rör sig om damer eller herrar om det ens nämns.

Dessa sporter inbillar jag mig i varje fall när jag kollar i media att det inte är så stor skillnad på intresset för damer och herrar i dessa idrotter jämfört med andra.

 

Fotbolls VM för herrar är STORT trots att Sverige inte ens är med. Media är fyllt av den och man kan följa spelprogram och hur lagen går vidare i alla typer av media. Radio, TV, tidningar och Internet.

Min fundering är, varför går inte VM för damer samtidigt? Nu kvalar damerna och har folk ens koll? Se på OS. Där går dam och herr tävlingarna parallellt och visst är intresset större för damerna då?

Herrarna hoppar fortfarande högre, springer snabbare och får bättre tider på simningen, men det är fortfarande lika spännande med både herr- och damidrotten.


En annan reflektion är att Sverige idag slog Ryssland i EM-kval i Basket på damsidan. Det har inte pratats om speciellt mycket. TV4 nyheterna tex nämnde det inte ens. Utan la en hel del på ett VM där Sverige inte ens deltar.

 

Jag tror att vi måste få in en mer självklar syn att vara engagerade i både herr och damidrotten och inte få damidrotten att låta som en trevlig avknoppning där herridrotten är den riktiga.

  • Är det VM, EM eller what ever så borde det vara parallellt, damer och herrar.
  • Döp om mästerskapen så att båda låter som den riktiga idotten. Herrallsvenskan, damallsvenskan, FotbollsVM för herrar, FotbollsVm för damer, MNBA och WNBA osv...
  • Sätt den kamp där vi har svensk trupp med i rampljuset

Grattis Sveriges damer till den fantastiska segern som ger er ett steg närmre i kvalet. Jag håller tummarna!


#Damidrott #Herridrott #FotbollsVM #EM-KvalBasket #Fundering


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin de Besche - 6 juni 2016 10:24

Det är försommar och det är en tid med mycket firande. Den här helgen har jag verkigen varit massor av firande. Då har träningen fått stå tillbaka lite. Så jag har fått lägga in ett par extra vilodagar för att hinna med allt firande.   I torsdags...

Av Malin de Besche - 1 juni 2016 23:08


I morse vaknade jag och mådde inte alls bra. Så pass att jag ställde in tiden hos sjukgymnasten. Jag skulle ha tejpats för att se om det skulle hjälpa mig i min löpning. Men med ganska hög press på jobbet just nu kände jag att jag inte kunde stanna h...

Av Malin de Besche - 28 maj 2016 18:12


Jag är väldigt trött på att känna att jag inte kan ta i fullt ut att ett hårt löppass känns avlägset. Att jag inte kan köra på som jag vill är frustrerande. Igår hade jag ett besök hos sjukgymnasten efter en hel månads upphåll. Jag behövde höra vad h...

Av Malin de Besche - 24 maj 2016 22:51

Ibland är inte omständigheterna så som man tänker eller planerar. Det är lätt i sådana lägen att bara ge upp och strunta i allt. Men det är inte alltid det ända alternativet. Ibland får man anpassa sig och helt enkelt make it work.   I Söndags ha...

Av Malin de Besche - 21 maj 2016 23:41


Att ha legat i influensa har tagit hårt på kroppen och har hållit mig helt från träning och har sakta börja komma igång med promenader och lättare gympass tredje veckan. Idag drog jag igång med löpning och utegym. Nu ska jag snart vara tillbaka.   ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards