Direktlänk till inlägg 14 juni 2014

Bearbetning och funderingar

Av Malin de Besche - 14 juni 2014 21:33

Dagens clinics satte igång mina tankar. En del där jag tog till mig av deras kunskper och jag funderade på hur jag skulle applicera det på mina tjejer. Andra funderade jag på om det verkligen var rätt. Vad är min övertygelse? #BARTONCLINIC14


Först kom Freddie med sin clinic om sin specialitet, försvar. Det jag kommer att ta till mig här är sättet han bygde på övningarna. Han började med en enkel rörelse där man stänger av och styr spelaren åt ett håll. Detta bygde han på med slide. Han fortsatte att bygga på med spelsituationer. Man kunde se en röd tråd genom hela hans pass.

Det tror jag på och jag har försökt att göra min träningar med tjejerna på samma sätt. Men jag tror att jag måste bli tydligare på den biten.

När han var klar sa Barton något som jag håller med om totalt. Att det är energin när man förklarar och att man förklarar hur och varför man gör en övning som ger effekt och barnen/ungdomarna lär sig.


Stretching/Fys

Stretchar man innan hård fysisk träning så gör man inte muskeln beredd på ansträngningen. Om man däremot använder muskeln gör den sig beredd på att utföra samma jobb en gång till. Med stretching blir det motsatt effekt. Stetching kan och ska utföras om det behövs efter träningspasset när musklerna inte ska påfrestas fysiskt. Det handlar inte om att unvika träningsvärk då detta inte är möjligt med stretching, utan det handlar om att öka rörligheten för att man ska kunna ta ut rörelserna helt. Uppvärmningen bör vara dynamisk stretching. Rörelser som utförs där man använder musklerna i sitt mesta möjliga yttersta läge. Man tar ut rörelserna. Detta tyckte jag att James Scott framförde på ett bra ooch tydligt sätt. Han gav många bra idéer på bra, enkla med effektiva fysiska övningar. Man kan göra många bra övnignar med papperstallrikar.

   

Med tallrikarna är det lätt att få glid under händer och fötter.

Armhävnignar med olika lägen/rörelser med händer och fötter. Höftlyft och med  tallrikarna blir övningen likt när man gör den med pilatesboll. Mountain climb och kompassen.


Något som också är viktigt är bålstabilitet. Det fick han också med en hel del övningar på som dessutom involverade en basketboll. Vilket är till fördel för motivationen hos spelarna.

 

Talanger

Därefter kom David Blatt som kan betraktas som clinicens största namn. Han placerades i en panel som Barton ställde de flesta frågorna till om deras syn på olika saker, men även publiken fick ställa frågor.

Tyvärr räckte inte tiden till för min fråga. Jag hade velat fråga om David Blatts påstående om vid vilken ålder man kan se en talang.

 

Han sa som svar på Bartons fråga att han kunde se att ett barn hade talang redan vid 4-5 års ålder. För mig är det helt omöjligt att se sådant. Barnet i fråga kanske har jättelätt att dribbla med båda händerna, sätta skotten, förstå sig på spelet så pass att hen kan placera passen rätt och det ska då betraktas som en talang. Men det jag hade velat fråga honom om är vad han har för kommentar på att dessa "talanger" kan få problem när de når puberteten.

Om de från unga år haft lätt för sig och plötsligt blir kroppen "valpig" och vill inte göra som de vill. Självförtroendet kan gå i botten och det är inte alls säkert att de kommer tillbaka till den där kontrollen de hade innan puberteten.

Sedan hade jag velat höra vad han hade att säga om "late bloomers".


Försvarsfilosofi

Man spelar lite olika i Europa och "over there". Reglerna skiljer sig en aning och om detta också är anledningen till att Freddie Owens och David Blatt har olika filosofier på försvaret vet jag inte. Freddie menar att man ska driva anfallare mot baseline medan David menar att man ska driva dom mot mittlinjen.

När jag började spela med årets damlag fick jag aktivt ändra mitt tänk i försvar som satt/sitter i ryggmärgen. Filosofierna skiljer sig en del och det är inte lätt att veta vad som är rätt, eller snarare vilket som är mest effektivt. Kanske skiljer det sig beroende på vilken typ av spelare man har. Frågan är om det är situationen som avgör. Kan man lära sig flera och reagera "rätt" instinktivt?


Psykologi
Några citat från David Blatt som är väl tänkvärda.

  • Att coacha är att få alla spelare att känna att deras tid kommer, även om det inte går så bra just nu.
  • Man ska få spelarna att känna att varje gång man går ut där på planen ska man känna att man blir bättre.

James Scott sa också en del tänkvärda saker.

  • Coachen bestämmer hur mycket speltid du får men inte hur mycket du ska träna. Det finns många sekunder på ett dygn och det är du som bestämmer vad du ska göra med dom.
  • Intensiteten överträffar alltid volymen

Nu har jag en del att sova på. Under sommaren ska jag ju planera nästa säsong med tjejerna och fundera på vad och hur jag ska lägga fokus på. Vad behöver de lära sig och vilka färdigheter behöver de få för att stå sig i sin åldersgrupp. Jag tror nog att jag kan använda mig en del av det jag fått ta in här under clinicen. Nu är det en dag kvar.


#Basket #Träning #BartonClinic14 #Coacher #Clinic #Inspiration

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin de Besche - 6 juni 2016 10:24

Det är försommar och det är en tid med mycket firande. Den här helgen har jag verkigen varit massor av firande. Då har träningen fått stå tillbaka lite. Så jag har fått lägga in ett par extra vilodagar för att hinna med allt firande.   I torsdags...

Av Malin de Besche - 1 juni 2016 23:08


I morse vaknade jag och mådde inte alls bra. Så pass att jag ställde in tiden hos sjukgymnasten. Jag skulle ha tejpats för att se om det skulle hjälpa mig i min löpning. Men med ganska hög press på jobbet just nu kände jag att jag inte kunde stanna h...

Av Malin de Besche - 28 maj 2016 18:12


Jag är väldigt trött på att känna att jag inte kan ta i fullt ut att ett hårt löppass känns avlägset. Att jag inte kan köra på som jag vill är frustrerande. Igår hade jag ett besök hos sjukgymnasten efter en hel månads upphåll. Jag behövde höra vad h...

Av Malin de Besche - 24 maj 2016 22:51

Ibland är inte omständigheterna så som man tänker eller planerar. Det är lätt i sådana lägen att bara ge upp och strunta i allt. Men det är inte alltid det ända alternativet. Ibland får man anpassa sig och helt enkelt make it work.   I Söndags ha...

Av Malin de Besche - 21 maj 2016 23:41


Att ha legat i influensa har tagit hårt på kroppen och har hållit mig helt från träning och har sakta börja komma igång med promenader och lättare gympass tredje veckan. Idag drog jag igång med löpning och utegym. Nu ska jag snart vara tillbaka.   ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards