Alla inlägg under maj 2014

Av Malin de Besche - 13 maj 2014 22:48

Tiden går fort utan att man lägger märke till det. Det var mig en överraskning att det var 2 år sen som jag gjorde mitt första inlägg. Det känns som att det var nyss, men samtidigt så känns det som en evighet sen jag flyttade från lägenheten jag bodde i då. Lustigt hur tiden kan uppfattas olika.


Jag har ofta fått höra från människor att de är imponerade av hur jag får tiden att gå ihop. Man undrar hur jag hinner med allt. Faktum är att det hela handlar om prioriteringar och släppa kontroll och ångesten över det man inte hinner med. I mitt fall är det oftast hemmet som får lida. Det är ju så ruskigt tråkigt att städa.

Det var för 2 år sen som jag bestämde mig för att börja blogga och skriva lite om mitt liv och allt som snurrar runt mig och hur jag hinner med all träning, utan att känna mig stressad. Jag behåller min lugn, vilket är nödvändigt för att ha fortsatt god hälsa.


Men visst skulle det vara skönt med ett par timmar till på dygnet, att man kan kan få lite tid till att andas, och kanske ge hemmet lite extra kärlek.

Jag läste att att människor som mediterar ofta upplever att de har mer tid än andra. Kanske är det så att man kan köpa sig tid i varje fall? Om man ska tro på det man kan läsa om sk "vardagsmeditation" är att man blir mer effektiv. Och visst kan det stämma. Mycket sitter ju i huvudet. När man känner att man är redo att ge upp så kan lite pepp få en att ge lite till. Kanske är det detsamma med tiden. Att med rätt "pepp" så blir man mer effektiv och därmed "får mer tid".

 

När jag läser lite om meditation så verkar det som att det handlar om att tömma hjärnan på alla tankar som kan påverka sinnesstämningen och som verkar stressande. Meditation och Mindfullness handlar om att inte ha några tankar på vad som varit, eller vad som väntar och vad man måste hinna med. Det är sådana tankar som kan stressa upp oss. Jag borde ha gjort... imorgon måste jag ... vad händer om jag missar... osv


Läser man om hur man mediterar så ska man tänka på sin andning och tömma huvudet på allt annat. Det är faktiskt lite så jag gör när jag har svårt att sova. För att få även de omedvetet spända kroppsdelanra att slappna av tänker jag mig genom hela kroppen, hur jag slappnar av, kroppsdel för kroppsdel.


Om denna metod gör att man upplever att man har mer tid så är jag nog inte främmande att använda mig av den mediten vid andra tillfällen.

Av Malin de Besche - 12 maj 2014 22:45

Planen var en kickstart för vårt lags träning inför Tough Viking imorgon. Men vi insåg att det hade blivit en dubbelbokning i gymmet på jobbet och jag bokade om till idag. Men jag är ännu inte helt kry och Jessika hade inte tid för en gångs skull. Därför blev det ett kort lagmöte bara, dock inte med alla från laget. Får bli nytt försök senare.


Jag är så mycket bättre än vad jag varit tidigare i veckan, men kände mig ändå inte helt kry än när jag åkte till jobbet och kände att det var ganska skönt att träningen blev uppskjuten. Jag vill ju inte missa någon träning.

Efter jobbet snackade vi lite om träning och hur vi vill hålla en god laganda som samarbetar under loppet. Vi kommer att köra 2 gemensamma träningar, en före semestern och en efter. Däremellan kommer träningen att vara helt på eget ansvar.


Jag åkte hem och funderade under tiden på om jag skulle ta mig till basketträningen eller inte. Mycket velande fram och tillbaka. Jag kämpade för att mitt trötta huvud skulle orka tänka ut vad jag skulle äte. Jag hade i princip bestämt mig för att stanna hemma när jag satte mig för att äta. Men efter maten så tänkte jag att jag skulle åka till träningen och ta det lite lungt. Jag hade ju nya skor att "träna in".

 

Men det där med att ta det lungt glömde jag helt bort när jag väl var där. Träningen började ganska lungt med step i löpstegen. Visst fick man upp pulsen och det var inte lika lätt som vanligt, men ändå helt ok.

Sedan körde vi lite skott och lite individuell träning, med dribbling och finter. Tempot gick hela tiden uppåt och den sista övningen var helt klart lite för högt tempo för min dagsform, som var 1 mot 1 mot 1 på helplan.

Men när man konstant ökar lite grann är det som att man inte märker att tempot är högt förrän illamåendet, svårigheten att andas och andra krämpor kommer.

 


Efter dusch kände jag mig faktiskt lite friskare. Det var som att jag hade jagat ur förkylningen lite grann.

Av Malin de Besche - 11 maj 2014 21:31

Att åka på cup med tjejerna är bland det roligaste jag vet. Men att ha roligt tar på krafterna. Just den här cupen är jag nog lite mer trött än någonsin. Det är så givande så man kan ta skavsår i öronen, lite sömn och regningt väder.


Vid läggdags i fredags tog jag ett snack med tjejerna om matchen som varit. De fick tillfälle att reflektera över matchen och lyfta det som de tyckte hade gått fel. Och det roliga var att de hade full koll. De hade själva tänkt på de saker som jag hade tänkt att ta upp med dom.

Sedan skulle vi sova på saken. Trodde vi...

I samma korridor som oss var det 2 lag ifrån Järfälla som levde om sent. Och vi pratar inte bara om fniss och snack, utan dörrsmällningar, dribblingar och skrik.

Det blev inte så mycket sömn, och nästa match var tidigt på lördagsmorgonen. Men tjejerna kämpade på och spelade bättre än första matchen. Jag vet att de kan bättre, men jag var glad att se att de hade tagit åt sig av vårt snack.


Det var ett bra tag till nästa match och det var kasst väder. Därför gick vi och kollade på lite matcher och shopade i basketshopen. Där köpte jag lite grejer som jag kommer att ha stor nytta av i tjejernas träning.


Agilitystege/Löpstege

 

Dribblingsglasögon




 Det är glasögon som hindrar en att titta ner när man dribblar. Jättebra om man tränar med dessa på. Då blir man tvungen att titta upp när man dribblar och se vad som händer.




















Något att stoppa i skorna så att det inte ska lukta så illa efter ett antal svettiga timmar i dom.

 

Jag köpte även lite coachtejp och ett coachblock som jag hoppas ska göra det lättare att planera träningarna.


Till kvällen sen, spelade tjejerna sin bästa match i den här cupen. De var snabba, de passade som bollen kom fram och gjorde många bra avslut.

Tyvärr var det också det hårdaste motståndent så det räckte inte till seger. Men tjejerna kunde solt säga att de genomfört en riktigt bra match.


Sen var det stress för att hinna med middag och snygga till sig till cupens disco. Tjejerna hade väldigt kul och även detta ledde till en sen kväll. Så när vi avslutade cupen med en kvartsfinal imorse så var de väldigt trötta.

Det märktes att de inte var lika pigga som de varit matchen innan. Men de kämpade väl och det skörde sina offer.

En av tjejerna stukade foten. Det gjorde att jag fick helt oplanerad träning när jag fick bära runt på henne då hon inte kunde stödja på den alls. Så jag kan faktiskt känna lite träningsvärk i rumpan.


Nu när jag äntligen sitter i soffan hemma känner jag mig totalt slut. Dålig sömn och intensiva dagar säter sina spår. Men jag har haft väldigt roligt och det är ändå huvudsaken och väger upp allt annat.

Tyvärr har jag inte helt blivit av med förkylningen men kanske en god natts sömn löser det hela. Nu kan jag inte hålla ögonen uppe längre...


Av Malin de Besche - 9 maj 2014 22:35

Första matchen är spelad och jag kan konstatera att historien upprepar sig. En lång resa är förödande för vårt spel. Plötsligt är det som om allt de lärt sig som bortblåst. Det blir ett rejält snack om matchen. Vi måste hotta upp om vi ska komma vidare i den här cupen.

 

Vi hade ganska tur med matchschemat som gjorde att vi fick ganska god tid på oss. Ändå var det som att de klivit upp direkt från sängen och fokuseringen var någon helt annanstans. Passarna var galet dåliga och farten hade de lämnat hemma. Det som gjorde att vi förlorade så stort var helt klart passarna. Att de sedan sprang med och inte förbi var bara slöseri med energi.

Ett rejält snack om matchen och ta upp deras egna reflektioner att ha under huvudkudden. 

 

Av Malin de Besche - 9 maj 2014 13:54

Då var det dags för årets äventyr med tjejerna. Det är dags för den årliga basketcupen i Eskilstuna. Förkylningen sitter fortfarande i, men min ansträngning kommer att ligga i mitt hoppande, studsande och gapande från sidan. Hoppas bara rösten håller. Jag är laddad och det är tjejerna med.


Innan en cup så är det mycket att stå i och fixa. Det ska packas, ordna med färd till Bussen, matplaneras, se till att hemmaplan kommer fungera medan man är borta och matsäck till bussen.

Sonen försäkrar att allt kommer gå fint där hemma, jag hann peta i mig lite mat och mamma ställde upp med skjuts.

Och jag hann blanda ihop lite färdkost.

 

Nu sitter vi äntligen på bussen och kan andas ut. Vi har ett par timmar innan första matchen att ladda.

Av Malin de Besche - 7 maj 2014 21:15

Förkylning är ju ett virus och kan inte botas. Det är något som kroppen måste ta hand om helt på egen hand. Alla dessa förkylningsmedel som finns att köpa minskar symptomen, men viruset är kvar till kroppen är klar med sitt. Men kanske kan man hjälpa kroppen ivarje fall.


Kanske kan man tycka att det är lite sent att äta sådant som stärker immunförsvaret och att det inte finns något att göra åt att man blivit förkyld. Men jag är lite smått desperat och jag vill verkligen inte vara sjuk. Det är därför som jag redan från början av frökylningnen såg till att få i mig en massa grönt.

Tittar man på de maträtter jag skrivit om under desenaste dagarna  så har jag haft i en massa spenat och vetegräs i alla måltider, frukost, lunch middag.

Jag har också flitigt använt min nässköljspruta.


Spenat:

Är en bra antioxidant, innehåller klorofyll som alla gröna växter (ju grönare, desto mer) och den är dessutom rik på    C-vitamin, A-vitamin, K-Vitamin och B9.


Vetegräs:

Runt 70% av innehållet i vetegräs består av klorofyll. Klorofyll är basen för allt växtligt liv och är väldigt nyttigt även    för dig som människa. Det ökar produktionen av röda blodkroppar, stärker immunförsvaret, renar blodet och stimulerar läkning. Klorfyllet ska även förhindra skadlig bakterietillväxt i kroppen.


Nässkölj:

Det handlar helt enkelt om att rena näsan från de smittsamma som finns i snoret och gör det helt enkelt lättare att andas. Egentligen ska man skölja näsan regelbundet även när man inte är sjuk för att just slippa bli sjuk. Ska nog bli bättre på den biten.

En nässköljspruta bredvid tandborsten kanske.

 


Men framför allt är det sömn som gäller och låta kroppen göra sitt.

Av Malin de Besche - 6 maj 2014 23:07

Jag har blivit totalt däckad och är mest sängliggande. Men för att kunna komma tillbaka till verkligheten snabbare och komma igång med träning, förberedelse inför Eskilstuna cupen mm så tar jag mig ork att göra vissa saker. Som att få i mig näring.


Den här förkylningen är långt värre än vad jag först trodde. Det bbörjade med lite halsont och sen bröt förkylningen ut. Tyckte inte att det var så farligt på måndagsmorgonen, men under dagen blev det bara värre och värre. Så jag åkte hem tidigare, och när jag kom hem drog jag bara av mig kläderna och kröp ner i under täcket och somnade.

Hade hoppats på att det skulle bli bättre idag, men icke. Jag är fortfarande däckad.

Men för att bli frisk måste jag få i mig näring, så jag hittade de små krafterna jag hade för att fixa lite mat. Frukost, lunch och middag.

Frukosten blev en smoothie med mandelmjölk, banan, frysta hallon, spenat, halv avocado och vetegräs.

Även lunchen blev grön. Pannkaka på ägg, rismjöl, fullkornsvetemjöl, mandelmjölk, spenat och vetegräs.

 

Serverade med den andra halvan avocado, lite spenat och turkisk yoghurt. (Tips! Spar avocadokärnan i den del du sparar så behåller den sin gröna fräscha färg)


När min dotter kom hem sen förklarade hon att hon måste ha nya basketskor och jag insåg att jag inte skulle hinna någon annan dag innan vi åker iväg. Tyvärr är det alldeles för få ställen som säljer basketskor över huvudtaget och de som gör det har typ 1 modell i bästa fall som dammodell. Jag behövde åka in till 2win, som inte har jättelånga öppettider.

Så jag tog en dusch och tog de få krafter jag hade kvar och åkte iväg till 2win med min dotter. Då tänkte jag att det var lika bra att köpa till mig själv också. Så vi provade skor, många skor. Inte helt lätt när man är lite smått yr och har fötter som inte kan bestämma sig för om de är breda eller smala. Men till slut hittade jag dessa finingar.

 


När jag kom hem var det dags för middag och ännu mera grönt.

 

Brynt kycklingfilé som jag sedan la i ugnssäker form. Hällde sedan över en grön sås och toppade med hackad champinjon och tomat. In i ugnen till allt fått färg.

Grön sås:

150 gr Philadelphia

ett par nävar spenat

salt & svartpeppar

2 vitlöksklyftor, pressdade

1 tsk vetegräs

Mixas med handmixer.


Tänk att jag knappt kunde ta mig upp ur sängen, men när man måste så lyckas man ändå hitta de dolda krafterna. Men nu är de slut, så det är dags at sova.

Av Malin de Besche - 4 maj 2014 21:50

Nu har förkylningen tagit ett stadigt grepp om mig. Så tråkigt en långhelg som enligt planen skulle vara en träningshelg. Istället har jag faktiskt fått lite gjort inomhus, och lagat en del rolig mat. Här kommer ett urval av maten jag lagade i helgen.

 

Frukost:

Mandelpankakor med tinade bär

 

Pannkakor 2 port

2 ägg

1 dl vetemjöl

1 dl mandelmjöl

3,5 dl mandelmjölk

1 nypa salt

1 mosad banan

Vispa ihop och stek som vanliga pannkakor

 

Lunch:

Tonfisk Quesadilla 

 

Tortillabröd fylld med ost och tonfiskröra.

Tonfiskröra

2 burkar tonfisk i vatten

375 gr keso

1 röd paprika, finhackad

1 chilli, finhackad

1-2 vitlöksklyftor, pressade

2 ägg

salt och peppar


Strö ut lite ost på tortillabröd, fördela röran, strö över mer ost och toppa med ett tortillabröd. Stek på båda sidor och skär upp i fyra delar.

     

 

Middag:

Helgrillad kyckling och potatissallad

 

Potatissallad 4 port

800g färskpotatis

stor näve spenat

10 körsbärstomater, halverade

3-4 rädisor skivade

1 msk kapris

1,5dl turkisk yoghurt

3 msk majonäs

1 skvätt citronsaft

salt och svartpeppar

1 rött äpple, tärnat

Koka potatis och dela i mindre bitar. Blanda ihop dressingen, yoghurt, majonäs, citron, salt och peppar. Blanda potatis och grönsaker med dressingen. Jag gillar att göra detta medan potatisen fortfarande är varm.

 

Nu hoppas jag att jag kommer kunna sova bort förkylningen till imorgon så jag kan gå på basketträning.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards