Alla inlägg den 1 maj 2014

Av Malin de Besche - 1 maj 2014 09:59

Igår var det Valborg men helt annan dag för oss, nära och kära. Det var dagen min morfar begravdes. Så fint, så mycket känslor och en stor hyllning till vår morfar, gammelmorfar, pappa, make och nära vän.


Jag vaknade tidigare än planerat, kanske för att jag var spänd inför begravningen och allt som skulle göras innnan. Klev upp, färgade håret och käkade frukost. La fram allt, kläder, dator, högtalare och annant som skulle med till begravningen. Sedan åkte jag till min underbara vän Madde som satte upp håret åt mig. En svinrygg med en svart blomma i. Det tog dryga timmen att tupera, spreja och få i 45 hårnålar. Därefter bjöd hon på lunch innan jag var tungen att rusa iväg.

Klädde om, sminkade mig och samlade ihop allt på 30 minuter, sedan bar det av till Enskede Terassen Skogskyrkogårdens gästvåning, för att sätta upp dator och musik för bildspel och musik som morfar tyckte om.


Sen åkte vi över till Kapellet på Skogskyrkogården för att ta farväl. En väldigt personlig och fin begravning som fick oss alla att minnas och även få reda på sådant som vi inte upplevt själva med honom.

 

Programmet innhöll musik som betytt mycket för morfar och dikter han tyckte om. En god vän och gammal kollega till morfar, Christina Tallberg höll i programmet och framförde minnesorden kring morfar.

Mitt i cermonin fick jag gå fram och läsa upp det jag skrev på min blogg dagen då morfar somnade in.

 

Det var svårt att titta på upp på mina närmsta som satt med rödgråtna ögon men jag genomförde det och kunde även titta upp ibland. Jag tyckte mycket om den här dikten som lästes upp och som också fanns på baksidan av programmet.


Hand i hand genom livet vi vandrat

sida vid sida har vi stått

I med och motgång vi kämpat tillsammans

Vår kärlek från ungdomens år har bestått

Nu din varma hand jag ej får trycka

Vår kärlek, våra barn, våra barnbarn

våra barnbarnsbarn

var vår lycka


Som en kämpe för ett samhälle för alla och människor med handikapps rätt till att leva ett normalt liv så var det själklart en teckenspråkstolk på plats som översatte allt, sånger som tal.

 

Sen var det dags för fika. Tre smörgåsar på fullkornsbröd med handskalade räkor, basturökt skinka, västgötaklosterost. Kaffe och tårta medan tal efter tal hölls om vilken relation de haft till morfar. Goda vänner och fd kollegor.

Samtidigt rullade ett bildspel jag gjort med bilder på morfar från unga år till nutid och en massa nära och kära. Detta till musik från min mosters spellista med musik som morfar tyckte om.

 

Även om det är sorgliga omständigheter så är det alltid fantastigt trevligt när vi alla ses. Efter begravningen åkte jag, min syster, våra barn och mamma med sambo hem till min lillebror och grillade. Somnade helt ovaggad sen.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards