Direktlänk till inlägg 24 mars 2014

Ger det effekt?

Av Malin de Besche - 24 mars 2014 22:59

Att promenera och vardagsmotion är ett sätt att röra på sig som inte kräver ingen förberedelse inget ombyte eller någon avancerad fysik, men det ger fantastiska resultat på hälsan om du ser till att få tillräckligt av den varan. Det är tanken att få medarbetarna mer aktiva när företag anmäler sina anställda till stegtävlingar. Blir man det då?


När jag registrera mina steg på steg.se och kollar på hur jag ligger till i lagtoppen, hur vårt lag ligger till och hur jag ligger till gentemot övriga tävlande så ligger jag ganska långt ifrån toppen. Min vardagsmotion är kanske inte på topp sedan jag började åka bil till jobbet, men min träning räddar mig och får upp mina steg att komma upp i den sk "må bra nivån".

Det känns ganska hopplöst att försöka ta sig an att nå toppen. Det finns en kalkylator som räknar ut hur mycket mer man måste öka sitt snittsteg för att nå en viss placering. Ska jag komma upp till plats 1 så ska jag ÖKA mitt snittsteg med 58'438 steg/dag. Jag har idag 15'659 steg/dag i snitt. Så för att nå plats 1 måste jag alltså komma över 74000 steg/dag. Helt omöjligt att ta mig från plats 94 till plats 1 av 639 stycken.

Vårt lag ligger på plats 21 av 77 lag.

Så här står det på hemsidan för steg.se där man registrerar sina steg.

 

Men frågan är hur mycket motiverar det när man vet att man inte kommer att nå toppen? Jag inser att det faktiskt är motiverande även för en tävlingsmänniska som jag. Det är som när jag ställer upp i lopp. Jag vet att jag inte kommer först, men jag har mina individuella mål. Det gäller att nå sina egna mål.


Idag hade vi styrelsemöte med basketen och det drog ut på tiden så det blev ingen basketträning för mig idag. Och med min vardagsmotion hade jag inte samlat så himla många steg. Så trots att klockan var 22 så tog jag mig en kvällspromenad på 40 minuter. Så jag kom upp över 10'000 steg. Inte uppe i mitt snittsteg, men jag räddade mig i varje fall till "må bra nivån".

Det hade jag inte gjort om det inte varit stegtävling, det är jag rätt övertygad om. Så visst ger det effekt. Tävlingen motiverar till att röra på sig och se till att få vardagsmotion som är minst lika viktig för hälsan som hård träning.

Men spekulationerna om fuski toppen, de fortsätter... :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin de Besche - 6 juni 2016 10:24

Det är försommar och det är en tid med mycket firande. Den här helgen har jag verkigen varit massor av firande. Då har träningen fått stå tillbaka lite. Så jag har fått lägga in ett par extra vilodagar för att hinna med allt firande.   I torsdags...

Av Malin de Besche - 1 juni 2016 23:08


I morse vaknade jag och mådde inte alls bra. Så pass att jag ställde in tiden hos sjukgymnasten. Jag skulle ha tejpats för att se om det skulle hjälpa mig i min löpning. Men med ganska hög press på jobbet just nu kände jag att jag inte kunde stanna h...

Av Malin de Besche - 28 maj 2016 18:12


Jag är väldigt trött på att känna att jag inte kan ta i fullt ut att ett hårt löppass känns avlägset. Att jag inte kan köra på som jag vill är frustrerande. Igår hade jag ett besök hos sjukgymnasten efter en hel månads upphåll. Jag behövde höra vad h...

Av Malin de Besche - 24 maj 2016 22:51

Ibland är inte omständigheterna så som man tänker eller planerar. Det är lätt i sådana lägen att bara ge upp och strunta i allt. Men det är inte alltid det ända alternativet. Ibland får man anpassa sig och helt enkelt make it work.   I Söndags ha...

Av Malin de Besche - 21 maj 2016 23:41


Att ha legat i influensa har tagit hårt på kroppen och har hållit mig helt från träning och har sakta börja komma igång med promenader och lättare gympass tredje veckan. Idag drog jag igång med löpning och utegym. Nu ska jag snart vara tillbaka.   ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards