Alla inlägg den 18 mars 2014

Av Malin de Besche - 18 mars 2014 22:27

Jag vill äta nyttigt och jag vill föra över det på mina barn. Det är inte alltid det tas emot hurrarop från barnen. När jag serverar vegitariskt, fisk eller olika varanter av soppor, måste jag servera något till så att de glömmer att de inte fått sin favoriträtt. Och idag också för att släta över att middagen blev sen.


Igår var en sådan där dag då det inte var många rätt. Om man kunde skulle jag ha raderat dagen från almanackan. I kaoset missade jag basketträningen, men lyckades ersätta den med en löparrunda på drygt 7,5 kilometer. Lungt tempo i 45 minuter. 


Det blev inte helt enligt planen med dagens träning heller, men även denna gång ganska bra i varje fall. Planen var att vi skulle ha fått en Cross Fit introduktion i basketlaget, men vi hade för få anmälningar så vi var tvugna att ställa in.

Det var några som planerat att istället köra en omgång i vårt fängelseliknande gym och jag bestämde mig för att haka på.

 

Jag tog med mig min yogamatta och min foam roller och sedan körde jag en genomkörare av hela kroppen. Jag använde bara fria vikter och min egna kroppsvikt. Jag körde övningarna i 2 varv

Uppvärmning: Rörlighet

1. Plankställning med hantlar där jag drog upp hanteln upp mot kroppen och vred axeln bakåt (3kg 15 reps/arm)

2. Utfallssteg med bicepscurls med hantlar (2x3kg 15 reps/ben)

3. Utfallssteg med sving. Hantlar över huvud i upprätt läge och armarna svingande ner vid nedgång

4. Hantlar upp rakt framför mig-ut i sidan, ner längs kroppen, upp ut i sidorna, rakt ut framför mig, ner längskroppen framför mig. 10 reps

5. Ticeps med 5kg vikt bakom huvudet

6. Draken med 3kg vikt (15 reps/ben)

7. Magövningar med foam rollern

8. Rygglyft med 5kg vikt

Efter 2 varv gick jag fram och tillbaka i gymmets monkey bar


När jag kom hem gjorde jag en linssoppa inspirerad av Sassa Asli

 

Linssoppa:

1 gul lök, hackad

4-5 cm riven ingefära

2 morötter, tärnade

4 dl röda linser, sköljda

Kokosolja

6 dl vatten

3 tsk ekologisk grönsaksbuljong

400g kokosmjölk

1 chillifrukt, hackad

Salt

Jag fräste grönsakerna i kokosolja, tillsatte linserna och fräste en stund till. Sedan slog jag på all vätska med buljong och lät det puttra och till sist i med chillin och smaka av med lite salt.


Flirten med mina barn blev som oftast till soppa, bröd som jag värmer i ugnen. Den här gången blev det tortillabröd med skivad mozzarella i som jag lät bli varm (och smälta osten).

Det blev riktigt lyckat. Detta kommer jag att skriva in i min receptbok (så jag minns hur jag gjorde) där jag samlar recept som blir speciellt lyckade.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards