Alla inlägg den 12 mars 2014

Av Malin de Besche - 12 mars 2014 22:57

På något sätt har jag vägrat låta mina krämpor hålla mig helt tillbaka. Jag har sett till att kunna träna på något sätt trots knäproblem, ryggproblem och tennisarmbåge. Och för sörsta gången på väldigt länge vågar jag nog säga att jag kommer att bli helt bra.


Igår klarade jag milen utan att få ont, vilket är ett stor framsteg. Ryggen är ju lite till och från, men den hindrar inte mig längre. Sedan har vi armbågen, som blivit mycket bättre. Jag känner att det är lättare att få till skottet nu. Armen känns inte för kort.


Det är inte helt hundra än, men så mycket bätte än på länge. Nu gäller det att inte ge upp med rehabövningarna bara för att det känns lite bättre. Så numer tar jag med mig min foamroller till träningen.

 

Så idag körde jag igenom ben och rygg på den efter basketträningen, när jag fick den tillbaka från alla i laget som ville testa.

Min övningar är även en grym träning för bålstabiliteten.


Smalben

Jag står i plankaställning på händerna och med rullen straxt under knäna. Sedan drar jag knäna under kroppen och tillbaka ut i plankan igen.

Sedan vred jag på kroppen så det blev lite mer på sidan av smalbenen, och så andra sidan.

Jätte skönt för benen och grymt bra träning för magen, men även axlar och armar


Framsida lår

Även här i plankaställning men med rullen ovanför knäskålen och så drog jag kroppen fram och tillbaka så rullen masserade hela framsida lår.

Ingen smärta, bara skönt och väldigt mycket lättare för magen


Yttersida lår

Här har jag kroppen i en sidoplanka med rullen strax nedanför höften sedan för jag kroppen fram och tillbaka så rullen kommer ner till nät och tillbaka upp igen. En sida i taget.

Detta är något lättare för bålen men här har man väldigt ofta rejäla spänningar. Det gör ont helt enkelt. Behöver man lätta på trycket mot muskeln kan man sätta ner foten på det ben man inte "masserar" i golvet. Då kan man reglera hur mycket som skall pressas mot muskeln. Väldigt nyttig övning.


Vader

Här önskade jag att jag kunde få lite mer tryck på vaderna, så man kommer åt de djupa musklerna där massagen verkligen skulle göra nytta. När sätter rullen mitt på vaderna och är i sittställning med händerna i golvet så att rumpan svävar över golvet. Sedan för jag kroppen över rullen så att hela vaden masseras.

Grym träning för axlarna, lite före bålen


Baksida lår

Samma som med vaderna fast med rullen under låren istället.

Väldigt enkel, inte mycket belastning på armar och axlar eller bålen. Massagen är bara skön. Man ska nog ha rejäl träningsvärk om det ska kännas på samma sätt som på övriga delar.


Rygg och skuldror

Jag lägger foamrollern under ryggen och har benen i 90 grader med fötterna i golvet. Sedan vandrar jag med fötterna så att hela ryggen masserar.

Viss träning för bålen frö att hålla den rak och de med spända ryggar kan känna den där sköna smärtan. Men de flesta tycker nog bara att det är skönt.


Nu jäklar ska jag fortsätta att bli bättre och bättre i kroppen. Jag har en massa lopp och utmaningar att ta mig an.

ANNONS

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Följ bloggen

Följ orkanensmitt med Blogkeen
Följ orkanensmitt med Bloglovin'

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se