Alla inlägg den 15 februari 2014

Av Malin de Besche - 15 februari 2014 22:56

Jag älskar musslor. Har väldigt svårt att förstå de som säger sig inte gilla musslor. Hade de bara ätit de som finns på konserv? Att köpa musslor i nät och tillaga är en helt annan sak och idag blev det en god soppa på musslorna jag köpte i torsdags.


Musslor innehåller massa protein, Kalcium, Zink, Järn, Folfat och goda fetter. Men för att piffa till soppan ytterligre hade jag massa andra bra råvaror i.

1kg musslor i nät

1 gul lök, hackad

1/2 fänkål, tärnad

250g rotselleri, tänad

2 morötter, tänade

2 krossade vitlöksklyftor

6dl grönskas och hummerbuljong

2 dl vitt vin

2dl matlagningsgrädde

Salt och peppar

Borsta musslorna så att allt "skägg" försvinner medan du fräser grönsakerna.

 

 

 

Slå sedan på all vätska och koka upp och koka i några minuter. Höj värmen och koka livligt när du lägger ner alla stängda musslor (släng de som inte sluter sig när du knackar på dom). Efter 5 minuter, sänk värmen medan du plockar bort musslorna med en hålselv. Plocka ur musslorna ur skalen och lägg ner i soppan. Spar några till garnering i tallrikarna.

 

Till detta serverade jag lite oststicks. Tortillabröd skrurna i strimlor och bredda med kryddad färskost och några minuter i ugnen på 200 grader. MUMS!

 

Av Malin de Besche - 15 februari 2014 21:22

Under veckan blev det allt färre som kunde komma till matchen idag. Och i morse stod det klart för mig att jag endast hade med mig en startfemma och inge avbytare när en tjej ringde och sa att hon var sjuk. Vi var ganska få när vi mötte dessa sist också, men nu var vi helt utan marginaler.


Jag förberedde tjejerna på att de skulle bli tufft eftersom att de inte skulle ha några avbytare. Taktiken var den att jobba som hårdast i försvar och spela lungt och smart i anfall.

Jag tror jag lyckades dölja min oro ganska bra då en av tjejerna hade en något svullen fot efter en stukning, ett par tjejer som brukar be om att få bli utbytta för att de inte orkar och en tjej som haft lite problem med knäna.

 

I första perioden hade mina tjejer ett bra försvar till en början men hade väldigt svårt att komma till avslut. Det resulterade i endast ett satt straffkast.

Men till andra perioden hände något. Det var som att de fick nya krafter och gjorde en jättebra period, både i anfall och i försvar. Den andra perioden vann de. Men det dök upp en nytt orosmoment. Tjejen som är den största poängplockaren hade fått 4 foul.

Tror att det fick en viss inverkan på tjejerna och Alvik drog ifrån igen. Mina tjejer fick en hel del smällar och de som jag trodde att de skulle ge efter och sätta sig på bänken, trots att vi skulle få spela med färre, var helt plötsligt jättestarka och ville kämpa vidare.

Jag tog en timeout i varje period för att de skulle få vila så mycket som möjligt. Jag pratade med mina tjejer om att spela smart så man spar på krafterna vid rätt tillfällen.

Så till sista perioden kom de tillbaka och började minska avståndet. De var inte tillräckligt för att vinna matchen men de vann perioden. Det jag är mest stolt över är att de fortsatte kämpa hela vägen och inte gav upp ens när man kunde se på hela ansiktsuttrycket att de hade ont. Även de som inte normalt är så tuffa.

Men de visste att det inte fanns någon att byta av med så då var det bara att kämpa på.


De vann 2 av 4 perioder, så då kan man ju säga att de vann halva matchen.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27 28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards