Direktlänk till inlägg 11 februari 2014

Matlagning och planering

Av Malin de Besche - 11 februari 2014 23:01

När man bor hemma och får maten serverad varje dag, så vet man inte hur bra man har det. Fast man inte berättar om man kommer hem till middagen eller om man får ett infall och bjuder hem en matgäst så tycks det alltid finnas något att äta. När man vuxit upp och har ett eget hem så inser man det svåra med att laga mat.


Med alla man pratar med så är alla rörande överens om att det svåra med matlagning är att komma på vad man ska äta. Själva matlagningen tycker de flesta inte är så svår, utan med lite rutin går matlagningen ganska lätt. Om man sedan ska försöka göra sitt ätande lite nyttigare blir det inte lättare.


Lösningen är matplanering. Då räcker det med att du kallar på din kreativitet en gång i veckan/varannan vecka/månaden, beroende på hur lång planering du klarar av att göra.

När jag matplanerar brukar jag ha en del knep som jag tar till.


Planera endast middagar

Dels blir det färre måltider att planera och om man lagar tillräckligt mycket mat så kan man göra matlåda på det som blir över. Det är dumt att överarbeta så man inte orkar planera vecka efter vecka.

Dessutom minimerar man risken att behöva slänga mat som blir över. Klimatsmart! :-)


Köp hem saviours

När jag handlar så brukar jag se till att köpa hem sådant som kan läggas i frysen eller har lång hållbarhet för att plockas fram till de tillfällen man inte har matlåda till lunch och inte vill äta ute. Lagfiléer i portionsbitar, pasta, ägg, frysta grönsaker mm


Variera

Men den största utmaningen är ju att få till variationen i en stressig vardag. I min matplanering brukar jag se till att inte få till samma typ av rätt 2 dagar idag. Så därför tänker jag:

Fisk/Skaldjur

Kyckling

Kött

Vego

Fisk/Skaldjur ... osv

Varje måltid ser jag till att få till så mycket grönsaker som möjligt och tänker "Mycket färg"


Anpassa

När jag ska planera maten kollar jag på hur mina veckor ser ut. Vilka dagar måste jag göra något som går fort och vilka dagar måste det gå JÄTTEFORT. För om sanningen ska fram är det så nästan varje dag. Dagarna man har gott om tid är ganska lätträknade. För att inte bara få stresslagad mat ser jag till att planera in mat som kan förberedas dagen före.

Måndagar: Har oftast gott om tid om jag inte planerat in extra träning innan basketträningen.

Tisdagar: Behövs ganska lätt mat då jag ofta vill träna efter middagen

Onsdagar: Då måste maten vara klar på 30 minuter och får inte vara allt för "tung mat" då jag ska iväg och coacha tjejerna som följer av egen träning

Torsdagar: Ser ut som onsdagen

Fredagar: Blir det sen middag efter basketträning

Helgerna varierar beroende på hur matcherna ligger och hur jag kan få in annan träning än basket.


Inspiration

Jag samlar inspiration från bloggar, tidningar och annan media där man har träning och hälsa i fokus. Men kan även ta inspriation från alla typer av recept och göra lite nyttigare val.


Dokumentera

Det jag provat på som blir riktigt lyckade, inte bara enligt mig utan även enligt mina barn, skriver jag ner i en receptbok. Då kan jag gå tillbaka och matplanera utifrån dessa rätter.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin de Besche - 6 juni 2016 10:24

Det är försommar och det är en tid med mycket firande. Den här helgen har jag verkigen varit massor av firande. Då har träningen fått stå tillbaka lite. Så jag har fått lägga in ett par extra vilodagar för att hinna med allt firande.   I torsdags...

Av Malin de Besche - 1 juni 2016 23:08


I morse vaknade jag och mådde inte alls bra. Så pass att jag ställde in tiden hos sjukgymnasten. Jag skulle ha tejpats för att se om det skulle hjälpa mig i min löpning. Men med ganska hög press på jobbet just nu kände jag att jag inte kunde stanna h...

Av Malin de Besche - 28 maj 2016 18:12


Jag är väldigt trött på att känna att jag inte kan ta i fullt ut att ett hårt löppass känns avlägset. Att jag inte kan köra på som jag vill är frustrerande. Igår hade jag ett besök hos sjukgymnasten efter en hel månads upphåll. Jag behövde höra vad h...

Av Malin de Besche - 24 maj 2016 22:51

Ibland är inte omständigheterna så som man tänker eller planerar. Det är lätt i sådana lägen att bara ge upp och strunta i allt. Men det är inte alltid det ända alternativet. Ibland får man anpassa sig och helt enkelt make it work.   I Söndags ha...

Av Malin de Besche - 21 maj 2016 23:41


Att ha legat i influensa har tagit hårt på kroppen och har hållit mig helt från träning och har sakta börja komma igång med promenader och lättare gympass tredje veckan. Idag drog jag igång med löpning och utegym. Nu ska jag snart vara tillbaka.   ...

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27 28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards