Alla inlägg den 9 februari 2014

Av Malin de Besche - 9 februari 2014 12:04

Just nu pågår vinter OS i Sotji och Sverge har lyckats plocka medaljer. Jag är inte jättepåläst när det kommer till vintersporterna och när jag läste att Charlotte Kalla hade tagit silver i Skiathlon blev jag nyfiken på vad det innebar. Att det var blandat av olika typer längdskidåkningsstilar kunda man ju förstå.


Jag googlade fram vad Skiathlon var. Som jag trodde var det blandning av olika skidåkarstilar men jag trodde att det skulle vara tre olika. Troligen för att jag gjorde kopplingar till Triathlon. På Wikipedia kan man läsa:

"Disciplinen ingår i världscupen i längdåkning. Den ersatte den tidigade jaktstarten. Istället för att först köra ett klassiskt lopp och sedan ett i fristil, så byter man skidor efter halva distansen, varmed man alltså kör båda stilarna i samma lopp."


Charlotte Kalla tog silver efter en duell med Marit Björgren kunde jag läsa. Och medan jag googlade såg jag herrarnas Skiathlon på TV där Marcus Hellner kommer 2:a. Spännande då han under hela upploppet närmade sig ettan. Så 2 silver i Skiathlon alltså.


När jag läste om disiplinen så såg jag att damerna kör 2x7,5km medan herrarna kör 2x15. Visst brukar det vara något kortare för damerna än för herrarna, men hälften?! Är kvinnorna verkligen hälften så starka?

Vinnaren på damsidan körde alltså på tiden 38:33,6 och vinnaren på herrsidan körde 1:08:15,4

Dubblerar man tiden för damerna så skulle det bli runt 1:50 eller kanske något mindre då tiden innehåller skidbyte.

Okej, låt oss säga att det är tiden som avgör att man "inte har tid" med närmare 2 timmarslopp så skulle ju damsidan faktiskt kunna köra 2x12km. För med tanke på alla kvinnliga ultramarathonlöpare så knappast sträckan vara något hinder.


Men i vilket fall: Grattis Kalla och Hellner till fantastiska insatser och era silvermedaljer

   

Bilder från aftonbladet.se

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27 28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards