Alla inlägg den 30 januari 2014

Av Malin de Besche - 30 januari 2014 22:08

Jag har den senaste veckan inte varit helt i fas med mitt nyårslöfte vad gäller matplanering, men har ändå på något sätt lyckats slänga ihop något på det jag har hemma. Dessutom med minimalt med tid. Så var det också denna torsdag. Det som krävs är att sätta sig och fundera i bilen påväg hem, då kan det gå fort.


Idag var sista dagen hållbarhetstiden på den stora hela regnbågslax som jag köpte i förrgår på Citygross som ligger granne med jobbet. Köper helst hela laxar eller hela sidor för att undvika att få bitar som blivit injicerade med saltvatten. Leverantörerna kan spruta in upp till 5% saltvatten i fisken utan att ens behöva deklarera det. Därför filéade jag upp den och de mindre "snygga" bitarna malde jag ner till en färs för dagens rätt.

Det kan ju bli en del slamsor när man inte har de rätta verktygen (laxtång, filékniv mm), men tycker att det gick förhållandevis bra. Jag fick skära upp en del bra bitar också för att få tillräckligt med färs.

När jag mixat laxen med handmixer rörde jag ner 2 ägg.

 

Sen blandande jag 1 dl polenta med 1 tsk salt och lite vitpeppar och 2 pressade vitlöksklyftor och lät det svälla. Sen blandade jag det med laxfärsen och klickade ut i stekpannan som jag värmt upp med lite olja.

Det blev gooooda laxfärsbiffar. Till och med sonen tyckte det som inte är så förtjust i lax.

 

Såsen är gjord på en klick Ajvar och Creme fraiche. Jag vet salladen saknas. Men jag hann helt enkelt inte. Fick trycka i mig detta på bara ett par minuter. Jag skulle ju iväg och träna mina tjejer.


Tjejerna var lite ofokuserade idag och jag kände hur jag blev grinig mot dom. Jag sa vid varje övning att det var viktigt att de lyssnade, så jag inte behövde dra genomgången flera gånger. Ändå var det en eller ett par som stod och pratade eller kollade på några "hang arounds". När jag fick svara på samma fråga för tredje gången kände jag att jag behövde andas ett par gånger för att inte tala om när det ändå var någon som gjorde precis tvärtom mot vad jag just svarat på.

Jag förklarade för tjejerna att det är ok att ha missuppfattat och göra fel om man lyssnat. Men har man inte lyssnat och sen gör fel är det inte ok.

Men de är ju för goa, så jag har svårt att vara arg på dom någon längre stund. :-)


Jag känner lite i halsen så jag hoppade styrketräning idag. Det är ändå dags att börja lugna ner tempot i träningen. Det är ju bara en vecka kvar nu. Om en vecka ska jag vara i toppform, ha explosiviteten, starka muskler och kunna kämpa genom mjölksyran. Då är det XL-galan och jag ska springa mitt 400 meterslopp.

 

Jag hoppas verkligen att min hals inte bestämmer sig för att bli sjuk nu när jag är så nära...

Nedräkningen har börjat.

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards