Alla inlägg den 21 januari 2014

Av Malin de Besche - 21 januari 2014 23:12

Sedan snön föll har jag inte kunna köra den typ av intervall som jag önskat inför 400-metersloppet. Så jag har kämpat i baskethallen och ute i snön med löppassen. Och så har jag ju fått in lite styrka på det. Annars har det varit mest basket. Jag har forskat lite för att hitta en inomhusbana att plöja på och nu har jag hittat den.


Jag har länge känt till Sätrahallen, men trott att den bara varit för föreningar och friidrottsklubbar. Fick tips av en kollega att det fanns en i Solnahallen som var öppen för allmänheten och att det var för en billig peng. Jag tog därför med mig träningskläder till jobbet och tänkte köra direkt efter jobbet.

Som tur var så kollade jag tiderna och det var inte öppet för allmänheten förrän klockan 20.

Därför bestämde jag mig för att åka hem och käka lite innan träningspasset. Jag skulle få sällskap av en kollega så det fanns liksom ingen återvändo. Vilket var skönt att veta då jag var helt slut i huvudet efter dagens arbetspass.

Jag ville äta något lätt så det fick bli fisk i tomatsås, potatis och frästa morötter och rotselleri.

 

Men så kollade jag upp Sätrahallen och såg att även de hade öppet samma tid och det ligger närmre där jag bor. Dock längre ifrån min kollega. Men han hade inga problem med att åka några minuter till. Så Sätrahallen blev det. En riktigt fin hall och det var många klubbar på plats. Men ungdomarna droppade av allt eftersom då veterantiden hade trätt in. Och tydligen var det där jag passade in. :/


Vi började med att jogga några varv runt 400metersbanan. Sen körde jag lite löpskolning medan min kollega stretchade. Därefter körde vi några 100metersintervaller, följt av några 60meterslopp, bara för att träna på starter. Jag hade svårt att komma i närheten av syra, hur mycket jag än tog i och efter varje intervall tog det inte många sekunder innan andningen var normal.

Det känns som att det mentala har tagit mer stryk än mitt fysiska tillstånde efter ett år med massa skador och löparknä. Det känn som jag vill, men inte kommer dit. Dit där jag tar i och blir helt slut.

Sedan gick vi över till att köra 3 stycken 200meters lopp, det vill säga ett varv. Då började jag faktiskt känna att jag tenderade till att ligga strax under syra. Men det var inte det som gjorde att jag tappade. Det var när min kollega kom om mig i sista kurvan. Jag måste jobba på min mentala styrka, att klara ta i trots att jag blir slagen.

Mina 200m varv slutade på 35 sekunder. Det var skönt att ha provat på en inomhusbana och den lutningen som det innebär. Och att träna tillsammans med någon är fantastiskt. Det gör att man får lite draghjälp och man har hela tiden en hållpunkt. Avslutningsvis jogade vi runt banan igen ett par varv innan vi slutligen promenerade runt.

Trodde inte att det tog något på benen, men nu känner jag faktiskt att benen har arbetat.


#Friidrott #400m #Träning #lopp #Springa  

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skapa flashcards