Alla inlägg den 18 januari 2014

Av Malin de Besche - 18 januari 2014 22:47

Det blev en heldag med basket och träning. Det började med att jag fick rycka ut och komma till undsättning innan jag satte mig och kollade in träningen på regionslägret. Det var så väl placerat så jag kunde bara glida ner för trappan till omklädningsrummet och byta om till match. Sen mera basket.


Min dotter hade glömt sina löparskor och matchstället hade vi totalt glömt bort att hon skulle haft med sig. Så jag fick åka iväg och hämta ställ och åka och lämna det och skorna till henne. När jag var där så bad min dotter mig ta väskan för att hon skulle slippa springa med väskan till baskethallen. Då kom ena tjejen efter den andra och bad mig ta deras väska också. Det slutade med en proppfull bil.

 

Sedan blev det som ett träningspass för mig när jag tömde bilen. Jag hade kunnat vänta på att tjejerna kom fram till hallen efter sin löparrunda, men jag kände inte för att bara sitta och vänta. Är nog för rastlös för det.


Sen kollade jag in tjejernas träning i hopp om att lära mig lite, medan jag käkade min lunch.

De började med basketsmart.

Sen körde de lite lite försvarsövningar och hur man placerar sig rätt.

Nästa övning som de gjorde har jag gjort en del själv med mina tjejer. Men jag fick en del idéer på hur man kan variera övningen och bra tips på hur man får tjejerna att tänka på detaljerna och göra dom rätt. Det handlar om att man har en passare och sen 2 personer som kör 1mot 1.

 

Därefter följde fler övningar med rörelse mot korg. Kul att se hur alla dessa tjejer ligger till i sin utveckling. Det är ju lätt att stirra sig blind på sitt lag. Man får en bild av hur "alla andra" i deras ålder ligger till och vad man kan kräva av dom. Såklart är det ju individuellt, men det är ändå bra att se hur omvärlden ser ut.

Tillsist körde de en del spel, 3 mot 3.


Sen sprang jag ner och bytte om för egen match. Vi var taggade och sugna på att vinna, vilket gjorde att det blev en uppvärmning med fart i. Matchen började bra och efter sista quarten ledde vi med 1 poäng. Passarna gick fram, försvaret var helt ok och det var bra lagsepel. Fortsatt bra i andra som gjorde att det stod lika i halvlek. I tredje steppade vi upp spelet och ledde stundtals. Men sen tappade vi och låg under upp mot 14 poäng. I sista quarten hände något märkligt. jag fick byta in och ut 4 gånger. Coachen ville ha en av de långa tjejerna i anfall och mig i försvar. Har aldrig varit med om något sådant tidigare. Matchen slutade 51-64.


Jag duschade och sen åkte jag hem för att packa löparkläder för både inomhus och utomhus, eftersom att jag inte var säker på vad jag skulle få möjlighet till. Sen åkte jag till hallen där min dotter skulle ha sin tredje basketträning den här helgen.


De började med några passningsövningar, enkla men bra.

 

Därefter körde de dribblingsövningar som handlade mycket om fotarbete samt start och stopp. Så nu har jag fått en del övningar att variera mina med.

Screenövningar kan jag inte få nog av.

 

När de kört de sista övningarna (4 mot 4  och beat the pro) bytte jag snabbt om och körde intervaller i hallen. Jag slapp ge mig ut på halkig snö, då hallen var ledig efter den här gruppen.


Jag körde samma typ av intervallövning som sist jag körde intervaller i en baskethall. Men nu kunde jag förlänga stäckan, så varje längd blev kanske 30 meter. Jag sprang fram och tillbaka från 1 gång upp till 4 gånger. En "gång" blev alltså 60 meter. Så här såg intervallen ut.

1 gång (60m)  

2 gånger (120m)

3 gånger (180m)

4 gånger (240m)

3 gånger (180m)

2 gånger (120m)

1 gång (60m)

Jag vilade 30 sekunder mellan varje. När jag kört dessa längder så tog jag lite längre paus innan jag körde igen. 1,2, 3,2, 1. Längre vila igen följt av 1,2,1 och avslutningsvis 1.

Jag sprang sedan 3 varv runt planen så fort jag kunde med en kort vila mellan varje varv.

Till sist körde jag lite starter. Det var ganska halt på golvet så jag satte fötterna mot väggen för att få motstånd att trycka ifrån mot.


Innan jag lämnade hallen körde jag lite skott och "lekte lite basket". :)




Av Malin de Besche - 18 januari 2014 09:55

Idag är det game time! Så därför laddar jag med en stadig frukost. Ska sedan plocka ihop en lunch som jag kan ha med mig till baskethallen medan jag kollar in min dotters andra basketträning på Regionslägret.


 

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards