Alla inlägg den 14 januari 2014

Av Malin de Besche - 14 januari 2014 22:50

Igår efter basketträningen körde jag ett ganska hårt intervall pass på ca 20 minuter. Inspirationen till upplägget på intervallpass fick jag av min förra coach. Det är ett tufft pass men lite kort, vilket gjorde att jag körde en variant på det. Det satte sina spår, så att jag inte vågade springa i den kalla luften idag.


Intervalpasset igår gav mig inte bara mjölksyra och tunga ben, det rev ordentligt i luftrören också. Efter träningspasset och resten av kvällen fick jag hostattacker. När jag vaknade på morgonen igen efter en alldeles för kort sömn kände jag mig fortfarande öm i luftrören. Enligt träningsplanen skulle jag ha haft löpträning idag. Men jag vågade inte springa ute i den kalla luften. Därför planerade jag om lite grann och körde styrka idag.


Som uppvärmning körde jag rörelseövningar som sist.

 

Sedan körde jag en cirkel om 2 varv

Utfallssteg med sving 15 st/ben (2 3kg hantlar)

Draken med 1 3kg vikt, 10st/ben

Plankan med rodd (3kg hantel) 10st/arm

Utfall med bicepcurls över böjda benet 15st/ben (2 3kg hantlar)

Stjärnan, 10st/sida (3kg hantel)

Korsade utfall med axelpress 15st/ben (2 3kg hantlar)

Höftlyft med fötterna på pilates boll, 10st

Knäböj med skivstång och axelpress, 10st


Efter 2 varv med detta körde jag lite övningar på mina Foamrollers. Jag inser hur spända mina lår är. Jag kommer att vara tvungen att köra Doamrollers lite oftare för att få ordning på mina muskler i mina ben.

Övningarna ger en hel del bålstabilitet. :)

 

imorgon väntar basketträning och löpteknik. :)

ANNONS
Av Malin de Besche - 14 januari 2014 10:07

Får ofta höra från människor att jag är galen, att jag tränar för mycket. Tänk på att vila också, brukar jag få höra. Men frågan är om det låter mer än vad det är. Läste på DN.se att vi tror att vi tränar mer än vad vi gör. Så frågan är hur galen jag är.


För ett par dagar sen stod det på DN.se att vi tränar mindre än vad vi tror. Artikeln baserades på en stor studie som gjorts i Norge med folk från hela landet. Deltagaran fick ha ett bälte runt höfterna på sig under en vecka som mätte den fysiska aktiviteten. Sedan fick de fylla i ett formulär om hur de uppskattade sina fysiska aktivitet.

Det visade sig att deltagarna uppskattade att de utfört mer fysisk aktivitet än vad de faktiskt gjort. Det var ingen större skillnad i hur mycket som registrerats mellan män och kvinnor. Däremot uppgav män i sin uppskattning nästan 50% mer fysisk aktivitet än kvinnorna. Och som jag uppfattar det så har ju kvinnorna också överskatt sin aktivitet. Hur mycket tror männen (väldigt generellt nu) att det rör sig mot hur de faktiskt gör. Det står inte hur många procent mer vi trot att vi rör oss än vad vi faktiskt gör.

Inte så illa med en träningsdagbok känner jag. Jogg.se som jag använder ger en ganska bra överblick på hur mycket jag lägger på träning. Men det skulle vara intressant och se hur rätt/fel man har.

 

Men sen har man ju det här med vardagsmotionen. Den blir ju lite klurigare eftersom att man normalt inte registrerar den. Enligt undersökningen sitter vi still ca 2 timmar mer per dag än vad vi tror. Att den uppskattningen blir mer fel mot hur det ser ut i verkligeheten kan jag förstå. Det är lätt att glömma hur länge man sitter i bilen, hur länge man sitter vid middagsbordet eller hur lång tid det faktiskt tog att läsa igenom mailen, hjälpa till med läxorna mm.

 

Man bör röra på sig minst 5 minuter varje timme. Sätt en liten påminnelse på mobilen, datorn eller vad du nu har till hands. För sedan träningdagbok så har du koll på den hårt fysiska aktiviteten också. :)

ANNONS

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Följ bloggen

Följ orkanensmitt med Blogkeen
Följ orkanensmitt med Bloglovin'

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se