Alla inlägg den 11 januari 2014

Av Malin de Besche - 11 januari 2014 15:37

Efter en ganska sen frukost och lite hushållsgöra drog jag på mig löparkläderna för en löparrunda i vinterlandskapet. Jag kände mig stel som en pinne med träningsvärk och det var kallt och fullt av snö ute. Men jag visste att både kylan och träningsvärken skulle kännas bättre när jag väl kommit ut.


När man ska springa ute på vintern måste man klä sig i flera lager och det ska vara lite småkyligt när man kliver utanför dörren, så man inte blir för varm när man väl kommit igång. Det är också bra med kläder som släpper ut den svett du utsöndrar så att svetten inte kyler ner dig allt för mycket. Egentligen bör man ha broddar eller skor för just vinterlöpning, men idag valde jag att springa i mina vanliga.

Jag hade på mig mina vinterlöpartajts, en underställströja, tillhörande hood till tajtsen och en vindjacka ovanpå. En mössa och vantar för just löpning.

 

Jag lyckades hålla ganska god fart trots lite kala fläckar. Det kändes skönt att springa en distansrunda som jag inte kunnat göra avslappnat på väldigt länge. Det känns som att löparknät börjar försvinna för gott, vilket är glädjande. När jag blivit varm i kroppen kände jag heller inte av träningsvärken. Trampade lite snett men hann tack och lov att räta upp foten så jag undvek stukning. Annars tycker jag att rundan gick bra. Lite tung i benen när jag kom till min mastodontbacke, men jag höll farten uppe hela vägen till toppen. Sedan vara det skön utförslöpning innan det fick lite uppför innan målet.

När jag kom hem promenerade jag lite fram och tillbaka för att få bort slaggprodukter. I en vändning så halkar jag på isen som ligger under snön. Jag har klarat mig en hel runda utan att halka, så gör jag det när jag promenerar hemma. Smärtade till lite i benet men gick över ganska fort. Puh!

Skottade i ca 20 minuter, vilket blev en bra nedvarvning.


När jag kom in så började jag med en sen lunch. Laxpaj och sallad. Jag snodde ihop pajen och medan den stod och blev klar i ugnen tog jag en varm och efterlängtad dusch. Duschen är alltid lite skönare när man kommer in från löparrunda i kylan.

Skalet:

50g smör

25g kokosfett

1dl kikärtsmjöl

2dl rågmjöl

en skvätt vatten och en nypa salt

Kör allt i en mixer/matberedare till en deg och ställ in i kylen.


1 chili, hackad

en bit ingefära, hackad

2 vitlöksklyftor, pressade

1 röd lök, strimlad

Broccoli

Bladspenat

1 parika, tärnad

Några körsbärstomater, halverade.

50g soyabönor

Stek allt i en stekpanna. Lägg ner det i nämnd ordning i stekpannan.

Tryck ut degen i formen och förbaka den medan du gör stanningen. När skalet är färdigbakat släng ner görnsakerna.


  

Stanning:

2 ägg

salt och peppar

1 burk kokosmjölk

200g varmrökt lax

Vispa ihop allt utom laxen. Rör sedan ner laxbitar och häll över i pajformen. Strö över lite ost. Sjuts in i ugnen till den fått fin färg, ca 20 minuter.

 

Servera med en god sallad.


Sen var vi redo för match i FU14-serien som jag coachar (och min dotter spelar i). Och kroppen, den är som ny (fast jag känner fortfarande av träningsvärken, något mjukare bara)

Av Malin de Besche - 11 januari 2014 11:33

Alla som tränat har säkerligen fått träningsvärk fler än en gång. Och då vet man säkert också att dag 2 är då man känner av den som mest. Idag är det dag 2 för mig och det var lite stelt att komma upp ur sängen i morse. Men bästa sättet att bli av med träningsvärk är att röra på sig.


Igår kunde jag känna varje gång jag satte mig eller reste mig från kontorsstolen att jag hade kört styrkepass dagen innan. Det var lite skönt att ha balanskudden med piggarna som ökade blodcirkulationen.

 

Jag kom inte iväg som jag skulle från jobbet vilket gjorde att jag kom lite sent till basketträningen. Men det blev i varje fall en timmes träning. Skönt med mycket rörelse när träningsvärken gjorde sig påmind.

Kylan tog ett krafttag om Sverige igår och det blev isigt överallt. Sköt därför på löppasset till idag istället. Det är lite skönare att springa mitt på dagen. Så nu ska jag byta om och ge mig ut i vinterlandskapet på en liten löptur och tvinga iväg dag-2-träningsvärken.

 

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Ovido - Quiz & Flashcards