Alla inlägg den 8 januari 2014

Av Malin de Besche - 8 januari 2014 22:42

Tidigare i veckan jag bad jag coachen om mjölksyra på träningen. En och annan protesterade men coachen sa att han skulle ordna det. Eftersom att jag har tränat benen ganska hårt la jag in en vilodag igår. Ett hårt pass väntade ju till dagens pass och då ville jag ha styrka i benen till det.


Varför jag vill ha mjölksyra i passen den här veckan är för att det är nu jag ska köra hårt för att närmare loppet sedan köra lite lugnare och vara underhålla.


Mjölksyra bildas när musklerna tillgång på syre tar slut och kroppen måste bilda energi utan syre. Innan mjölksyran bryter ut hämtar musklerna energi från kolhydrater och fett med hjälp av syre. Det finns lite olika syn på om mjölksyran hjälper eller själper musklerna, men faktum är att när mjölksyran väl brytit ut så går det bara ett kort tag innan effektiviteten i musklerna minskar. Det jag vill är förlänga tiden som mina muskler kan jobba med denna typ av energi.


Dagens träning innhöll en hel del springa. Men jag kände aldrig den där brännande känslan som man får vid mjölksyra. Närmsta jag kom mjölksyra var när jag fick bära en tjej på ryggen fram och tillbaka över planen. Hade jag fått köra ett varv till hade nog mjölksyran kommit.




Det var absolut en jobbig träning, men jag blev inte pressad till mitt yttersta. Hoppas på hårdare träning på fredag. Imorgon väntar ett styrkepass efter mina tjejers basketträning.


När jag kom hem tog jag lite keso, banan, kanel, russin, valnötter och pumpafrön. Så gott att det tog slut innan jag hann fota.   


#Mjölksyra #Träning #Basket

ANNONS

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Följ bloggen

Följ orkanensmitt med Blogkeen
Följ orkanensmitt med Bloglovin'

Sök i bloggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Mina mål

Springa milen på 45 min .......( )

Springa halvmilen på 20 min ..( )

Springa halvmaran ..............( )

Klara 1 chin ......................( )

Klara 35 armhävningar......... (X)

Klara 50 armhävningar......... ( )

Stå på händer (minst 3 sek)....( )

Stå i plankan 7min ..............( )


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se